Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ephemera-haften  (gelezen 2304 keer)

frankneijts

• Admins
Ephemera-haften
« Gepost op: augustus 20, 2014, 13:21:53 pm »

Van haften (eendagsvliegen) bestaan, als vliegend insect, 4 verschijningsvormen (man, vrouw, imago en subimago) welke bij veel soorten redelijk goed te onderscheiden zijn. Van de 3 grootste in ons land voorkomende soorten, behorende tot het geslacht Ephemera (resp. danica, glaucops en vulgata), heb ik die verschijningsvormen in een overzichtje gezet waarmee de ID wat vergemakkelijkt wordt hopelijk:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ton van Haaren

• Admins
  • Admingroep: weekdieren en andere ongewervelden
Re: Ephemera-haften
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2014, 14:08:47 pm »

Mooi overzicht Frank, daar heb je wat aan.
Misschien ook interessant om te melden dat E. lineata in NL is uitgestorven.
E. glaucops is volgens mij tegenwoordig de algemeenste Ephemera langs grote wateren (kanalen, rivieren, meren) en plant zich daar ook voort, voornamelijk in (laagland)rivieren(-gebied) zoals de Maasplassen, Merwede, waal e.d.). Ze zou vroeger uitermate zeldzaam zijn.

E. danica plant zich voort in kleine langzaam stromende rivieren en laaglandbeken en is dan ook voornamelijk in het oosten en zuiden (pleistocene zandgronden) te vinden. Daar ze leven in kleinere waterlopen dan de andere soorten van dit genus is de verspreiding minder sterk beïnvloed door verontreiniging en cultuurtechnische ingrepen (Mol, 1985c).  De larven komen voor in beken met een minder hoge temperatuursfluctuatie dan Ephemera vulgata.
E. vulgata is net als E. danica meer te vinden op de pleistocene zandgronden in het zuiden en oosten van ons land omdat de soort zich voornamelijk voortplant in de grotere beken (in het buitenland ook in plassen). De soort houdt niet van de kleinere beken, waar E. danica zich ophoudt.
Omdat alle 3 de nederlandse soorten er een eigen larven-biotoop op nahouden (danica in kleine beken, vulgata in (middel)grote en glaucops in rivieren en kanalen zul je ze zelden tezamen aantreffen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

• Admins
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2014, 16:05:26 pm »

Helemaal geweldig Frank ! :duim:  :lol: *save as ...*

Misschien handig om erbij te hebben: In deze oude discussie komen wat kenmerken aan de orde, o.a. ook voor de door Ton genoemde lineata. Daar is, door mij als ultraleek, ook een klungelige poging tot samenstellen van wat kenmerken gedaan in deze afbeelding:

Tevens in dat topic wat links naar nuttige sleutels/info.

Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt

David Tempelman

• Admins
  • Admingroep: Waterbeestjes en Schietmotten
    • Werkgroep Trichoptera EIS-Nederland
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2014, 22:27:26 pm »

klasse, Frank ! :duim:  dankjewel !
met vriendelijke groet,
David

john.bouwmans

• Member
    • Foto's met Lumix TZ2, vanaf 8-11-11 met TZ18 en vanaf 7-9-2014 Lumix TZ60
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2016, 08:45:10 am »

Zou mooi zijn als deze schitterende platen bij de soortinfo zouden staan Frank; Ze staan hier nu al bijna 2 jaar maar zie ze nu toevallig via een ander topic. Upgraden en toevoegen aan de soortinfo zou ik zeggen. Komen ze beter tot hun recht  8)
soortinfo Ephemera danica
soortinfo Ephemera glaucops
soortinfo Ephemera vulgata
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

http://waarneming.nl/user/photos/20255   en  http://observation.org/user/photos/20255
(selectie topics met kweekresultaten, metamorfoses, etcetera: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618 )

Josee

• Member
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2016, 09:41:56 am »

Inderdaad goed idee deze foto's bij soortinfo te plaatsen. Ik zag deze soort bij de Buurserbeek en als ik de kenmerken op het overzicht goed heb ingeschat, zag ik een ♀ subimago Ephemera vulgata. Dank dus!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

frankneijts

• Admins
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2016, 18:32:58 pm »

Inderdaad goed idee deze foto's bij soortinfo te plaatsen. Ik zag deze soort bij de Buurserbeek en als ik de kenmerken op het overzicht goed heb ingeschat, zag ik een ♀ subimago Ephemera vulgata. Dank dus!

ID is goed Josée... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Josee

• Member
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2016, 18:35:08 pm »

Goed idee en ID  ;D  Mooi dat het overzicht nu goed te vinden is  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.019 seconden met 20 queries.