Stenopsocus + 3e foto

Gestart door jck, augustus 18, 2014, 15:17:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Is deze wel goed? Geen foto van boven maar het achterlijf was ongetekend.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87294304
onzeker Stenopsocus immaculatus gezien op 2014-08-10 Apeldoorn - De Maten - Eglantier
Foto's:




James

Arp

Ha James,

Zou ik ook op uitkomen, maar dat zegt niet zoveel. Strakke plaatjes trouwens :) .... (maar volgende keer ook de vleugeladering scherp hè  :P )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Ik zou hier ook Stenopsocus immaculatus van maken. Maar inderdaad een beter zicht op de vleugeladering zou handig zijn  ;) .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jck

Heren, bedankt....is dit wat jullie wilden zien?

jeeweevz

Wel beter te zien zo inderdaad. Wat mij betreft blijft het bij Stenopsocus immaculatus.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jck


Henk Soepenberg

mag ik vragen hoe je immaculatus kunt onderscheiden van lachlani?
Vriendelijke groeten,
Henk

jeeweevz

De bovenkant van de kop (tussen de ogen) zou bij Stenopsocus lachlani helemaal donker moeten zijn. Verder zou je een verhoudingskenmerk (diameter ogen / afstand tussen ogen) moeten kunnen gebruiken om de twee soorten te onderscheiden.
Ook de kleur van de achterlijfspunt zou verschillend zijn (donker bij S. lachlani en licht bij S. immaculatus). Echter uit een Engels onderzoek blijkt dat het onderscheid niet altijd zo heel duidelijk is. Je treft zo nu en dan exemplaren aan die moeilijk precies in te delen zijn, waar je dan weer naar de genitalien zou moeten kijken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Henk Soepenberg

laat ik ze maar op onzeker :blink:  dank Jan Willem!
Vriendelijke groeten,
Henk