Dwergvleermuis geluiden van 80-100(110)kHz?

Gestart door Hans van B., augustus 29, 2014, 22:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van B.

Voor het eerst op pad met een geleende batdetector (Petterson D100). Langs de bomen en tussen de huizen kleine vleermuizen met geluid tussen 42-52kHz, met het hardste geluid bij 50kHz. Met mijn beperkte kennis en op basis van internetgegevens kom ik uit op Gewone Dwergvleermuis.
Maar deze exemplaren maakten ook geluid van 80-100kHz (soms zelfs richting 110). Dat geluid is veel langzamer en varieert nauwelijks in toon in vergelijking met de 42-52kHz geluiden. Ik kan nergens iets over deze geluiden vinden. Weet iemand welke geluiden dit zijn en waarvoor de vleermuis ze gebruikt?

Rob Koelman

De sonarpulsen van gewone dwergvleermuizen (en veel andere vleermuissoorten) beginnen hoog en dalen dan in frequentie. Bij dwergvleermuizen beginnen de pulsen rond de 100 kHz en vlakken later in de puls af rond de 45 kHz. Dit vlakke gedeelte van de puls is het langst en heeft de meeste energie en is daardoor het best hoorbaar op een detector. Je kunt echter - als de vleermuizen niet al te ver weg zijn - ook de hogere delen van de pulsen horen als je de detector afstelt op een hogere frequentie. De pulsen klinken dan als meer 'droge' tikjes, maar hebben wel precies hetzelfde ritme (zijn tenslotte dezelfde pulsen).

Dat de door jou gehoorde geluiden nauwelijks in toon variƫren klopt dus. Dat het langzamer zou zijn niet. Luister nog maar eens goed.


Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Hans van B.

Rob, bedankt voor de informatie. Ik ga nog eens goed luisteren naar het ritme.