Hoi Theodoor,
Ook eenmalig, omdat de discussie eigenlijk
hier gevoerd zou moeten worden.
Leuk, dat je reageert. De discussie hebben we wel vaker op internet gevoerd. Ik neem aan, dat je de argumenten, die Arp heeft opgeschreven, hebt gelezen. Dus het heeft niet veel zin om ze weer op te schrijven. Tot voor kort was
Leptoglossus occidentalis niet bekend in Nederland. Iemand is met bladpootwants begonnen, wat eigenlijk meer een familienaam is, maar tik nu maar eens
bladpoootwants in op internet bij afbeeldingen. Zoals ik geschreven heb, hebben wij dit jaar ongelooflijk veel
Kleidocerys resedae in de tuin. Mijn vrouw heeft het altijd over die berkenwantsen en
nooit over dat er zoveel
Kleidocerys resedae in de tuin (en in huis) zitten. Berkensmalsnuitjes zal ook wel lukken. (Terwijl ik haar niet kan volgen als ze het over medicijnen heeft, zo heeft ieder zijn vaktaal)
Je moet de Nederlandse namen niet als vervanging voor de Wetenschappelijke namen zien. Voor echt geďnteresseerden zullen die het allerbelangrijkst blijven. Maar wil je een grotere groep bereiken, dan zul je ze ook Nederlandse namen moeten geven. Ik heb al vaak genoeg geschreven, dat ik het voor de zeer kleine, zeldzame, makkelijk met elkaar verwarrende soorten wat minder belangrijk vind. (Bij bijvoorbeeld veel kortschilden zelfs niet te doen en onnodig) Aan de andere kant.. als ik kijk wat er nu allemaal op bijvoorbeeld Flickr geplaatst wordt aan Macrofoto's, komen ook die meer in de belangstelling.
Je kunt zeggen, dat het op een natuurlijke manier moet gebeuren. Maar nu kom ik weer bij de argumenten van Arp. Maar zeg eens eerlijk heb jij het thuis niet over de madeliefjes in het grasveld i.p.v. de
Bellis perennis in het
Gramineae veld. Ik ken wel iemand, die ook dat niets vond.
Als ik nu op Waarneming kijk, dan hebben bijvoorbeeld alle spinnen, libellen, zweefvliegen, boorvliegen, roofvliegen, wolzwevers, blaaskopvliegen, vlinders, nachtvlinders, boktorren (je boekje ligt voor mijn neus), lieveheersbeestjes een naam. En die zijn echt niet spontaan door de bevolking bedacht.
Wat dat betreft zijn wantsen een achtergebleven gebied. Wat betreft de paar (heel weinig!) Nederlandse namen, die er zijn, is het een rommeltje. Wantsen zijn in vergelijking met andere insecten veel minder bekend in Nederland. Veel mensen hebben geen flauw idee wat het zijn.
Ik denk, dat je je als bioloog ook moet afvragen wat je wilt. Alleen onderzoek, meer van de soorten te weten komen en informatie geven aan belangstellenden of ze ook onder de belangstelling brengen van andere mensen.
Misschien heb je gelijk, dat als deze namen nergens anders terug te vinden zijn, veel niet bekend zullen worden. Als ze niet op Waarneming geplaatst zullen worden, als ze niet in boekjes genoemd zullen worden, wat met bijvoorbeeld de boktorren, zweefvliegen wel is gebeurd.
Ik vind het jammer, dat er tot nu toe geen biologen zijn, die helpen, wat bij andere insectensoorten wel het geval is.
Nogmaals... niemand ziet het als vervanging van wetenschappelijke namen. Maar je hebt nu eenmaal ook een spreektaal (madeliefje).