Foto's excursie Nuis (Gr.) + onbekend

Gestart door Elachista, oktober 07, 2005, 22:46:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Vanmiddag samen met wat andere geïnteresseerden op pad geweest in Groningen, bij Nuis.
Een aardig aantal soorten, teller staat voorlopig op 70.
Hier wat foto's van leuke paddestoelen, en nog wat onbekend spul..waarmee ik nog aan het determineren ben  -_-



Willem en ik troffen deze parasolzwam aan, de rest heeft 'm niet kunnen bewonderen. Opmerkelijk vreemd is dat er geen één echt goed in de buurt komt aangezien de grootte. Mijn vingers zijn op de foto zichtbaar, en maken duidelijk dat deze paddestoel ongeveer dezelfde grootte heeft als een slanke amaniet..
(Nee, ik heb vingers van anderhalve cm doorsnee  :gap: )
Groet,
Tymo

Dinant Wanningen

CiteerIk kwam die eerste foto van dit topic in een van mijn fotomappen tegen, ik weet nog steeds niet welke het is..
Groot fors ding, ter grootte van een kale inktzwam.
Hoi ,

Wat dacht je van Coprinus lagopides Vals hazepootje Hoed tot wel 55mm hoog en 35mm breed steellengte tot wel 100mm en 10mm breed .

Amanita citrina var.alba heeft opvalende mooie gerangschikte velumresten die ik alleen ken van Amanita pantherina maar zover ik weet heeft die geen witte variatie ,Amanita citrina heeft grotere en door elkaar liggende velum resten vreemd???
Groet ,Dinant


Elachista

Als eerste om terug te komen op amanita citr alba hier nog wat foto's, zowel de vorige foto als een van de bovenkant (foto's eerste bericht verwijderd, is het wat overzichtelijker).


Groet,
Tymo

Elachista




Deze wist ik geen raad mee, zat op een hele oude eik voor hoever ik die stam nog kon identificeren. Roze aan de bovenkant, duidelijke lange buisjes aan de onderkant vergelijkbaar met een doolhofzwam maar dat zal 'm wel niet zijn (foto begin oktober).
Groet,
Tymo

Elachista

Bij nader inzien wél een doolhofzwam  :D  
Groet,
Tymo

Dinant Wanningen

Hoi,

Heb nog even in de boeken gekeken maar kwam er niet uit zal dan toch wel een Amanita citrina var. alba zijn ,maar die mooie gerangschikte velum vlokjes blijf ik vreemd vinden.

Ken je het veld kenmerk van Amanita citrina ruikt naar rauwe aardappelen.
Groet ,Dinant