Zeldzaamheden in de WP

Gestart door Vincent Hart, augustus 13, 2014, 18:15:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op juni 17, 2015, 17:18:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 17, 2015, 16:50:17 PMBij Natuurpunt is er sprake van dat hij geringd is in Pepingen (Vlaams-Brabant) http://www.natuurpunt.be/news/zwartkoprietzanger-bezoekt-belgi%C3%AB-voor-het-eerst#.VYGJHKaFYiH

Citaat van: frankneijts op juni 17, 2015, 16:56:43 PMHad ik iets verkeerds gezegd dan?  8)

In het stuk van natuurpunt wordt eerst vermeld dat de vogel in België is geringd: Op 7 juni werd door Edwig Vanhassel, lid van de Belgische ringwerkgroep Halle, een Zwartkoprietzanger geringd in Pepingen (Vlaams-Brabant). Dat klopt dus niet. ...

Misschien klopt het wel. Een vogel heeft 2 poten. Als hij al geringd is, is de andere poot nog vrij. Wellicht heeft de ringer de vogel dus nog een ring omgedaan. Dat is eigenlijk "not done", maar het gebeurd toch nog vrij regelmatig. Zeker bij zo'n zeldzame vogel is de drang groot om de vogel op eigen naam te krijgen door een eigen ring toe te voegen. De meeste ringers zijn ook een beetje trofeehunters.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Buckens

Moet waarschijnlijk zijn: 'gevangen in Pepingen'.
Normaal gezien wordt er geen tweede ring aangehangen  ;)

OlivierO

Het klopt niet. De vogel is niet geringd in België maar wel gecontroleerd.

Allicht volgt uitleg nog wel, maar de woordkeuze is alleszins bewust zo gekozen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Ik heb het er al lang moeilijk mee dat in dit topic zelfs België is 'gedegradeerd' tot Western Palearctic. Je komt hier dus zeldzaamheden bij de buren tegen en ook van eindeloos ver weg.

Zou het niet beter zijn om een apart topic te maken met de naam 'Zeldzame vogels bij de buren'? Daarin dan bijvoorbeeld België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië. Dus min of meer NW-Europa.

Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op juni 17, 2015, 19:43:44 PM
Ik heb het er al lang moeilijk mee dat in dit topic zelfs België is 'gedegradeerd' tot Western Palearctic. Je komt hier dus zeldzaamheden bij de buren tegen en ook van eindeloos ver weg.

Zou het niet beter zijn om een apart topic te maken met de naam 'Zeldzame vogels bij de buren'? Daarin dan bijvoorbeeld België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië. Dus min of meer NW-Europa.
Ik vind het juist wel prettig zo overzichtelijk bij elkaar. Je hoeft dan niet allerlei verschillende topics te openen en te volgen. En zo extreem veel meldingen van ver weg komen er nou ook weer niet door.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op juni 17, 2015, 19:46:21 PM
Citaat van: HPM op juni 17, 2015, 19:43:44 PM
Ik heb het er al lang moeilijk mee dat in dit topic zelfs België is 'gedegradeerd' tot Western Palearctic. Je komt hier dus zeldzaamheden bij de buren tegen en ook van eindeloos ver weg.

Zou het niet beter zijn om een apart topic te maken met de naam 'Zeldzame vogels bij de buren'? Daarin dan bijvoorbeeld België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië. Dus min of meer NW-Europa.
Ik vind het juist wel prettig zo overzichtelijk bij elkaar. Je hoeft dan niet allerlei verschillende topics te openen en te volgen. En zo extreem veel meldingen van ver weg komen er nou ook weer niet door.

Nederland hoort ook bij de WP, dus als je op topics wil besparen ...

Overigens heb ik de indruk dat de meeste gevallen hier uit Verweggistan komen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Maar dan moet je weer gaan zoeken of Zweden en Denemarken nou onder 'de buren' of 'de WP' vallen. Nu is er een topic Nederland en een topic 'buiten Nederland'. Hoe dat laatste precies heet lijkt me niet zo heel belangrijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 17, 2015, 20:10:49 PM

Maar dan moet je weer gaan zoeken of Zweden en Denemarken nou onder 'de buren' of 'de WP' vallen. Nu is er een topic Nederland en een topic 'buiten Nederland'. Hoe dat laatste precies heet lijkt me niet zo heel belangrijk.

Het lijkt mij nuttig om iets te hebben waarvoor een normaal mens eventueel gewoon even op de fiets of in de auto kan stappen om te gaan kijken in plaats van verveeld te worden met gevallen van rare elitaire beesten ergens in een onbereikbaar (ei-)land. Wat daar gebeurt heeft bijzonder weinig relevantie voor NW-Europa of het Noordzeebekken.
Ik heb geen probleem met het vermelden van die gevallen, maar wel dat ze op een hoop worden gegooid met gevallen bij de onze buren.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op juni 17, 2015, 20:38:28 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 17, 2015, 20:10:49 PM

Maar dan moet je weer gaan zoeken of Zweden en Denemarken nou onder 'de buren' of 'de WP' vallen. Nu is er een topic Nederland en een topic 'buiten Nederland'. Hoe dat laatste precies heet lijkt me niet zo heel belangrijk.

Het lijkt mij nuttig om iets te hebben waarvoor een normaal mens eventueel gewoon even op de fiets of in de auto kan stappen om te gaan kijken in plaats van verveeld te worden met gevallen van rare elitaire beesten ergens in een onbereikbaar (ei-)land. Wat daar gebeurt heeft bijzonder weinig relevantie voor NW-Europa of het Noordzeebekken.
Ik heb geen probleem met het vermelden van die gevallen, maar wel dat ze op een hoop worden gegooid met gevallen bij de onze buren.

Ik heb er eerder een probleem mee als er zometeen voor ieder land een apart topic wordt gemaakt. Want laten we eerlijk zijn, je houdt nooit iedereen tevreden. Zoals dit topic nu gebruikt wordt lijkt mij prima.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Ik wilde laten weten dat niet iedereen het prima vindt.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op juni 17, 2015, 21:24:45 PM
Ik wilde laten weten dat niet iedereen het prima vindt.
Het staat je overigens vrij om een eigen topic te beginnen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

garryb

CiteerHet lijkt mij nuttig om iets te hebben waarvoor een normaal mens eventueel gewoon even op de fiets of in de auto kan stappen om te gaan kijken in plaats van verveeld te worden met gevallen van rare elitaire beesten ergens in een onbereikbaar (ei-)land. Wat daar gebeurt heeft bijzonder weinig relevantie voor NW-Europa of het Noordzeebekken.
Normale mensen rijden niet in een nacht naar Zweden voor een Ivoormeeuw, een hele rare, elitaire soort. Daarom heb ik het ooit toch maar gedaan. Het Noordzeebekken stond nadien een centimeter voller, dus volgende keer pakken we de fiets.

migratorius

De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op juni 17, 2015, 23:34:24 PM
De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein


Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wèl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2015, 10:15:20 AM
Citaat van: migratorius op juni 17, 2015, 23:34:24 PM
De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein


Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wèl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Wat vraag je je af Frank?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op juni 18, 2015, 11:40:36 AM
Citaat van: frankneijts op juni 18, 2015, 10:15:20 AM
Citaat van: migratorius op juni 17, 2015, 23:34:24 PM
De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein


Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wèl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Wat vraag je je af Frank?


Dat lijkt me toch duidelijk: hoe vinden ze met zó weinig vogelaars met enige regelmaat zulke kleine k@tvogeltjes in de woeste binnenlanden van zó'n groot land?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

#528
De vogel zit net onder de top van de Feldberg (hoogste berg van het Zwarte Woud), aan het eind van een weg, dus er zal wel eens iemand komen. Er zijn ook in Duitsland wel aardig wat mensen die iets "vreemds" zouden herkennen (en Brilgrasmus is typisch zo'n soort die je van je vakantie kent). Na zijn melding duurde het overigens vier dagen voor er iemand ging kijken (en zowaar: het bleek te kloppen). Daarna is de vogel druk bezocht.

JanHein

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2015, 12:03:54 PM
Citaat van: laatvlieger op juni 18, 2015, 11:40:36 AM
Citaat van: frankneijts op juni 18, 2015, 10:15:20 AM
Citaat van: migratorius op juni 17, 2015, 23:34:24 PM
De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein


Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wèl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Wat vraag je je af Frank?


Dat lijkt me toch duidelijk: hoe vinden ze met zó weinig vogelaars met enige regelmaat zulke kleine k@tvogeltjes in de woeste binnenlanden van zó'n groot land?
Aha, ik dacht dat je bedoelde dat die soort misschien wel een kleine broedpopulatie in Duitsland zou hebben. Nu wel duidelijk... op die "k@tvogeltjes" na dan... wat bedoel je daar precies mee  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op juni 18, 2015, 12:18:22 PM
... op die "k@tvogeltjes" na dan... wat bedoel je daar precies mee  ;)

Al die stiekem skulkende kleine krasmusjes ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2015, 12:11:17 PM
Citaat van: Gert Ottens op juni 15, 2015, 10:19:56 AM
De eerste Oorgier voor Israel sinds 2001 (en daarmee de 3e waarneming sinds de laatste broedvogels stierven, begin jaren 90) is sinds zaterdag aanwezig bij een revalidatiecentrum voor Vale Gieren in Noord-Israel: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4668231,00.html (in het Hebreeuws, maar de foto's spreken voor zich).

(Na openen van deze url even op "aan het vertalen" klikken: https://translate.google.com/translate?sl=iw&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.ynet.co.il%2Farticles%2F0%2C7340%2CL-4668231%2C00.html&edit-text= ).

Hier het hele verhaal: http://www.birds.org.il/en/article-page.aspx?articleId=589.

Karel Hoogteyling

#532
Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privé-bericht van Hans 't Hoen (NL), van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

HPM

Citaat van: karel hoogteyling op juni 19, 2015, 11:50:16 AM
Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privé-bericht van Hans 't Hoen, van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.

Weer gemeld door een Nederlander bedoel je.
Herman van der Meer

Peter de Vries

Gisteravond om 8 uur zwom de vogel bij de haven van Amrum (een Duits eiland in de Waddenzee, niet ver van Sylt). Door toeristen op de foto gezet. Kan ook zo maar gebeuren bij een Nederlands waddeneiland (zwemmen en op de foto)...
groet,
Peter

Karel Hoogteyling

Citaat van: HPM op juni 19, 2015, 12:10:26 PM
Citaat van: karel hoogteyling op juni 19, 2015, 11:50:16 AM
Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privé-bericht van Hans 't Hoen, van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.

Weer gemeld door een Nederlander bedoel je.

Ja, dat bedoel ik

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

migratorius

Hij lijkt nu vrij regelmatig op Helgoland op te duiken (zondag, maandag, vrijdag), maar voor een "dagtocht" blijft hij toch buitengewoon onbetrouwbaar. "Gelukkig" kan ik van het weekend niet.

JanHein

Max Berlijn

@JH hoezo onbetrouwbaar voor een dagtocht, kom je te laat aan en ga je te vroeg weg?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

laatvlieger

Citaat van: Max Berlijn op juni 19, 2015, 14:35:42 PM
@JH hoezo onbetrouwbaar voor een dagtocht, kom je te laat aan en ga je te vroeg weg?
Meeste boten komen geloof ik pas om 13:00 aan op het eiland en gaan al tussen 16:00 en 17:00 weer van het eiland af.. Als die heel even weg is, mis je hem al...

http://www.cloudbirders.com/tripreport/repository/TEUNISSEN_Germany_04_2015.pdf
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

migratorius

Cederpestvogel op de Scillies (boten zijn vol, dus sorry: het gaat hier weer eens om een onbereikbaar ver eiland Herman!)
Waarschijnlijk al een tijdje aanwezig aangezien er al eentje geclaimd was op 2 juni. Een ongelofelijk voorjaar voor Amerikaanse zangvogels in de UK.

JanHein