Zoek info/sites over bladwesp (Nematus Miliaris?)

Gestart door Peanutsss, juli 05, 2007, 12:24:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peanutsss

Ik bleek niet eindeloos veel rupsen in mijn katjesboom te hebben waar later vlinders uit komen, maar honderden larven van bladwespen (waarschijnlijk de Nematus Miliaris). Verrassing. Ik ben blij dat ze ongevaarlijk zijn en niet kunnen steken (met 2 kleine kinderen in de tuin leek me dat toch een beetje eng).

Nooit geweten dat sommige wespen dus uit schijnrupsen voortkomen. In mijn beleving werd elke rups een vlinder en komen wespen uit eitjes in een wespennest....of zo. Ha ha ha...daar ga je dan met je leken verstand.

Ik heb me nooit zo met deze beestjes bezig gehouden, maar mijn interesse is wel gewekt. Weet iemand een goeie site waar wat meer over dit soort "rupsen" en wespen? Waar ik kan lezen hoe ze er als rups/larve uit zien en later als wesp. Hoe en waar ze zich verpoppen? In wat voor bomen ze zitten en wat ze eten en zo?

Niet alleen ik maar ook mijn oudste zoontje vindt dat namelijk nu erg interessant. Maar ik ben tot nu toe nog niet veel sites over dit type tegen gekomen. Misschien zoek ik wel verkeerd.

Groetjes Peanutsss...