Hoofdmenu

Nieuwe vogelkijkhutten in Nederland

Gestart door Pim, oktober 08, 2005, 21:23:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Nieuwe vogelkijkhutten, vogelkijkschermen en overige vogelkijkplekken kun je in dit topic doorgeven, zodat de administratoren van Vogelkijkhut.nl ze op de site www.vogelkijkhut.nl kunnen zetten.

Vermeld zo veel mogelijk details:
naam hut
naam gebied
beheerder hut/gebied
provincie/gemeente
coördinaten (Amersfoort)
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers
Kijkrichting
Parkeerplaats
Openbaar vervoer
Bereikbaarheid/ routebeschrijving

Foto's zijn altijd welkom.
Info kun je ook sturen aan: pimjulsing@wanadoo.nl of aan robert.waarneming.nl@gmail.com

Bij voorbaat dank en groetjes,

Pim Julsing en Robert van der Meer
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Tinok

#1
Hoi Pim,

Heb je trouwens nog iets aan fotos van een kijkhut bij loenen? Ik heb nl wat fotos uit de hut gemaakt en er in.
Hieronder een voorbeeld:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Zonnekoning

Er is een nieuw kijkscherm in polder Sekdoorn bij Zwolle.
Achter de dijk op de eerste foto zit een zwaluwwand.
De locatie is ook wel mooi, omdat het een nieuw retentiegebied van 11 ha. is, beheerd door Landschap Overijssel.
Het zou mooi zijn als de Sekdoornse Plas aangepast kan worden.
Het is een onderdeel van polder Sekdoorn. Dat gebied is wat groter en is geografisch gezien logischer.
Het gebied is alleen wandelend of per fiets te bereiken.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Bernd-Jan

Ik kwam vandaag een nieuwe kijkhut tegen bij Halle (gld) in de buurt.
naam gebied: Heidehoekse vloed
beheerder hut/gebied: particulier, maar wel toegankelijk voor publiek.
provincie/gemeente: Gelderland/Brockhorst
coördinaten (Amersfoort): X 224.366 Y 444.421
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers: nee
Kijkrichting: Noord-West
Parkeerplaats: nee
Openbaar vervoer: nee

Jarinka

#4
Er is sinds kort bij het Nuldernauw een vogelkijkhut bijgekomen, heb nog geen foto('s) kunnen maken maar zodra het wat mooier weer is fiets ik er weer langs.
Google Maps.
Het is een ruime, half-overdekte hut, met bankjes om op te zitten en plankjes om scopes op te kunnen leggen. De wand bestaat uit planken, en er zijn gaten van ongeveer 40 centimeter uitgehaald. De gaten zijn horizontaal in de wand; daardoor heb je pech als de gaten net niet op een prettige kijkhoogte zijn. Nog een nadeel zijn de bosjes tussen de hut en het water; doordat de begroeiing vrij hoog is, kijkt het net niet helemaal lekker. Voor de rest een prima hut, met zeker in de winter mooi uitzicht (kuifeenden, pijlstaarten, grote zilverreiger, veel smienten, krakeenden, bergeenden, een hoop meeuwen, en op de oever zat nog een witgatje).

naam hut: Onbekend
naam gebied: Polder Arkemheen/Nijkerkernauw
beheerder hut/gebied: Volgens mij Natuurmonumenten.
provincie/gemeente: Gelderland
coördinaten (Amersfoort): Volgens Google Maps 52.266104,5.523246
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers: Zeer goed, er loopt een verhard pad vanaf de parkeerplaats van Strand Nulde.
Kijkrichting: Vrij zicht naar alle kanten behalve zuid-oosten.
Parkeerplaats: Parkeren kan op Strand Nulde.
Openbaar vervoer: Zeer slecht, vanaf Station Putten is het 40 minuten lopen en er rijden geen bussen.
Bereikbaarheid/ routebeschrijving: Vanaf de A28, de borden naar strand Nulde volgen, vervolgens vanaf de parkeerplaats van Nulde over een verhard looppad richting het bos lopen, en aan het eind van het pad is de vogelkijkhut.

EDIT:
Op ruwweg dezelfde plaats heeft al een vogelkijkhut gestaan, maar de plaats is niet goed aangegeven en de foto's kloppen ook niet meer. Het schijnt dat de vorige hut is afgebrand en ze een nieuwe hebben gemaakt.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

De beheerder van het gebied is als ik het mij goed herinner Staatsbosbeheer.
Jan van Harten
Validator Plantengallen


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

frankw

De vogelkijkhut in de Jezuitenwaay bij Duiven/Zevenaar is tot op de grond afgebrand... :-X


frankw

Goed zo Pim.

W.b.t. de populatie Zwarte Sterns hier; vorig jaar is er geen één jong uitgevlogen zover bekend! We hebben te maken met een nog onbekende predator die de nesten rooft heb ik onlangs begrepen op een broedvogel inventarisatie meeting van onze vwg. Hopen dat het dit jaar beter wordt anders hebben we echt een probleem en hopen dat de Ooijpolder volgend jaar een deel van de populatie overneemt mocht het dit jaar weer misgaan.

Timo Roeke

In het gebied ten zuiden van Almelo zit ook een vogelkijkhut (scherm).
Ik heb de foto al op de informatiepagina van het gebied gezet op www.waarneming.nl
http://waarneming.nl/gebied/info/36165

naam hut: niet bekend
naam gebied: Doorbraak
beheerder hut/gebied: Landschap Overijssel
provincie/gemeente: OV, Almelo/Enter
coördinaten: zie link hierboven
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers: moeilijk
Kijkrichting: West
Parkeerplaats: Ja, klein
Openbaar vervoer: niet bekend
Bereikbaarheid/routebeschrijving: parkeerplaats, gelegen aan de Iemenkampsweg

Aankomend weekend kan ik wellicht nog een nieuwe hut in kaart brengen tussen Borne en Hengelo.

Timo Roeke

Retentiegebied Woolde heeft ook een kijkhut die nog niet geregistreerd staat.
Ik heb de foto al op de informatiepagina van het gebied gezet: http://waarneming.nl/gebied/info/107836

naam hut: niet bekend
naam gebied: Retentiegebied Woolde
Beheerder: landgoed Twickel
provincie/gemeente: OV Hengelo
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers: nee
Kickrichting: zuid
Parkeerplaats: nee
Openbaar vervoer: niet bekend
Bereikbaarheid: Schildsweg oprijden zodat je langs de snelweg rijdt. Vervolgens loopt er een pad langs een kanaal/sloot richting de kijkhut. Neem het pad aan de rechterkant van het kanaal.

Timo Roeke

Wordt er nog iets gedaan met deze meldingen of ligt vogelkijkhut.nl op zijn kont?

Zonnekoning

Citaat van: Timo Roeke op mei 11, 2010, 15:56:47 PM
Wordt er nog iets gedaan met deze meldingen of ligt vogelkijkhut.nl op zijn kont?
Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar!
De kijkhut bij polder Sekdoorn is nog steeds niet aangemaakt (zie reactie #3, het gebied is inmiddels wel aangepast) en op Terschelling weet ik leuk bultje (de Tigerstellung, 30 meter boven N.A.P, 144.59,598.494) die ook het vermelden waard is...
Dat gebied laat ik wel later aanmaken, maar daarvoor is eerst wat meer research voor nodig! 8)
Ik wil dit alles best zelf doen, maar dan moet ik wel de bevoegdheden hebben!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jarinka

Dat is mijn probleem ook. Er is hier in de buurt (nou ja, in de omgeving) een kleine nieuwe vogelkijkhut, en er is ook een vogelkijkhut opnieuw gebouwd, maar ik heb geen zin om moeite te doen om die gegevens te verzamelen als er niks mee gebeurt.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op juni 12, 2010, 07:43:35 AM
Dat is mijn probleem ook. Er is hier in de buurt (nou ja, in de omgeving) een kleine nieuwe vogelkijkhut, en er is ook een vogelkijkhut opnieuw gebouwd, maar ik heb geen zin om moeite te doen om die gegevens te verzamelen als er niks mee gebeurt.
Welke nieuwe vogelkijkhut bedoel je?

Het is inderdaad wel jammer als er niets meer wordt gedaan met de website.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Pim

In mijn mailbox heb ik nog diverse mails staan waar ik iets mee moet doen.
Privéomstandigheden zorgen ervoor dat ik vaak andere afwegingen maak dan de site te updaten.
Ik zal eens kijken of er binnen de gelederen versterking kan komen.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jarinka

Citaat van: Jan vH op juni 12, 2010, 08:36:06 AMWelke nieuwe vogelkijkhut bedoel je?
Een heel klein hutje in de buurt van Stoutenburg waar Stijn en ik van de winter een keer langsgeweest zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op juni 13, 2010, 12:03:17 PM
Citaat van: Jan vH op juni 12, 2010, 08:36:06 AMWelke nieuwe vogelkijkhut bedoel je?
Een heel klein hutje in de buurt van Stoutenburg waar Stijn en ik van de winter een keer langsgeweest zijn.
Kun je me de plek mailen? Ik ben wel benieuwd.

Citaat van: Pim op juni 12, 2010, 22:16:52 PM
In mijn mailbox heb ik nog diverse mails staan waar ik iets mee moet doen.
Privéomstandigheden zorgen ervoor dat ik vaak andere afwegingen maak dan de site te updaten.
Ik zal eens kijken of er binnen de gelederen versterking kan komen.
Is goed.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robertmeer

Als er nog nieuwe hutten toegevoegd moeten worden, zet ze maar hier neer! Ik ga nu beginnen met de berichten hierboven te bewerken op Vogelkijkhut.nl.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robertmeer

Citaat van: Bernd-Jan op mei 06, 2009, 00:10:46 AM
Ik kwam vandaag een nieuwe kijkhut tegen bij Halle (gld) in de buurt.
naam gebied: Heidehoekse vloed
beheerder hut/gebied: particulier, maar wel toegankelijk voor publiek.
provincie/gemeente: Gelderland/Brockhorst
coördinaten (Amersfoort): X 224.366 Y 444.421
Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers: nee
Kijkrichting: Noord-West
Parkeerplaats: nee
Openbaar vervoer: nee
Alsnog aangemaakt: http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=516
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Citaat van: Robertmeer op juni 25, 2010, 15:50:13 PM
Als er nog nieuwe hutten toegevoegd moeten worden, zet ze maar hier neer! Ik ga nu beginnen met de berichten hierboven te bewerken op Vogelkijkhut.nl.
Ik denk dat de hut bij Stoutenburg niet op Vogelkijkhut.nl hoeft, die is vooral bedoelt voor Reeën, voor de rest heb ik er niet meer gezien dan wat Houtduiven en Zwarte Kraaien.

Wel mooi dat er weer wat gebeurd met de site!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Twee nieuwe kijkhutten.

Eén nieuwe bij de Beulakerpolder

En een nieuwe langs de Eem, zie citaat:

Citaat van: Vogelnet AmersfoortBij het Baarnse Zuidereind, langs de rivier de Eem, is t.o.v. Boerderij Netelenburg, Zuidereind 35 -
http://www.eemlandrecreatie.nl/html/netelenburg.html
Een prachtige vogelkijkhut neergezet.
Meer foto's zijn te zien via www.casparhuurdeman.nl.
En er is een vogelkijkhut afgebrand in Zeeland.

Meer informatie heb ik niet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JandJ

Nieuwe kijkhut op de nieuw ingerichte Sophiapolder:  http://ijsselmonde.waarneming.nl/gebied/info/21453 (foto's zijn van mij, foto's met de hut mogen gebruikt worden voor vkh.nl)
(nog) geen parkeerplaats, niet goed te bereiken met OV maar wel met auto. Rolstoeltoegankelijk (maar het pontje ernaartoe waarschijnlijk niet, die vaart pas over enkele maanden voor het eerst)



Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

matthijsbroere

Bedankt Jan, ik zal hem toevoegen. Kun je ook aangeven waar de hut precies staat in het gebied? En vanaf waar zal het pontje gaan vertrekken?
Matthijs Broere

JandJ

De hut staat in feite precies in het midden van het eiland. (die eventueel deze schematische weergave: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Artist%20impression_tcm174-294171.jpg) De vertrekplaats van het pontje is mij nog niet bekend, er wordt nog van alles geregeld momenteel.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

matthijsbroere

OK, bedankt Jan. Ik heb hem toegevoegd aan het nieuwe Vogelkijkhut.
Matthijs Broere

JandJ

Fijn, ik laat het weten als mij meer bekend wordt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)