Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 54   Omlaag

Auteur Topic: Zeldzaamheden in de WP  (gelezen 235601 keer)

Cygnus

• Member
Re: Zeldzaamheden in de WP
« Reactie #510 Gepost op: juni 17, 2015, 19:13:48 pm »

Bij Natuurpunt is er sprake van dat hij geringd is in Pepingen (Vlaams-Brabant) http://www.natuurpunt.be/news/zwartkoprietzanger-bezoekt-belgi%C3%AB-voor-het-eerst#.VYGJHKaFYiH

Had ik iets verkeerds gezegd dan?  8)

In het stuk van natuurpunt wordt eerst vermeld dat de vogel in BelgiŽ is geringd: Op 7 juni werd door Edwig Vanhassel, lid van de Belgische ringwerkgroep Halle, een Zwartkoprietzanger geringd in Pepingen (Vlaams-Brabant). Dat klopt dus niet. ...

Misschien klopt het wel. Een vogel heeft 2 poten. Als hij al geringd is, is de andere poot nog vrij. Wellicht heeft de ringer de vogel dus nog een ring omgedaan. Dat is eigenlijk "not done", maar het gebeurd toch nog vrij regelmatig. Zeker bij zo'n zeldzame vogel is de drang groot om de vogel op eigen naam te krijgen door een eigen ring toe te voegen. De meeste ringers zijn ook een beetje trofeehunters.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Buckens

• Member
« Reactie #511 Gepost op: juni 17, 2015, 19:15:08 pm »

Moet waarschijnlijk zijn: 'gevangen in Pepingen'.
Normaal gezien wordt er geen tweede ring aangehangen  ;)

OlivierO

• Member
« Reactie #512 Gepost op: juni 17, 2015, 19:19:09 pm »

Het klopt niet. De vogel is niet geringd in BelgiŽ maar wel gecontroleerd.

Allicht volgt uitleg nog wel, maar de woordkeuze is alleszins bewust zo gekozen.
Olivier Olyslaegers

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
    • De Frisse Blik - DE plek voor jonge en beginnende vogelaars
« Reactie #513 Gepost op: juni 17, 2015, 19:31:37 pm »

Bewust onjuist?
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

• Member
« Reactie #514 Gepost op: juni 17, 2015, 19:34:17 pm »

Bewust onjuist?

Bewust zo geformuleerd naar de pers toe ja.
Olivier Olyslaegers

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #515 Gepost op: juni 17, 2015, 19:43:44 pm »

Ik heb het er al lang moeilijk mee dat in dit topic zelfs BelgiŽ is 'gedegradeerd' tot Western Palearctic. Je komt hier dus zeldzaamheden bij de buren tegen en ook van eindeloos ver weg.

Zou het niet beter zijn om een apart topic te maken met de naam 'Zeldzame vogels bij de buren'? Daarin dan bijvoorbeeld BelgiŽ, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Groot-BrittanniŽ. Dus min of meer NW-Europa.

Herman van der Meer

laatvlieger

• Admins
« Reactie #516 Gepost op: juni 17, 2015, 19:46:21 pm »

Ik heb het er al lang moeilijk mee dat in dit topic zelfs BelgiŽ is 'gedegradeerd' tot Western Palearctic. Je komt hier dus zeldzaamheden bij de buren tegen en ook van eindeloos ver weg.

Zou het niet beter zijn om een apart topic te maken met de naam 'Zeldzame vogels bij de buren'? Daarin dan bijvoorbeeld BelgiŽ, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Groot-BrittanniŽ. Dus min of meer NW-Europa.
Ik vind het juist wel prettig zo overzichtelijk bij elkaar. Je hoeft dan niet allerlei verschillende topics te openen en te volgen. En zo extreem veel meldingen van ver weg komen er nou ook weer niet door.
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

• Member
« Reactie #517 Gepost op: juni 17, 2015, 19:49:45 pm »

Ik vind het juist wel prettig zo overzichtelijk bij elkaar. Je hoeft dan niet allerlei verschillende topics te openen en te volgen. En zo extreem veel meldingen van ver weg komen er nou ook weer niet door.

Nederland hoort ook bij de WP, dus als je op topics wil besparen ...

Overigens heb ik de indruk dat de meeste gevallen hier uit Verweggistan komen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
    • De Frisse Blik - DE plek voor jonge en beginnende vogelaars
« Reactie #518 Gepost op: juni 17, 2015, 20:10:49 pm »

Maar dan moet je weer gaan zoeken of Zweden en Denemarken nou onder 'de buren' of 'de WP' vallen. Nu is er een topic Nederland en een topic 'buiten Nederland'. Hoe dat laatste precies heet lijkt me niet zo heel belangrijk.
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

• Member
« Reactie #519 Gepost op: juni 17, 2015, 20:38:28 pm »

Maar dan moet je weer gaan zoeken of Zweden en Denemarken nou onder 'de buren' of 'de WP' vallen. Nu is er een topic Nederland en een topic 'buiten Nederland'. Hoe dat laatste precies heet lijkt me niet zo heel belangrijk.

Het lijkt mij nuttig om iets te hebben waarvoor een normaal mens eventueel gewoon even op de fiets of in de auto kan stappen om te gaan kijken in plaats van verveeld te worden met gevallen van rare elitaire beesten ergens in een onbereikbaar (ei-)land. Wat daar gebeurt heeft bijzonder weinig relevantie voor NW-Europa of het Noordzeebekken.
Ik heb geen probleem met het vermelden van die gevallen, maar wel dat ze op een hoop worden gegooid met gevallen bij de onze buren.
Herman van der Meer

Yeronimo

• Member
« Reactie #520 Gepost op: juni 17, 2015, 20:42:11 pm »

Het lijkt mij nuttig om iets te hebben waarvoor een normaal mens eventueel gewoon even op de fiets of in de auto kan stappen om te gaan kijken in plaats van verveeld te worden met gevallen van rare elitaire beesten ergens in een onbereikbaar (ei-)land. Wat daar gebeurt heeft bijzonder weinig relevantie voor NW-Europa of het Noordzeebekken.
Ik heb geen probleem met het vermelden van die gevallen, maar wel dat ze op een hoop worden gegooid met gevallen bij de onze buren.

Ik heb er eerder een probleem mee als er zometeen voor ieder land een apart topic wordt gemaakt. Want laten we eerlijk zijn, je houdt nooit iedereen tevreden. Zoals dit topic nu gebruikt wordt lijkt mij prima.
Jeroen Breidenbach, 27 jaar
Leeuwarden
Nieuwste soorten: Paederidus ruficollis, Bruine mierwesp, Sphex funerarius, Hottentottenvilla, Ceratapion basicorne (totaal 4571 soorten in Nederland)

HPM

• Member
« Reactie #521 Gepost op: juni 17, 2015, 21:24:45 pm »

Ik wilde laten weten dat niet iedereen het prima vindt.
Herman van der Meer

laatvlieger

• Admins
« Reactie #522 Gepost op: juni 17, 2015, 21:31:02 pm »

Ik wilde laten weten dat niet iedereen het prima vindt.
Het staat je overigens vrij om een eigen topic te beginnen.
Groet,

Wouter Teunissen

garryb

• Member
    • http://pbase.com/garryb
« Reactie #523 Gepost op: juni 17, 2015, 21:54:29 pm »

Citaat
Normale mensen rijden niet in een nacht naar Zweden voor een Ivoormeeuw, een hele rare, elitaire soort. Daarom heb ik het ooit toch maar gedaan. Het Noordzeebekken stond nadien een centimeter voller, dus volgende keer pakken we de fiets.

migratorius

• Member
« Reactie #524 Gepost op: juni 17, 2015, 23:34:24 pm »

De Duitse Brilgrasmus is inmiddels een nest aan het bouwen.

JanHein

frankneijts

• Admins
« Reactie #525 Gepost op: juni 18, 2015, 10:15:20 am »

JanHein

Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wŤl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

• Admins
« Reactie #526 Gepost op: juni 18, 2015, 11:40:36 am »

JanHein

Hoe werkt dat nu in Duitsland Jan Hein? Dit is niet de eerste keer dat er op een 'nur sonnst'-plek in het binnenste van dat grote, onoverzichtelijke land een zingende Brilgrasmus 'auftaucht', een soort die de gemiddelde wandelaar nog niet herkent al 'hast du es gerne..' En vogelaars die dat wŤl zouden kunnen zijn toch veel schaarser dan bij ons 'oder sehe ich das falsch?'
Wat vraag je je af Frank?
Groet,

Wouter Teunissen

frankneijts

• Admins
« Reactie #527 Gepost op: juni 18, 2015, 12:03:54 pm »

JanHein

Dat lijkt me toch duidelijk: hoe vinden ze met zů weinig vogelaars met enige regelmaat zulke kleine k@tvogeltjes in de woeste binnenlanden van zů'n groot land?
Groeten,

Frank

migratorius

• Member
« Reactie #528 Gepost op: juni 18, 2015, 12:15:37 pm »

De vogel zit net onder de top van de Feldberg (hoogste berg van het Zwarte Woud), aan het eind van een weg, dus er zal wel eens iemand komen. Er zijn ook in Duitsland wel aardig wat mensen die iets "vreemds" zouden herkennen (en Brilgrasmus is typisch zo'n soort die je van je vakantie kent). Na zijn melding duurde het overigens vier dagen voor er iemand ging kijken (en zowaar: het bleek te kloppen). Daarna is de vogel druk bezocht.

JanHein
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2015, 14:22:52 pm door migratorius »

laatvlieger

• Admins
« Reactie #529 Gepost op: juni 18, 2015, 12:18:22 pm »

JanHein

Dat lijkt me toch duidelijk: hoe vinden ze met zů weinig vogelaars met enige regelmaat zulke kleine k@tvogeltjes in de woeste binnenlanden van zů'n groot land?
Aha, ik dacht dat je bedoelde dat die soort misschien wel een kleine broedpopulatie in Duitsland zou hebben. Nu wel duidelijk... op die "k@tvogeltjes" na dan... wat bedoel je daar precies mee  ;)
Groet,

Wouter Teunissen

frankneijts

• Admins
« Reactie #530 Gepost op: juni 18, 2015, 14:02:58 pm »

... op die "k@tvogeltjes" na dan... wat bedoel je daar precies mee  ;)

Al die stiekem skulkende kleine krasmusjes ...
Groeten,

Frank

Gert Ottens

• Observado Admin
  • *
« Reactie #531 Gepost op: juni 18, 2015, 15:31:38 pm »

De eerste Oorgier voor Israel sinds 2001 (en daarmee de 3e waarneming sinds de laatste broedvogels stierven, begin jaren 90) is sinds zaterdag aanwezig bij een revalidatiecentrum voor Vale Gieren in Noord-Israel: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4668231,00.html (in het Hebreeuws, maar de foto's spreken voor zich).

(Na openen van deze url even op "aan het vertalen" klikken: https://translate.google.com/translate?sl=iw&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.ynet.co.il%2Farticles%2F0%2C7340%2CL-4668231%2C00.html&edit-text= ).

Hier het hele verhaal: http://www.birds.org.il/en/article-page.aspx?articleId=589.

Karel Hoogteyling

• Member
    • Hoogteyling BNO
« Reactie #532 Gepost op: juni 19, 2015, 11:50:16 am »

Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privť-bericht van Hans 't Hoen (NL), van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 12:45:51 pm door karel hoogteyling »

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

HPM

• Member
« Reactie #533 Gepost op: juni 19, 2015, 12:10:26 pm »

Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privť-bericht van Hans 't Hoen, van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.

Weer gemeld door een Nederlander bedoel je.
Herman van der Meer

Peter de Vries

• Member
    • Peter in Zyfflich
« Reactie #534 Gepost op: juni 19, 2015, 12:19:13 pm »

Gisteravond om 8 uur zwom de vogel bij de haven van Amrum (een Duits eiland in de Waddenzee, niet ver van Sylt). Door toeristen op de foto gezet. Kan ook zo maar gebeuren bij een Nederlands waddeneiland (zwemmen en op de foto)...
groet,
Peter

Karel Hoogteyling

• Member
    • Hoogteyling BNO
« Reactie #535 Gepost op: juni 19, 2015, 12:47:44 pm »

Wenkbrauwalbatros weer op Helgoland, zie foto, privť-bericht van Hans 't Hoen, van vandaag 19 juni 2015, 10:23u.

Weer gemeld door een Nederlander bedoel je.

Ja, dat bedoel ik

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

migratorius

• Member
« Reactie #536 Gepost op: juni 19, 2015, 14:15:15 pm »

Hij lijkt nu vrij regelmatig op Helgoland op te duiken (zondag, maandag, vrijdag), maar voor een "dagtocht" blijft hij toch buitengewoon onbetrouwbaar. "Gelukkig" kan ik van het weekend niet.

JanHein

Max Berlijn

• Member
  • Bonin Honeyeater my last new lifer
    • http://waarneming.nl/user/view/10891
« Reactie #537 Gepost op: juni 19, 2015, 14:35:42 pm »

@JH hoezo onbetrouwbaar voor een dagtocht, kom je te laat aan en ga je te vroeg weg?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL.

laatvlieger

• Admins
« Reactie #538 Gepost op: juni 19, 2015, 14:46:48 pm »

@JH hoezo onbetrouwbaar voor een dagtocht, kom je te laat aan en ga je te vroeg weg?
Meeste boten komen geloof ik pas om 13:00 aan op het eiland en gaan al tussen 16:00 en 17:00 weer van het eiland af.. Als die heel even weg is, mis je hem al...

http://www.cloudbirders.com/tripreport/repository/TEUNISSEN_Germany_04_2015.pdf
Groet,

Wouter Teunissen

migratorius

• Member
« Reactie #539 Gepost op: juni 19, 2015, 20:00:48 pm »

Cederpestvogel op de Scillies (boten zijn vol, dus sorry: het gaat hier weer eens om een onbereikbaar ver eiland Herman!)
Waarschijnlijk al een tijdje aanwezig aangezien er al eentje geclaimd was op 2 juni. Een ongelofelijk voorjaar voor Amerikaanse zangvogels in de UK.

JanHein
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 54   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.056 seconden met 20 queries.