Zeldzaamheden in de WP

Gestart door Vincent Hart, augustus 13, 2014, 18:15:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Zoek de verschillen:
(Dat snaveltje valt in elk geval nog wel mee Garry..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

garryb

#241
Frank, het laat precies zien wat ik bedoel: dikkig versus plat (m.n. ondersnavel).

frankneijts

Citaat van: garryb op december 12, 2014, 22:21:33 PM
Frank, het laat precies zien wat ik bedoel: dikkig versus plat (m.n. ondersnavel).

Dat 'verschil' wordt voornamelijk veoorzaakt doordat de onderkant van de ondersnavel wat donkerder is/lijkt en minder afsteekt tegen de achtergrond en daardoor 'dunner' lijkt: bij uitvergroten van de foto zie je de werkelijke dikte wat beter en dan is er niet zoveel verschil (meer) met een echte Pallas RG. Ook is de snavel 2-kleurig maar dat is 'an sich' niks schokkends want dat hebben beide soorten in winter-/onvolwassen kleed.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Geen geluidsopnamen begrijp ik? Dan ben je snel klaar namelijk.
Qua foto's durf ik een 'diluted' rietgors ook niet uit te sluiten.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: Certhia op december 13, 2014, 00:20:56 AM
Geen geluidsopnamen begrijp ik? Dan ben je snel klaar namelijk.
Qua foto's durf ik een 'diluted' rietgors ook niet uit te sluiten.

Eens. Tenzij er nog foto's boven water komen waarop grijze kleine dekveren te zien zijn (zoals beweerd wordt in de beschrijving bij de waarneming!)...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#245
Wat het middelste dekveren kenmerk betreft: Dat handelt toch voornamelijk over de breedte van de top; die is hier zó breed, dat je dat donkere centrum erboven amper ziet. Dat is toch wat je zou moeten zien. Wat de kleine dekveren betreft; als ik zo de vleugelbocht aanhoud, zie ik zeker een grijs vlakje, en, dat zouden ze dan moeten zijn.
De romp; de flanken en onderzijde zijn volgens mij  in orde;


Dan zou het op de snavel aan moeten komen; die is inderdaad niet echt tweekleurig en de vorm ís een beetje 'off'. hm..misschien toch nog even verder kijken vanwege Garry's ervaringsdeskundigheid.

edit: de onderste snavelhelft lijkt ietwat vergroeid en langer dan de bovenste. Maar dat is slechts op één foto.

gerdwichers8

Hier en hier bijvoorbeeld mee vergeleken, lijkt me die snavel okay.

garryb

#247
CiteerDat 'verschil' wordt voornamelijk veoorzaakt doordat de onderkant van de ondersnavel wat donkerder is/lijkt en minder afsteekt tegen de achtergrond en daardoor 'dunner' lijkt: bij uitvergroten van de foto zie je de werkelijke dikte wat beter en dan is er niet zoveel verschil (meer) met een echte Pallas RG. Ook is de snavel 2-kleurig maar dat is 'an sich' niks schokkends want dat hebben beide soorten in winter-/onvolwassen kleed.

Frank, ik heb mijn indruk opgedaan aan de hand van de drie eerder geplaatste foto's, niet alleen die ene die jij naast een Pallas' Rietgors hebt gezet. Dat is overigens juist een exemplaar met een voor de soort wat grotere snavel. Het gemiddelde op mijn foto's van vorige week in China is wel degelijk iets korter en kegelvormiger. Voorts leidt inzoomen vooral tot vertekening door het opblazen van pixels. Niet tot een beter vergelijk m.i. De snavel is inderdaad tweekleurig, alleen is de kleur wel verkeerd: op al mijn plaatjes van Pallas is de ondersnavel roze tot hoornkleurig (niet grijs) en de bovensnavel uniform grijs. Bij de Oostenrijkse rietgors is de ondersnavel blauwgrijs zonder een spoor van de genoemde kleuren en is de bovensnavel tweekleurig: licht boven de snijrand en donker aan de bovenrand. Bij al mijn plaatjes van Chinese Pallas' Rietgorzen is de gehele bovensnavel donkergrijs, tot aan de snijrand.

Verder zie ik teveel kastanjebruine in plaats van strogele tekening in schouderveren, mantel en middelste dekveren (indicatief voor Rietgors). Alle Pallas' Rietgorzen op mijn foto's hebben een grijze, weinig contrasterende middenkruin, identiek aan de vergelijkings-Pallas' en niet zo licht als bij de Oostenrijkse vogel. Ten slotte het sleutelkenmerk, de kleine dekveren. Ik zie alleen grijs van eroverheen liggende zijborstveren. De kleine dekveren zelf zijn onzichtbaar. Dat is overigens bij de meeste van mijn plaatjes uit China ook zo, maar daarbij zijn deze veren, dankzij de combinatie van overige kenmerken, niet nodig om Rietgors uit te sluiten ...

garryb

#248
CiteerHier en hier bijvoorbeeld mee vergeleken, lijkt me die snavel okay.
Nou, nee dus. Zie mijn betoog hierboven.

Max Berlijn

Eens met Garry, op basis van de plaatjes ging mijn gedachte ook uit naar een erg bleke Rietgors. Rare snavel en zie ook de staart (de Belgen zouden er zo klaar mee zijn, zie de discussie over onze AfWoeGraMu ;) ). Maar misschien komen er meer platen, de roep is overigens ook totaal verschillend (Pallas als Huismus).
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

PWink

Volgens de website roept de vogel als een Pallas':

http://www.club300.at/node/57038


Max Berlijn

Hmmm, okay maar ik zou wel een opname willen horen voor ik het helemaal geloof, toch?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gert Ottens

Die Ashy Drongo in Israel (Gan Shmuel om precies te zijn) blijkt toch te kloppen; hij zit er nog/weer!
Hopelijk blijft 'ie even een week rondhangen...!

frankneijts

#253
Citaat van: garryb op december 13, 2014, 01:14:56 AM
CiteerDat 'verschil' wordt voornamelijk veoorzaakt doordat de onderkant van de ondersnavel wat donkerder is/lijkt en minder afsteekt tegen de achtergrond en daardoor 'dunner' lijkt: bij uitvergroten van de foto zie je de werkelijke dikte wat beter en dan is er niet zoveel verschil (meer) met een echte Pallas RG. Ook is de snavel 2-kleurig maar dat is 'an sich' niks schokkends want dat hebben beide soorten in winter-/onvolwassen kleed.

Frank, ik heb mijn indruk opgedaan aan de hand van de drie eerder geplaatste foto's, niet alleen die ene die jij naast een Pallas' Rietgors hebt gezet. Dat is overigens juist een exemplaar met een voor de soort wat grotere snavel. Het gemiddelde op mijn foto's van vorige week in China is wel degelijk iets korter en kegelvormiger. Voorts leidt inzoomen vooral tot vertekening door het opblazen van pixels. Niet tot een beter vergelijk m.i. De snavel is inderdaad tweekleurig, alleen is de kleur wel verkeerd: op al mijn plaatjes van Pallas is de ondersnavel roze tot hoornkleurig (niet grijs) en de bovensnavel uniform grijs. Bij de Oostenrijkse rietgors is de ondersnavel blauwgrijs zonder een spoor van de genoemde kleuren en is de bovensnavel tweekleurig: licht boven de snijrand en donker aan de bovenrand. Bij al mijn plaatjes van Chinese Pallas' Rietgorzen is de gehele bovensnavel donkergrijs, tot aan de snijrand.

Verder zie ik teveel kastanjebruine in plaats van strogele tekening in schouderveren, mantel en middelste dekveren (indicatief voor Rietgors). Alle Pallas' Rietgorzen op mijn foto's hebben een grijze, weinig contrasterende middenkruin, identiek aan de vergelijkings-Pallas' en niet zo licht als bij de Oostenrijkse vogel. Ten slotte het sleutelkenmerk, de kleine dekveren. Ik zie alleen grijs van eroverheen liggende zijborstveren. De kleine dekveren zelf zijn onzichtbaar. Dat is overigens bij de meeste van mijn plaatjes uit China ook zo, maar daarbij zijn deze veren, dankzij de combinatie van overige kenmerken, niet nodig om Rietgors uit te sluiten ...

Als ik in BWP lees dat de kleur van de ondersnavel bij Pallas'RG ("in winter") varieert van "pale pink-grey or pale horn-grey with a slight pinkish tinge" dan denk ik dat je dit, in relatie tot de Oostenrijkse vogel (juiste kleur lastig te beoordelen), nauwelijks als een 'hard' kenmerk 'contra' kunt opvoeren. De kleur/tekening van de bovensnavel kan natuurlijk altijd ook wat verschillen bij een soort die 's zomers een andersgekleurde snavel heeft dan 's winters. De structuur lijkt me dan toch wat belangrijker en dan zie je dat de Oostenrijkse vogel een mooi recht bovensnaveltje heeft terwijl Rietgors een ietsje meer convexe bovensnavel heeft. Verder vallen de lichte pootjes op die bij Rietgors meestal donker zijn hoewel lichte pootjes ook voorkomen. W.b. de staart lijkt het alsof het vogeltje een close encounter met bijv. een Sperwer heeft gehad waardoor hij op een enkele pen na zijn hele staart is kwijtgeraakt die nu weer aangroeit. Niks verontrustends wat mij betreft: in sommige winters ziet de helft van de mussen in mijn tuin er zó uit.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#254
Citaat van: frankneijts op december 13, 2014, 11:03:26 AM
Citaat van: garryb op december 13, 2014, 01:14:56 AM
Het gemiddelde op mijn foto's van vorige week in China is wel degelijk iets korter en kegelvormiger. De snavel is inderdaad tweekleurig, alleen is de kleur wel verkeerd: op al mijn plaatjes van Pallas is de ondersnavel roze tot hoornkleurig (niet grijs) en de bovensnavel uniform grijs. Bij de Oostenrijkse rietgors is de ondersnavel blauwgrijs zonder een spoor van de genoemde kleuren en is de bovensnavel tweekleurig: licht boven de snijrand en donker aan de bovenrand. Bij al mijn plaatjes van Chinese Pallas' Rietgorzen is de gehele bovensnavel donkergrijs, tot aan de snijrand.

Als ik in BWP lees dat de kleur van de ondersnavel bij Pallas'RG ("in winter") varieert van "pale pink-grey or pale horn-grey with a slight pinkish tinge" dan denk ik dat je dit, in relatie tot de Oostenrijkse vogel (juiste kleur lastig te beoordelen), nauwelijks als een 'hard' kenmerk 'contra' kunt opvoeren. De kleur/tekening van de bovensnavel kan natuurlijk altijd ook wat verschillen bij een soort die 's zomers een andersgekleurde snavel heeft dan 's winters. De structuur lijkt me dan toch wat belangrijker en dan zie je dat de Oostenrijkse vogel een mooi recht bovensnaveltje heeft terwijl Rietgors een ietsje meer convexe bovensnavel heeft.


Eéntje van de Zweden in oktober uit Beidaihe; China.
(let wel: mannen in het voorjaar kunnen sowieso een geheel zwarte snavel hebben)
De kenmerken die Garry opsomt zijn goed bruikbaar maar best op te vatten voor kort begrip. Zoals Frank aangeeft, is de 'standaardisatie' soms 'Made in China'.

Gert Ottens

Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 10:32:39 AM
Die Ashy Drongo in Israel (Gan Shmuel om precies te zijn) blijkt toch te kloppen; hij zit er nog/weer!
Hopelijk blijft 'ie even een week rondhangen...!


Overigens kon deze nieuwe waarneming (door de oorspronkelijke ontdekker) nog niet worden bevestigd...

migratorius

#256
Naumanns Lijster in Ierland (nog niet teruggevonden), Zwartkeellijster in Schotland... (fout)

JanHein

Gert Ottens

Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 15:04:42 PM
Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 10:32:39 AM
Die Ashy Drongo in Israel (Gan Shmuel om precies te zijn) blijkt toch te kloppen; hij zit er nog/weer!
Hopelijk blijft 'ie even een week rondhangen...!


Overigens kon deze nieuwe waarneming (door de oorspronkelijke ontdekker) nog niet worden bevestigd...


Maar nu wel! Laat 'em nog even een week blijven...!

Gert Ottens

Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 16:15:28 PM
Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 15:04:42 PM
Citaat van: Gert Ottens op december 13, 2014, 10:32:39 AM
Die Ashy Drongo in Israel (Gan Shmuel om precies te zijn) blijkt toch te kloppen; hij zit er nog/weer!
Hopelijk blijft 'ie even een week rondhangen...!


Overigens kon deze nieuwe waarneming (door de oorspronkelijke ontdekker) nog niet worden bevestigd...


Maar nu wel! Laat 'em nog even een week blijven...!


https://www.youtube.com/watch?v=cRp00hxWRQo

gerdwichers8

Er is geen algehele consensus betreffende de Oostenrijkse Pallas Rietgors. Deze foto dient ter overeenkomst inzake de algehele indruk.
Dit is een mooi voorbeeld voor geïnteresseerden inzake snavelvorm en-kleur (variatie) en vleugelformule.

gerdwichers8

De lengte van de langste tertial is intermediair voor Pallas (= tegenover hp2) en Riet (=tegenover hp4); de Oostenrijkse vogel heeft een langste tertial die tegenover hp3 staat. Er ligt een vrij (te) zwaar gat tussen de buitenste armpen en de binnenste.
Ik heb een aantal foto's bekeken inzake de grijze kleine dekveren en gewoonlijk vertonen die zich zoals hier . Net als bij het subject ligt er 1 rij schouderveren terwijl de grijze ook enigszins boven schouderrij nog zichtbaar zijn. Zoals ik er nu tegenover sta, blijf ik bij de zichtbaarheid van die kleine dekveren.

Edwin Russer

De waarnemingen van de Pallas Rietgors zijn inmiddels verwijderd, tevens de foto's.


http://www.club300.at/watchings
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

lupokatja

Citaat van: Edwin Russer op december 14, 2014, 16:00:28 PM
De waarnemingen van de Pallas Rietgors zijn inmiddels verwijderd, tevens de foto's.


http://www.club300.at/watchings


Foto's en sonogrammen + wat aanvullende discussie:


http://www.club300.at/node/57062


Lutzen


Jan van der Laan


gerdwichers8

Van Aziatische Rietgorzen is gesteld dat die vaak een wat rechtere culmen hebben. Zou hier subspecifiek nog wat van te maken zijn?
Voor wat betreft het tertial kenmerk is te vinden bij een aantal foto's dat wanneer de tertial op de handpennen ligt de positie van de tertialtop niet geheel op hp4 ligt maar tussen hp3 en hp4 in ligt. Dit is geen onoverkomelijkheid sinds de veren ietwat gesleten zijn (vers =tegenover hp4)

Gert Ottens

Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2014, 22:50:43 PM
Van Aziatische Rietgorzen is gesteld dat die vaak een wat rechtere culmen hebben. Zou hier subspecifiek nog wat van te maken zijn?
Voor wat betreft het tertial kenmerk is te vinden bij een aantal foto's dat wanneer de tertial op de handpennen ligt de positie van de tertialtop niet geheel op hp4 ligt maar tussen hp3 en hp4 in ligt. Dit is geen onoverkomelijkheid sinds de veren ietwat gesleten zijn (vers =tegenover hp4)

Gerd, de kleine dekveren zijn niet grijs. Dus exit Pallas' Rietgors

Folkert Jan

Volgens mij heeft Gerd het over een eventuele ondersoort van rietgors
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

Citaat van: Gert Ottens op december 15, 2014, 10:08:04 AM
Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2014, 22:50:43 PM
Van Aziatische Rietgorzen is gesteld dat die vaak een wat rechtere culmen hebben. Zou hier subspecifiek nog wat van te maken zijn?
Voor wat betreft het tertial kenmerk is te vinden bij een aantal foto's dat wanneer de tertial op de handpennen ligt de positie van de tertialtop niet geheel op hp4 ligt maar tussen hp3 en hp4 in ligt. Dit is geen onoverkomelijkheid sinds de veren ietwat gesleten zijn (vers =tegenover hp4)

Gerd, de kleine dekveren zijn niet grijs. Dus exit Pallas' Rietgors


Dat kenmerk werd voor mij geblokkeerd door de aanspraak daarop door de Oostenrijkers die zeiden dat kenmerk gezien te hebben. (evenals de kleur rood in de dekveren die door hen werd weggeredeneerd als camera-effect en ook aanspraak op de roep )
Om een krachtig genoeg kenmerk te hebben is de handformule toegepast.
Dus exit Pallas' is voor mij al sinds zaterdagavond.


Gezien de selectie van hun foto's op de 12e denk ik dat ze te onstuimig zijn geweest met hun berichtgeving want ze plaatsten niet de meest uitsluitende foto's voorop; eerder de suggestieve.

Gert Ottens

Citaat van: Folkert Jan op december 15, 2014, 10:39:50 AM
Volgens mij heeft Gerd het over een eventuele ondersoort van rietgors

Inderdaad, ik was iets te snel... Maar of we/men hier subspecifiek nog uit gaan komen lijkt me zeer de vraag.

HPM

Citaat van: Gert Ottens op december 15, 2014, 13:15:05 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 15, 2014, 10:39:50 AM

Volgens mij heeft Gerd het over een eventuele ondersoort van rietgors

Inderdaad, ik was iets te snel... Maar of we/men hier subspecifiek nog uit gaan komen lijkt me zeer de vraag.

"Es ist aus Expertensicht wahrscheinlich, dass es sich um eine der östlichen Unterarten der Rohrammer handelt,
wobei eine exakte Zuordnung aktuell mangels verfügbarer Literatur vermutlich noch nicht möglich ist
."
http://www.club300.at/node/57062#comment-675
Herman van der Meer