Steppevorkstaartplevier

Gestart door frankw, juni 28, 2007, 13:18:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Kan iemand mij vanafwelke dijk je de Steppevorkstaartplevier (goed) kan bekijken ? of een straatnaam zodat ik die in mijn tom tommetje in kan voeren.

Ik ben namelijk van plan om daar zaterdag heen te rijden mits ie er dan nog zit..
Nu nog wel iig.


Maar ik kom uit Arnhem en om nu naar Drenthe te rijden met de kans dat ik op de verkeerde plek eindig lijkt me ook minder.. vandaar..



B.v.d.



Edit: de Regenhamsdijk? is die begaanbaar met de auto?

bertus2

beste frank,

de regenhamsdijk is met de auto begaanbaar. ik ben er vanochtend geweest zie waarneming en de vogel was nog steeds aanwezig. de exacte plaats voor de vogel staat goed aangegeven ook in eerdere waarnemingen.

succes ermee

groeten Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

frankw

#2
ok. bedankt.


Maar ik weet nog niet zeker of ik ga, mogelijk ga ik naar de Bieschbos, hier ben ik nog nooit geweest.

Heeft iemand misschien een tip waar het beste te beginnen? welke gedeelte en hoe daar te komen? en waar de meeste kans op meerdere soorten enz.

Wederom Bij voorbaat dank

Edit: De ijsselmonding bij Ketelmeer lijkt me ook intressant en momenteel kans op meer soorten ook. Iemand die me over dat gebied wat kan vertellen wederom hoe wat en waar. zegmaar B)  

frankmeer

#3
Je hebt grootse plannen.  :duim:  
Frank van der Meer

redmar_woudstra

Je kunt volgens mij vrij eenvoudig Diependal (hét broedgebied van de Nederlandse Roodhalsfuten) en het Fochteloërveen erbij doen. Kun je de Slangenarend ook nog doen!
groet,
Redmar

frankw

ja grote plannen ik wil dr opuit dit weekend, maar zit zwaar in dubio waarheen. Ik wil zowieso een nieuwe soort scoren (wat niet zo heel moeilijk moet zijn met mijn lijstje :grin: )

Biesbosch lijkt me leuk maar lkijkt me momenteel niet de beste tijd.

En fochtelooerveen zat ik ook aan te denken , eerst de steppevorkstaartplevier en dan de slangenarend maar dat is wel ff dik 150 km rijden dan weer 60-70 en dan weer 150 terug das best veel..

Mijn andere idee was om via de ijsselmonding de ovp 'ff' mee te pakken maar daar ben ik al vaker geweest dus......

Hey diependal ziet er ook leuk uit ja!



Help! al die keuzes haha

frankw

ik denk dat dat m wordt: via exloerveen naar diependal, nieuwe futensoort scoren, en dan (ff) de slangenarend mee pakken, goed plan redmar!

frankmeer

#7
Citeerik denk dat dat m wordt: via exloerveen naar diependal, nieuwe futensoort scoren, en dan (ff) de slangenarend mee pakken, goed plan redmar!
We wachten je waarnemingen af. Suc6!
Ik moet trouwens die fuut ook nog hoor. En die andere 2 ook. :wub:  
Frank van der Meer

frankw

dank je ik zal mn best doen ;-)

de slangenarend heb ik al wel dus die zou ik kunnen scippen maarja als ik er toch ben  :D  

Bram Rijksen

Citeerdank je ik zal mn best doen ;-)

de slangenarend heb ik al wel dus die zou ik kunnen scippen maarja als ik er toch ben  :D
een Roodhalsfuut scoren (nieuw!), en vervolgens een Slangenarend om de hoek scippen (´been there, done that´). Als ik het zo lees ben jij op deze manier over een jaar of vier aan een nieuwe hobby toe, Frank...

Leon Olsthoorn

Als je toch bij het Fochteloërveen bent kun je misschien ook nog wel even doorrijden naar Bakkeveen voor de ralreiger (als die de komende dagen weer gezien wordt of je wel een gokje durft te wagen)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankw

Citeer
Citeerdank je ik zal mn best doen ;-)

de slangenarend heb ik al wel dus die zou ik kunnen scippen maarja als ik er toch ben  :D
een Roodhalsfuut scoren (nieuw!), en vervolgens een Slangenarend om de hoek scippen (´been there, done that´). Als ik het zo lees ben jij op deze manier over een jaar of vier aan een nieuwe hobby toe, Frank...
haha zal wel meevallen denk ik. Maar ik heb al mn route uitgestipt en de slangenarend zit er toch bij ;)   Dus we gaan eerst naar de plevier dan naar de futen en dan naar de slangenarend. en misschien als we tijd overhebben proberen we de ralreiger ff  B)  maar dan ben ik al uren verder denk ik

P1234

En dan kan je op het Fochteloerveen ook nog even mooi Veenbeshooibeestje meepakken!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

TjeerdBurger

CiteerEn dan kan je op het Fochteloerveen ook nog even mooi Veenbeshooibeestje meepakken!
een wat?  :P

Ik heb gister ook een soortgelijk rondje gemaakt, maar zitten er veel insecten in dat Fochteloërveen! Libellen en vlinders vind ik af en toe wel leuk, maar je werd er gister mee dood gegooid. Ik ken de meeste huis-tuin en keuken libellen en vlinders wel maar het merendeel kon ik niet thuisbrengen gister.

frankw

geen slechte dag gehad  B)  ik begon met de steppevorkstaartplevier die zich goed liet zien, vervolgens direct bij aankomst de slangenarend op 20 meter voor de auto over vliegend, daarna ook direct 2 kraanvogels miden in het veld vor de uitkijktoren. Op de terug reis eindelijk goudvink gezien :(  vervolgens 2 voor mij nieuwe soorten fuut in Diependal     :grin:  

petermeer

Citeergeen slechte dag gehad  B)  ik begon met de steppevorkstaartplevier die zich goed liet zien, vervolgens direct bij aankomst de slangenarend op 20 meter voor de auto over vliegend, daarna ook direct 2 kraanvogels miden in het veld vor de uitkijktoren. Op de terug reis eindelijk goudvink gezien :(  vervolgens 2 voor mij nieuwe soorten fuut in Diependal     :grin:
Lijkt me een understatement.  :D

Welke futen heb je gezien?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Fabian Meijer

roodhalsfuut en geoorde fuut neem ik aan? :D  


frankmeer

:feest:
Heb je ook nog Dodaars en Fuut gezien? Volgens mij broeden er nl. 4 futensoorten.
:whistle:  
Frank van der Meer

frankmeer

CiteerOp de terug reis eindelijk goudvink gezien :(
:blink:  
Frank van der Meer

frankw

ja ook doodaars en fuut,  ohja ook kruisbek als nieuwe soort kwam ook langs vliegen bij het fochteloerveen.


n over die goudvinken...... tja........ ben er gewoon nooit tegen aan gelopen.. (schaamsoort zeg maar) B)  

frankmeer

#21
Citeer
CiteerOp de terug reis eindelijk goudvink gezien :(
:blink:
Ik snapte je smilie niet.
En oh ja, ik heb Goudvink afgelopen mei ook pas voor het eerst weer gezien in bijna 2 jaar. Totaal nu ook nog maar 6x. Gewoon een soort die zich niet zo makkelijk laat zien.
Frank van der Meer

P1234

Voor de liefhebbers; op de site van Rommert, www.lauwersmeer.com, lees ik dat de Steppevorkstaartplevier ook vandaag nog aanwezig is.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

CiteerGewoon een soort die zich niet zo makkelijk laat zien.
Maar zich des te makkelijker laat horen en dan met een beetje geduld ook wel te vinden is.

(Ik ben toch blij dat ik ook gewoon kan vogelen; een zeer bekend vogelaar zei eens tegen me, toen ik nog een heel klein broekie was, dat je een vogel pas goed hebt gezien als je 'm in de ogen hebt kunnen kijken. Dat is me altijd bijgebleven en ik probeer de les die ik daaruit heb getrokken, namelijk een vogel zo goed mogelijk bekijken in zoveel mogelijk opzichten, altijd toe te passen. Wat mij betreft is dat de enige manier om van vogels te genieten. Helaas is dat niet altijd te combineren met slechts zelden passerende dwaalgasten, maar gelukkig des te vaker met meer 'gewone' vogels. Echter, dit geheel terzijde en op niemand in het bijzonder van toepassing.)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

ik ben nog niet zo goed met geluiden (al wordt het steeds beter :) ) Ik heb ze, volgens mij, ook wel eens gehoord maar niet dat ik er zeker genoeg van was om ze in te voeren. omdat ik dus niet zo goed ben met geluiden voer ik meestal alleen 'zicht' waarnemingen in.

BramtK

Geluiden zijn inderdaad niet makkelijk, vooral het opslaan van het herkenningspunt vind ik moeilijk en sta dan vaak weer even te denken "dat ken ik maar wat is het ook alweer".

Goudvink heeft een juup-roepje zoals die van Vink alleen dan zachter, iets langer en met meer buiging. Heel vriendelijk geluidje.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

CiteerGeluiden zijn inderdaad niet makkelijk, vooral het opslaan van het herkenningspunt vind ik moeilijk en sta dan vaak weer even te denken "dat ken ik maar wat is het ook alweer".

Goudvink heeft een juup-roepje zoals die van Vink alleen dan zachter, iets langer en met meer buiging. Heel vriendelijk geluidje.

Bram
ok. ik zal dr op letten.

En ik heb idd ook vaak van hey die ken ik maar wat? en dan thuis gekomen weet je t niet precies meer.

P1234

Weet iemand toevallig, voor diegenen die dit weekend de Steppevorkstaartplevier met een bezoekje willen vereren, of er vandaag nog is gezocht? De vogel is nl. nog niet gemeld en kon door mij gisteravond, ondanks 3 kwartier intensief zoeken op de bekende akker, niet worden gevonden. Dat wil overigens niet zeggen dat de vogel niet meer aanwezig is; er komt allerlei vegetatie op de akker omhoog, waardoor deze steeds onoverzichtelijker wordt. Bovendien vliegt hij 's avonds vaak hoog weg om elders te gaan slapen.

Misschien dat ik zelf vanavond nog even ga kijken, maar als er vandaag mensen hebben gezocht hoor ik dat graag even.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

In aanvulling op mijn vorige post. Vanavond is er door een aantal mensen, waaronder door mij, gezocht naar de vogel, maar hij is niet meer gezien. Natuurlijk kan niet worden uitgesloten dat de vogel zich nog wel in het gebied bevindt, maar erg waarschijnlijk lijkt mij dit niet. Na gisterochtend is de vogel voor zover ik weet niet meer waargenomen. Als dit anders mocht zijn, hoor ik het graag.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

He shit, net nu ik van plan was met een vriend de stoute twitch-schoenen aan te trekken.  
Groeten,

Bram ter Keurs