14-stippiglieveheerstbeestje?

Gestart door xerocomis, augustus 07, 2014, 17:10:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

xerocomis

Of toch een andere soort.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

In Europa zeker en ik ken ook uit het verre buitenland Asiƫ/Amerika geen gelijkende (maar ken niet alle LHBtjes van de wereld)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Lieve Bas,

Zonder info waar je dit LHBtje gezien hebt is dit het meest presieze en vriendelijke antwoord dat ik kan geven. Elk ander antwoord (zoals "ja") zou, met mijn beperkte kennis, een domme slag in de lucht zijn want het kan best dat er in diep donker Afrika nog een dubbelganger rondloopt. Ik heb een heel aardig idee van bijna alle LHBtjes van Europa, Asiƫ en Amerika, maar niet van Afrika.

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=290769.msg1670173#msg1670173
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Beste Arp.

ik snap wat je bedoeld hoor, maar er is een sub voor niet Nederlandse waarnemingen. Als ik deze in Afrika had gezien dan had ik de post daar wel geplaatst.

Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Ook binnen Nederland is het voor geleedpotigen nuttig/nodig om dergelijke gegevens erbij te hebben. Er zijn veel soorten die alleen in de duinen, alleen in Limburg of alleen in het noordoosten of Zeeland voorkomen (of anderszins erg plaatselijik), maar wel "dubbelgangers" hebben in andere delen van het land. Ook maand en afmeting kunnen helpen en vooral ook het biotoop en eventuele waardplant.

Voor dit specifieke LHBtje valt het erg mee (zeer algemeen en een enorm verspreidingsgebied), maar als je dat van tevoren weet hoef je ook de vraag niet te stellen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)