gestreepte smalbok of niet ?

Gestart door harry60, juli 09, 2007, 15:20:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag kwam ik deze smalbok tegen, althans daar lijkt hij op.
In eerste instantie dacht ik aan de gestreepte smalbok, maar de antennes
en het schild is toch iets anders gekleurd.
Dus is het de gestreepte of toch iets anders?
B.V.D voor de reacties.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

#1
Hallo Harry,

dit lijkt  op een familielid van de gestreepte smalbok.
Als ik de kleurtekening van de poten en antennes zie en dat het achtereind niet echt taps toeloopt van dit exemplaar, denk ik aan een Strangalia aurulenta.
Verder lijken de ogen geelachtig.

Nu ben ik even uit gegaan van "Die Käfer des Deutschen Reiches".

ben benieuwd of dat de admins dit ook als zodanig bevestigen, want volgens mij komt deze dan niet op de lijst voor.

groeten,

Lo

Th.Heijerman

Waarom geen vrouwtje van Leptura maculata?

Theodoor

lo.troisfontaine

Hallo Theodoor en anderen,

nu begeef ik me natuurlijk wel op glad ijs. Maar ik schrijf dit maar om er van te leren. Ik moet zeggen dat ik op de duitse site geen tekening heb gezien van een Leptura maculatus van het vrouwelijk geslacht. Dus dat kan ik dan niet vergelijken.
Verder vind ik op de site van Waarneming.nl, Gardensafari en nog enkele andere sites geen enkele afbeelding van een expliciet vrouwelijk exemplaar met geheel gele antennes. iets wat op gele ogen lijkt. Dat het zwarte gedeelte van het dijbeen andersom vanaf het lijf zit, dan het gele stuk.
verder zal ik een link toevoegen, waar ik dan zeg dat ik daar veel vertrouwen in had, maar dat ik dan neig naar de L. aurulenta. Als je dit ziet kun je je misschien voorstellen waarom ik dan dit schrijf. Heb ik ongelijk, heb ik daar geen moeite mee, maar zou ik wel eens willen weten, waar ik dan de werkelijk goede informatie kan vinden.

 http://aramel.free.fr/INSECTES11-4.shtml

groeten,
Lo

Th.Heijerman

Nou, het is ook gewoon lastig omdat je niet goed kan zien wat je nodig hebt om tot een zekere determinatie te komen: een beeld van het halsschild loodrecht van boven zou erg veel helpen. Nee, geheel gele antennen verwacht je niet zo bij maculata, maar die van aurulenta moeten weer bruinrood zijn.
Overigens is er onlangs een duidelijke foto van L. aurulenta geplaatst, ik meen door GerardL: misschien kan iemand die eventjes opsnorren ...

Theodoor

Th.Heijerman

Heb hem weer gevonden (inderdaad gerardL, 1 juni dit jaar) en tja, wie weet ...
Harry60: heb je hem per ongeluk toch niet gevangen? En waar heb je hem waargenomen?

Theodoor

harry60

Hallo Lo,

Ik heb ook nog even verder gezocht na jou bericht.
Volgens mij heb je het inderdaad bij het rechte eind en gaat het hier om
de Leptura aurulenta Fabricius, 1792

Op de volgende site staat vrouw en man afgebeeld van deze kever.
http://www.uochb.cas.cz/~natur/cerambyx/leptaurx.htm

B.V.D voor je reactie.
Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

Ik heb deze foto destijds ook gezien. Is inderdaad een mooi exemplaar.

Even terug komen op de opmerking over de antennes. Als ik de Franse site mag geloven (die van de toegevoegde link) heeft het mannelijk exemplaar een gouden schijn met bruinrode antennes. twee foto's naast elkaar. Daarboven staat toch echt dat de vrouwelijke exemplaren van de aurulenta een gele schijn hebben met gele antennes. Dus dan ben ik hierdoor het bos ingestuurd om het zo maar eens te schrijven. Ze hebben wel twee kenmerkende stipjes boven de streping, dat zie ik inderdaad op de foto van Harry niet terug.

Zal mijn foto's van de gevlekte smalbokken nog eens goed bekijken, ook met de zwarte schakering op de dijen. zou er ergens toch ook zo'n exemplaar tussen moeten hebben zitten. waarschijnlijk wel niet in zo'n mooie kwaliteit.


groeten,

Lo

harry60

Ik heb deze vandaag gevonden in Belgie, De kevie
Dat is een natuurgebied dichtbij Tongeren.

Ik heb het beestje niet gevangen Theodoor

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Th.Heijerman

België!? Das een beetje jammer, want hij was daar al bekend .. (ik begin dus inderdaad te geloven dat het wel om L. aurulenta zou kunnen gaan (hoewel ik hem toch graag in het echt gezien zou hebben))...

Theodoor

harry60

Heb nog een foto van deze kever genomen waar het schild beter op staat maar niet zo scherp.
Gr Harry
En allen bedankt voor de reacties.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Sticht

Deze toch: Vierbandsmalbok - Leptura quadrifasciata

lo.troisfontaine

Beste Martin,

de vierbandsmalbok heeft geheel zwarte antennes en poten. Dit is inderdaad de meest voorkomende in Nederland, die hier op lijkt.

groeten,

Lo

Sticht

Hallo Lo,
Je hebt gelijk. Ik kom op internet tegenstrijdige info en afbeeldingen tegen. Ook in het fotoachief van deze site staan fouten.

lo.troisfontaine

Hallo,

Verder wil ik nog wel een opmerking plaatsen over de tweede foto van Harry, deze geeft een ander licht op dit exemplaar en nu vind ik de antenne zelfs meer roodbruin dan geel.

Ik blijf dus bij mijn veronderstelling dat het om L. aurulenta gaat. Maar dat het nog om een vrouwelijk exemplaar zou gaan, durf ik niet meer te handhaven.

Verder is het wel verstandiger of eerlijker om direct aan te geven, dat een waarneming niet in Nederland heeft plaatsgevonden. Ten eerste zijn dan de determinatievoorwaarden anders en kan door de admins hier rekening mee gehouden worden. Dit bespaart achteraf vaak een teleurstelling bij de een of ander.

groeten,

Lo

harry60

CiteerVerder is het wel verstandiger of eerlijker om direct aan te geven, dat een waarneming niet in Nederland heeft plaatsgevonden. Ten eerste zijn dan de determinatievoorwaarden anders en kan door de admins hier rekening mee gehouden worden. Dit bespaart achteraf vaak een teleurstelling bij de een of ander.

groeten,

Lo

Mijn welgemeende excuses voor het niet melden dat het om een belgische waarnemenig ging, ben hier nog niet zo lang ik zal het voortaan eerder melden.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning