Onthophagus.. similis?

Gestart door Douwe van der Ploeg, juni 05, 2013, 02:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik heb het met de sleutel van coleo-net geprobeerd, maar met mijn gebrekig Duits werd dat erg lastig.. Een combinatie van dat, Nederlands soortenregister en kerbtier gaf mij similis, deels op de tekening. Kan iemand er meer over zeggen? Ik zal morgen met daglicht proberen een betere foto van de tekening te krijgen, zijn er nog andere details die zichtbaar moeten zijn om er een zekere soort aan te hangen?


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76526002
onzeker Onthophagus similis gezien op 2013-06-02 Bargerveen
Foto's:













Toelichting:
5.9 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg

Edit (14-08-2014): wat foto's toegevoegd/vervangen door betere kwaliteit. Ondertussen ook beter uitgesleuteld en similis lijkt te kloppen.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Een schopje van een oud topic, omdat er nu meer/betere foto's staan. Durft iemand mijn determinatie te bevestigen, of juist met zekerheid te ontkrachten?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

is erg moeilijk want ik kan niet goed zien of de zij rand van het hals schild gelijkmatig gebogen is of dat er nog een lichte uitranding voor de voorhoek. dus kan zo de determinatie niet bevestigen dan ontkennen. voor zulke moeilijke details is toch eigenlijk de kever er bij het makkelijkst. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Dankje, Toon, dan zal ik zien of ik m t.z.t. een keertje naar iemand mee kan nemen voor controle.
Douwe van der Ploeg