Klopt mijn vermoeden? Kleine tang in overijssel

Gestart door Robert Brunink, augustus 10, 2014, 16:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Brunink

Hallo,

Vandaag een paar trajecten in Twente afgezocht op Argusvlinder, dit i.v.m. de landelijke telling (deze had eigenlijk 2 weken geleden plaats moeten vinden, want de piek is voorbij).
Helaas geen Argusvlinders gezien, die lijken (definitief?) verdwenen uit Twente.
Maar ik kwam wel wat anders tegen: plotseling gingen er nabij Almelo 2 libellen voor de auto op de weg zitten, dus ik even de auto uit om te kijken wat het waren. Eentje vloog snel weg en zal wel een heidelibel zijn geweest, maar de andere bleef zitten en oogde nogal vreemd, een beetje rombout-achtig. Dus snel een paar kiekjes gemaakt. Klopt mijn vermoeden en is dit een nieuwe soort voor Twente?   ;D



mvg, Robert.

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Anne Hueber †

Dat klopt, een nieuwe soort voor Twente.
En geweldig nieuws :duim: :duim: :duim:
Zou je de waarneming willen invoeren?

ria.vogels

Zo, dit is me nogal wat!
Gefeliciteerd zeg.
Groet, Ria Vogels

Robert Brunink

Bedankt!
Ondanks dat ik deze soort nog nooit gezien heb, had ik gelijk door dat het iets van een tanglibel moest zijn.
Dus direct op afstand wat foto's gemaakt en gelukkig kon ik daarna, al sluipend door de berm, dichterbij komen.
Herontdekking van Argusvlinders in Twente zou leuk zijn, maar dit is natuurlijk veel beter!  :duim:

Ik voer hem vanavond in, ik moet eerst nog even wat andere dingen doen.

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden



virgo

Een nieuwe soort voor Twente? Voor heel Overijssel zul je bedoelen ;) Wat een superwaarneming!!! Gefeliciteerd! :duim: :duim: :duim:

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



marcel123

#10
Gefeliciteerd! Dat is goed nieuws. In de recente atlas van Drenthe wordt op pagina 14 ook aandacht besteed aan de Kleine Tanglibel in Drenthe... Eddy Weeda heeft (over planten) wel eens gezegd dat je niet moet treuren over wat verloren is gegaan, maar dat je gewoon goed moet zoeken.

j.bredenbeek


Anne Hueber †

Jeroen, je bedoelt waarschijnlijk Robert Brunink, de ontdekker van de soort ;)

Robert Brunink

#13
Hij staat erop: http://waarneming.nl/waarneming/view/87106325

Met een beetje geluk gaan er nu meer mensen zoeken (ik denk het wel, want ik heb al mailtjes ontvangen), dus wie weet wat het oplevert.
Ik geloof namelijk nooit dat er maar eentje zit en dat ik die toevallig zie, dat lijkt me wel heel erg sterk ......

Hier nog een plaatje uit een iets andere hoek, helaas had ik de zon schuin tegen, dus de foto's zijn iets aan de donkere kant:


Gert Veurink

#14
Kun je plek beetje beschrijven? Zijn er grindstrandjes of zo? Ziet er vooralsnog op google maps niet uit als een spannende plek waar de soort zich thuisvoelt...  Gok vooralsnog op een zwerver, niettemin hoop ik ook dat veel mensen gaan zoeken!

Ps topictitel beetje aangepast... Makkelijker te vinden zo.
groet!
Gert Veurink



Robert Brunink

Hoi Gert,

De boel is daar een beetje overhoop gegooid i.v.m. aanpassingen aan De Doorbraak en aan de haven. Deze "kiezelsteentjesweg" loopt hier over in een zandweg en heel iets noordelijk loopt die dood, dit is nog niet zichtbaar op de topografische kaart. Daar waar het beestje op de weg zat heb je aan de westkant de rietkraag van het Twenthekanaal, ik weet niet of zich hiertussen een interessant biotoop bevindt, ik gok dat het er her en der wel stenig is. En het zal er ook best warm worden (mede gezien het recente voorkomen van Argusvlinder), dus misschien toch geen zwerver? Waar zou die zwerver helemaal weg moeten komen dan? Zit er een populatie in NRW?

Topictitel is beter zo, bedankt!  :duim:

Marcel_Wasscher

#16
Heel erg leuke waarneming. In Noordoost Duitsland komt de soort ook wel voor op grote plassen waar in de turbulentie van de golfslag voldoende zuurstof wordt gecreƫerd, zodat de larven daar dus ook op stilstaande wateren kunnen voorkomen. Gezien de overheersende winden in Nederland (ZW) zou je op NO oevers van 'de Leemslagen' en 'het Grasbroek' naar larvenhuidjes kunnen zoeken. Helaas dat het zoveel geregend heeft de laatste tijd, daardoor is de kans die te vinden minimaal.
Groet,
Marcel

nick w

leuk hoor, ik hoop dat hij hierna niet weer op de weg gaat zitten en verongelukt, maar geweldige vondst!!!

Groet,
Nick W

PS wie organiseert een zoekactie op de aangewezen plekken?

dutchway

Groeten van Lia

Robert Brunink

@nick w: die weg loopt dood en je kunt hier ook niet hard rijden. Er komen hier hooguit wat vissers, wandelaars of fietsers.  ;)

Timo Roeke en Bert Haamberg gaan morgen zoeken. Ik ben thuis druk bezig, dus heb deze week niet zoveel tijd over, helaas .....

Timo Roeke

Vandaag ongeveer anderhalf op de plaats gezocht maar helaas niets gevonden. Er stond ook een ontzettend harde wind. We gaan het nog een keer proberen deze week. Samen of individueel. Grasbroek en Leemslagenplas - grote plassen in de buurt met stranden zijn niet publiek toegankelijk.

Robert Brunink

Ja, vandaag was er inderdaad een te harde wind. Ik zou gewoon een betere dag afwachten en dan niet te laat op pad gaan. Gisteren begon de zon pas later op de ochtend te schijnen, dus het beestje was zich nog lekker aan het opwarmen op de weg. Ik denk dat dat mijn geluk is geweest, want ik had eerst ergens anders naar toe gewild. Maar omdat er regen vanuit het zuiden werd voorspeld ben ik eerst richting Bornerbroek gegaan en daarna richting Vroomshoop/Geerdijk (hier is dit voorjaar nog een Argusvlinder gemeld). Soms moet je een beetje geluk hebben! ;)

Goyatlah

Gefeliciteerd met de vondst. Beestjes zitten steeds dichterbij (had ze zelf ook al niet al te ver van de Nederlandse grens), maar ik verwacht ernstige habitatsproblemen. Anderszijds, wie had anderhalf jaar geleden gedacht dat de Kempense Heidelibel zich zo goed in Overijssel zou thuisvoelen? Ik niet. En Europa-breed kan het beest (Tang dus) zich goed aanpassen, dus waarom niet hier.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's