'Ontmasker de Buizerd'

Gestart door Sanne Koolwijk, juli 06, 2007, 16:03:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Dag allemaal,

Boven het bos bij Ruinen hoorde ik op een gegeven moment een roofvogel roepen. Het klonk niet als het welbekende gemiauw van de Buizerd. Even later dook er een groot beest op waarvan ik met moeite onderstaande kiek heb kunnen schieten.

Ik denk zelf dat het een Havik is: grijzig, geen vlekken te onderscheiden, boven het bos, en een roep gehoord die niet van een Buizerd was.

Maar graag even een check, want met die Wielewaal zat ik net ook al weer behoorlijk mis.... :wacko:

Groet Sanne

P1234

Eerlijk gezegd lijkt mij dit gewoon een lichte Buizerd.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

Lijkt mij een Wespendief met die vlakke vleugelstand, smalle borst en spitse kop.

Tegelijkertijd kan je op basis van deze foto m.i. niet echt zeker zijn (of anders gezegd; ik ben het niet) en in ieder geval nooit over een bevredigende waarneming spreken.

Havik in ieder geval niet gezien silhouet en smalle borst.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Hortulana

#3
Havik iig niet qua bouw, silhouet en grootte. Zou zeker ook nog een wespendief kunnen zijn, mede vanwege de blijkbaar (van buizerd) afwijkende roep die gehoord is. Maar foto is niet echt duidelijk (=understatement).

Edit: Bbbrrrrrmmmmm was sneller en was me voor

Sanne Koolwijk

Ik heb het geluid van de Wespendief even beluisterd en dat komt inderdaad overeen met de roep die ik voorafgaand aan de waarneming hoorde. Ik ga hem invoeren! Bedankt.. :D  

P1234

Ik zou op basis van deze foto zelf geen zekere Wespendief (durven) invoeren...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

harderbroek

CiteerDag allemaal,

Boven het bos bij Ruinen hoorde ik op een gegeven moment een roofvogel roepen. Het klonk niet als het welbekende gemiauw van de Buizerd. Even later dook er een groot beest op waarvan ik met moeite onderstaande kiek heb kunnen schieten.
Sanne Wespendief.
Nog leuker is dat je geluid gehoord hebt. Doorgaans zijn Wespendieven zwijgzaam.
Mogelijk heb je wel erg dicht in de buurt van het nest gezeten( 10-30 meter)

Wespendieven blijven niet lang alarmeren of roepen als je verder van het nest bent. ( uitzonderingen natuurlijk ook weer daargelaten)

Vaak blijven ze ook dicht in de buurt. ( eileg fase)
Zowel vrouwtjes als mannettjes zitten op de eieren,
In ieder geval een zeer leuke waarneming.

groet
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

P1234

Rob,

Misschien kan je eens aangeven (dat doe je namelijk niet) waarom jij zo zeker bent van Wespendief. Op deze foto zijn in mijn visie geen diagnostische kenmerken te zien (hoewel deze foto iets meer naar een Wespendief neigt dan de eerdere foto die we in een eerder topic langs zagen komen). Mijn ervaring met Wespendieven is dat ze in het begin van juli (zoals je zelf terecht opmerkt) nogal zwijgzaam zijn. Het achteraf determineren van een vogel op basis van geluid, vind ik zelf atijd nogal "tricky." Geluid vervormt in je herinnering is mijn ervaring, en achteraf terugluisteren leidt snel tot verkeerde conclusies.

Ik krijg de indruk dat je mijn bijdrage aan de discussie wat flauw vindt. Dat mag natuurlijk, maar dan hoor ik wel graag waarom er een Wespendief op de foto staat.

Ik ben benieuwd...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Sanne Koolwijk

Hallo,

Ik ben het met je eens dat je voorzichtig moet zijn met het 'terugdetermineren' via het achteraf luisteren van geluiden. Ik ben gelukkig toch wel in het bezit van een soort van redelijk ontwikkeld auditief (?) geheugen durf ik wel te stellen: het betrof ter plaatse een roofvogelroep, zover was ik al voordat ik de vogel uberhaubt zag. Ik was vervolgens gespitst op een roofvogelwaarneming, die ik vervolgens deed. Ik wist 1 foto te maken. Omdat de roep geen Buizerd betrof, en de waargenomen vogel een groot beest boven het bos betrof, en omdat geen vlekken zichtbaar zijn aan de onderkant, bleef er voor mij alleen de Havik over als mogelijkheid. Ik had helemaal geen rekening gehouden met de Wespendief als mogelijkheid omdat het een vrij zeldzaam beest is, zeldzamer dan een Havik. Via de suggestie die hier gedaan is en het terugluisteren van de roep van de vogel vallen de puzzelstukjes samen wat mij betreft. Neemt trouwens niet weg dat met alleen de foto in de hand je geen zekere waarneming zou mogen claimen.

NB ik zou met het terugdetermineren van bijvoorbeeld een vluchtroepje van een klein vogeltje zeker een stuk voorzichtiger omgaan dan met een grote roofvogel.

Met groet

Sanne

BramtK

Lijkt mij goed hoor Sanne, hier zien we alleen maar een foto en die is wat mager, maar als jij er zeker van bent dat je een Wespendief hebt gezien (en dat kan k me voorstellen), dan moet je 'm gewoon als zodanig noteren. Leuke vogel, de Wespendief!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

harderbroek

CiteerIk krijg de indruk dat je mijn bijdrage aan de discussie wat flauw vindt. Dat mag natuurlijk, maar dan hoor ik wel graag waarom er een Wespendief op de foto staat.

Ik ben benieuwd...
Ha die Ptewr.

1. Ik vindt je bijdrage zeker niet flauw aan de discussie.

Misschien van mijn kant een verkeerde indruk gewekt.

Zelf ervaring met wespendief en ik bedoelde eigenlijk meer op het geluid wat Sanne aangaf dat ze de vergelijking met wespendief noemde.
De foto geeft mij geheel geen zekerheid . Echter de z.g. glij vlucht en de smallere lijkende vleugels zonder knik in vl.boeg blijft het een wat vage foto maar is het benoemen van een Wd zeker mogelijk
Een jonge Bui is het in geen geval niet, deze kunnen een afwijkend geluid t.o..v Ad, vogels maken, gezien de verhouding vleugels staartlengte.

En eerlijkhalve moet ik bekkennen dat ik in het dertermineren van foto,s erg slecht ben. Toch gezien de houding en de daarnaast argumentatie van Sanne deel ik haar conclusie.
Mijn eerste indruk was \Wd. Vraag nu niet waarom maar dat is dus mijn eerste gevoel. *kleur combinatie, vleugelstand, bouw van vleugel oogt smaller dan die van Bui enz..(

Uiteraard streven we naar de meest mogelijke juiste invoeringen maar zal later ook nog wel blijken dat menig soort onjuist benoemd is.

Wat geluiden terug halen betreft misschien een slechte eigenschap van mij maar in de jaren negentig kon ik een vink niet onderschieden van een braamsluiper heb ik in 1992 de obesssie gehad alle geluiden van de Nederlande algemene soorten te leren kennen. * het aanleren was meer een obsessie( waar ik nu dankbaar gebruik van maak middels het vele veldwerk.
Misschien door mijn muzikale achtergrond * wat thuis met de paplepel werd ingegoten( mag ik me gelukkig prijzen dat ik een ijzersterk geheugen heb voor tonen.
Mijn exuccus dan ook dat ik de indruk wekte dat jouw het gevoel geef t.a.v. de discussie.
Zelf ben ik wel van mening dat voor mij in ieder geval het onthouden van geluiden voor mij  geen verleiding gaf achteraf snel te bestempelen dat dit het dan ook daadwerkelijk was en dit goed kon vergelijken met o.a. cd opnamen en mijn geheugen wat ik echt in het veld hoorde.


En ach wie weet zit ik er ook geheel naast, maar ik vindt de Wd nog het meest waarschijnlijke. Ik hoop dat Sanne ook nog eens een keer in de buurt gaat zoeken. Indien de vogels daar een nest zouden hebben komt deze zeker nog een keer te voorschijn.
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland






Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland