Hoofdmenu

kever

Gestart door Bertusvr, juli 10, 2007, 00:18:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Voor de kenners niet zo'n moeilijk denk ik. Ik kan hem echter niet vinden.

Sticht

Panagaeus bipustulatus

Zeldzaam in NL

Bertusvr

#2
Bedankt Martin. Heb even op internet gezocht maar kan geen Nederlandse naam vinden. Is die er (nog) niet? Ik heb hem nog niet aangemeld als waarneming is dat de moeite waard?

Sticht

#3
Ik weet ook geen NL naam. Ik zou hem zeker invoeren. Ik heb em zelf nooit gezien. Volgens mijn info is deze zeldzaam en nog niet ingevoerd bij waarneming.nl. Heb je een primeur. :D

Bertusvr

:) hij staat erop.

Th.Heijerman

Kan goed bipustulatus zijn, maar ik vind het moeilijk om op grond van de foto te zeggen dat het geen cruxmajor is ...

Theodoor

Bertusvr

@ Theodoor; wat is of zijn de verschillen tussen beide exemplaren.

Sticht

#7
Citeer

Ik zie het nu ook. Onvoorstelbare gelijkenis. Ik ben benieuwd of iemand het verschil weet.

Th.Heijerman

Verschillen zitten in de vorm en de punctering van het halsschild en ook in de totale lengte. Bij cruxmajor bereiken de achterste vlekken de zijrand wel en bij bipustulatus niet: moeilijk te zien op de foto...
De soort werd zeldzaam genoemd. tIs maar wat je zeldzaam noemt: meer dan de helft van de loopkeversoorten is algemener. Zijn Panagaeussen dan zeldzaam?

Theodoor

Bertusvr

Ik heb nog wat foto's thuis (allemaal minder dan de al bijgevoegde, en die was al niet goed). Ik zal eens kijken of daar een kenmerk zichtbaar is en eventueel een extra foto plaatsen.

Bertusvr

#10
een van de kenmerken: de achterste vlek

Bertusvr

#11
de 2e ingezoomd.  

Bertusvr

Achterste vlek raakt de rand niet. Voorste wel. Bipustulatus dus?

Th.Heijerman