Hoofdmenu

Engels ipv Latijn ?

Gestart door RutgerB, september 03, 2014, 13:43:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

OK, voor zover ik het begrijp: Het congres was 18-22 juli 2011 --> Een voorlopig verslag hiervan is kort daarna gepubliceert in het tijdschrift Taxon: http://www.iapt-taxon.org/downloads/s34.pdf waarna de nieuwe regels in werking traden. De complete herziene 'Code' (en waarschijnlijk alles erop en eraan) is daarna in december 2012 als boek verschenen in de 'boekenserie Regnum Vegetabile' (208 paginas exclusief appendices).
CiteerVol. 154:
McNeill, J., Barrie, F.R., Buck, W.R., Demoulin, V., Greuter, W., Hawksworth, D.L., Herendeen, P.S., Knapp, S., Marhold, K., Prado, J., Prud'homme van Reine, W.F., Smith, G.F., Wiersema, J.H. & Turland, N.J. (eds. & comps.): International Code of Nomenclature for algae, fungi, and plants (Melbourne Code), adopted by the Eighteenth International Botanical Congress Melbourne, Australia, July 2011. 2012. xxx, 208 pp. [excl. Appendices II–VIII]. gr8vo. Hardcover. 59.00
(ISBN 978-3-87429-425-6)
This International Code of Nomenclature for algae, fungi, and plants (ICN) replaces the formerly called International Code of Botanical Nomenclature (ICBN). The provisions of the new Code (Melbourne Code) took effect on 30 July 2011, when the decisions of the Nomenclature Section of the XVIII International Botanical Congress in Melbourne, Australia, were ratified by the closing plenary session of that Congress. The title of the Code was changed to show that it does not apply to plants only, but also to algae and fungi.
Vervolgens is pas in 2014 dus het officiele verslag van de bijeenkomst gepubliceert (zie boven). Dat dit 3 jaar heeft geduurd is niet zo vreemd aangezien het door de 2 hiervoor genoemde publicaties deze niet zo'n haast meer had. Deze laatste is blijkbaar door de media opgepikt (vermoedelijk zal er wel een persbericht rondgestuurd zijn?).

Enfin, ik had dus in mijn post hiervoor nog niet genoeg doorgeklikt :)

En bij dieren heb ik geen idee of Engels al toegestaan is, dat staat vast ook in zo'n dik boek :)

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Geum rivale

Kijk, iemand die z'n werk grondig doet. Kan ik nog een voorbeeld aan nemen.
Kees van Reenen

tekenaar


Citaat van: DaturaEn Oja, Over diernamen gaat een weer een heel andere commissie ...
Als ik het goed begrijp is bij dieren en bacteriën (nog) niet een dergelijke beslissing genomen en moet de beschrijving nog steeds in het Latijn?

Nee, beschrijvingen van nieuwe diersoorten mogen al sinds jaar en dag in "een wereldtaal" gepubliceerd worden, Engels is tegenwoordig gebruikelijk. Ik zal het in de code moeten opzoeken welke talen mogen, maar een beschrijving in het latijn heb ik al heel lang niet meer gezien. Wetenschappelijke namen van dieren zijn wel doorgaands gebaseerd op de latijnse taal, soms nogal losjes, soms met spelfouten (als de eerste beschrijving is gepubluceerd met een spelfout, blijft een naam altijd geldig met die spelfout en mag je hem niet later corrigeren. Dat geld ook voor planten, het geslacht Huernia, genoemd naar J. van Heur, is een bekend voorbeeld van een spelfout die we tot het einde der dagen blijven herhalen  :angel:  ) en soms weten we helemaal niet meer wat een naam betekenen kan, ik meen dat dit het geval is met het vissengeslacht Betta.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#33
ewo, het dikke boek der dieren:

http://iczn.org/code

Als ik me goed herinner is het uitgangspunt van de code die geldig is voor dieren wat anders en wordt niet ingegaan op de taal waarin de bschrijving moet zijn opgesteld. Wel op de taal waarin de wetenschappelijke naam moet zijn opgesteld: 



  11.2. Mandatory use of Latin alphabet. A scientific name must, when first published, have been spelled only in the 26 letters of the Latin alphabet (taken to include the letters j, k, w and y); the presence in a name when first published of diacritic and other marks, apostrophes or ligatures, or a hyphen, or a numeral in a compound species-group name, does not render the name unavailable (for corrections, see Articles 27 and 32.5.2).
   11.3. Derivation. Providing it meets the requirements of this Chapter, a name may be a word in or derived from Latin, Greek or any other language (even one with no alphabet), or be formed from such a word. It may be an arbitrary combination of letters providing this is formed to be used as a word.

Zolang je dus maar de latijnse letters gebruikt, heb je voor dieren officieel toestemming een rommeltje te maken van de wetenschappelijke naam.  :angel: Voor wie zich er echt in verdiept: lees ook de rest van de code met de recommendations ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Tsjonge dit is volgens mij een non-discussie.
Het gaat erom dat er één wetenschappelijke naam is die wereldwijd wordt gebruikt. En of de basis daarvan nu Latijn is (of heel vaak oud-Grieks) of Engels is volslagen irrelevant.
Ook ik heb trouwens begrepen dat het om de omschrijving gaat en niet om de naam.
Idioot trouwens dat in de 21ste eeuw de omschrijving zou moeten in een dode taal.
En Entosthodon kroonkurk is in alle gevallen fout dat moet zijn Entosthodon crowncork, of voor puristen:  Entosthodon kroonkurkus.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Datura

Citaat van: gardensafari op januari 15, 2015, 23:58:21 PM
Tsjonge dit is volgens mij een non-discussie.
Het gaat erom dat er één wetenschappelijke naam is die wereldwijd wordt gebruikt. En of de basis daarvan nu Latijn is (of heel vaak oud-Grieks) of Engels is volslagen irrelevant.
Ook ik heb trouwens begrepen dat het om de omschrijving gaat en niet om de naam.
Idioot trouwens dat in de 21ste eeuw de omschrijving zou moeten in een dode taal.


Hallo Hans,

Volgens mij is het dan ook geen discussie (althans niet hier op het forum), we zijn het hier er hier wel over eens dat de berichtgeving in de media onzorgvuldig is geweest (omdat ze feitelijk niet wisten waar het nu precies over en om ging). De reconstructie daarvan zoals hierboven gedaan, is ook gewoon uit nieuwsgierigheid.

Je doet echter wel een goede (onbewuste?) poging om er een discussie van te maken met je laatste zin.
CiteerEn Entosthodon kroonkurk is in alle gevallen fout dat moet zijn Entosthodon crowncork, of voor puristen:  Entosthodon kroonkurkus.
In zoverre is deze uitspraak aantoonbaar onjuist aangezien de naam bestaat en geaccepteerd is. Sowieso klopt het niet dat een soort wel 'çrownkurk' en niet 'kroonkurk' zou mogen heten.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gardensafari

Het was maar een grapje, hoor.
Als de pers gelijk zou hebben, dan zou kroonkurk niet meer mogen.
Dus heb ik kroonkurk letterlijk vertaald in het Engels.
Of, want dat mocht altijd al, kroonkurk een deftige uitgang gegeven.

En ik wil geen discussie, maar een dode taal gebruiken anno nu is idioot.
Veel Nederlanders krijgen al lang geen klassieke opleiding meer.
Willen we dat wel van Japanners, Chinezen enz.? Voor hen zijn de grammaticale talen toch al een drama. En Latijn is daar heel moeilijk in!
Dat is toch te gek voor woorden?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Geum rivale

Hé Gardensafari, als je geen discussie wilt moet je niet zulke boude uitspraken op een forum zetten.
Kees van Reenen

gardensafari

Citaat van: Geum rivale op januari 17, 2015, 15:36:51 PM
Hé Gardensafari, als je geen discussie wilt moet je niet zulke boude uitspraken op een forum zetten.

Hoezo stoutmoedig?
Is hier discussie over mogelijk dan?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

RutgerB

Je kunt inderdaad ook een discussie voeren over of een discussie voeren over iets dat een discussie niet waard is, bediscussieerd moet worden. Eerlijk gezegd: Die discussie is de discussie niet waard of op zijn minst discutabel.

gardensafari

Citaat van: Rutger Barendse op januari 17, 2015, 21:27:15 PM
Je kunt inderdaad ook een discussie voeren over of een discussie voeren over iets dat een discussie niet waard is, bediscussieerd moet worden. Eerlijk gezegd: Die discussie is de discussie niet waard of op zijn minst discutabel.

Op jouw tekst ben ik nog aan het kauwen...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

#41
Oké, waar waren we gebleven...

Oh ja: de beschrijving van een nieuwe soort moet niet meer per se in het Latijns. Ook Engels is nu toegestaan.

Hallejulah!!! (Hebreeuws)  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Je zou dat ook als verloedering kunnen beschouwen: er gebeurt al teveel in het Engels...
Kees van Reenen

gardensafari

Citaat van: Geum rivale op januari 19, 2015, 12:29:46 PM
Je zou dat ook als verloedering kunnen beschouwen: er gebeurt al teveel in het Engels...

Net als destijds in het Latijn   :rolleye:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Geum rivale

Ja, daarom zou ik als ik destijds had geleefd wellicht beschrijving in het Engels (of Nederlands!) hebben toegejuicht...
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op januari 19, 2015, 12:29:46 PM
Je zou dat ook als verloedering kunnen beschouwen: er gebeurt al teveel in het Engels...

Dat zou je kunnen doen ja, als je het doel niet belangrijk vindt..... :P :wub:
Groet! Rense

havikskruiden!

Geum rivale

In elk geval is duidelijk geworden: ook hierover kan worden gediscussieerd.
Kees van Reenen

gardensafari

Citaat van: Geum rivale op januari 20, 2015, 17:32:39 PM
In elk geval is duidelijk geworden: ook hierover kan worden gediscussieerd.

Tuurlijk, we zijn toch Nederlanders?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Geum rivale

Citaat van: Rense Haveman op januari 19, 2015, 19:54:33 PM
Dat zou je kunnen doen ja, als je het doel niet belangrijk vindt..... :P :-*
Ik snap je bedoeling en ik ben het er ook deels mee eens. Alleen kun je je afvragen of het wenselijk is dat biologen geen Latijn meer leren; dan kunnen ze oude bronnen ook niet meer lezen (tenzij ze die laten vertalen door mensen die nog wél Latijn beheersen).
En ook voor de vorm zou ik pleiten voor een tweetalige beschrijving; maar goed, ik heb er niets over te zeggen.
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op januari 22, 2015, 14:33:59 PM
Citaat van: Rense Haveman op januari 19, 2015, 19:54:33 PM
Dat zou je kunnen doen ja, als je het doel niet belangrijk vindt..... :P :-*
Ik snap je bedoeling en ik ben het er ook deels mee eens. Alleen kun je je afvragen of het wenselijk is dat biologen geen Latijn meer leren; dan kunnen ze oude bronnen ook niet meer lezen (tenzij ze die laten vertalen door mensen die nog wél Latijn beheersen).
En ook voor de vorm zou ik pleiten voor een tweetalige beschrijving; maar goed, ik heb er niets over te zeggen.

Gelukkig zegt de code niets over de curricula van de biologenopleidingen!

Nee, ik ben erg blij met de mogelijkheid dat soortbeschrijvingen in het Engels mogen. Aan het Latijn kleven toch ook echt bezwaren, doordat je zinswendingen vaak op verschillende manieren kunt vertalen, en soms komt het op de nuance aan! Het Engels is eenduidiger. Bovendien haalt het het ivorentorengehalte van de beroepsbotanicus naar beneden, en dat is een goede zaak. Het heeft te maken met de emancipatie van de niet-geschoolde floristen, die op soortniveau vaak meer kennis in huis hebben dan de als taxonoom geschoolden. Nieuwe soorten worden opvallend vaak door 'leken' ontdekt.... Waarom dan het recht op publicatie voorbehouden aan de klassiek geschoolde?

Ik ben zelf beroepsbotanicus, maar mis een klassieke opleiding. Ik lees veel Latijnse beschrijvingen van taxa, vooral van Hieracium-soorten, maar ik ben opgelucht dat ik voor eventueel nieuwe soorten geen dooie taal meer hoef te gebruiken. Ik zie daar ook het nut helemaal niet van. Ik zie het als de bevrijding en emancipatie van de biologie dat dat nu eindelijk ook bij de beroepstaxonomen is doorgedrongen....
Groet! Rense

havikskruiden!

gardensafari

Citaat van: Rense Haveman op januari 25, 2015, 21:07:31 PM
Citaat van: Geum rivale op januari 22, 2015, 14:33:59 PM
Citaat van: Rense Haveman op januari 19, 2015, 19:54:33 PM
Dat zou je kunnen doen ja, als je het doel niet belangrijk vindt..... :P :-*
Ik snap je bedoeling en ik ben het er ook deels mee eens. Alleen kun je je afvragen of het wenselijk is dat biologen geen Latijn meer leren; dan kunnen ze oude bronnen ook niet meer lezen (tenzij ze die laten vertalen door mensen die nog wél Latijn beheersen).
En ook voor de vorm zou ik pleiten voor een tweetalige beschrijving; maar goed, ik heb er niets over te zeggen.

Gelukkig zegt de code niets over de curricula van de biologenopleidingen!

Nee, ik ben erg blij met de mogelijkheid dat soortbeschrijvingen in het Engels mogen. Aan het Latijn kleven toch ook echt bezwaren, doordat je zinswendingen vaak op verschillende manieren kunt vertalen, en soms komt het op de nuance aan! Het Engels is eenduidiger. Bovendien haalt het het ivorentorengehalte van de beroepsbotanicus naar beneden, en dat is een goede zaak. Het heeft te maken met de emancipatie van de niet-geschoolde floristen, die op soortniveau vaak meer kennis in huis hebben dan de als taxonoom geschoolden. Nieuwe soorten worden opvallend vaak door 'leken' ontdekt.... Waarom dan het recht op publicatie voorbehouden aan de klassiek geschoolde?

Ik ben zelf beroepsbotanicus, maar mis een klassieke opleiding. Ik lees veel Latijnse beschrijvingen van taxa, vooral van Hieracium-soorten, maar ik ben opgelucht dat ik voor eventueel nieuwe soorten geen dooie taal meer hoef te gebruiken. Ik zie daar ook het nut helemaal niet van. Ik zie het als de bevrijding en emancipatie van de biologie dat dat nu eindelijk ook bij de beroepstaxonomen is doorgedrongen....

Goede argumenten, zo dunkt mij. En, zoals ik al eerder opmerkte, denk ook eens aan alle wetenschappers buiten Europa.
Het is voor Chinezen en Japanners al moeilijk genoeg Engels te leren. Waarom zou je ze dan ook nog eens opzadelen met een dode taal?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides