Wie weet wat dit is.?

Gestart door jddtez, augustus 07, 2014, 09:49:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

jddtez

Wie weet wat dit is.?

Arp

Wie weet waar op de wereld, in welke maand en op welke plant dit gefotografeerd is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Ik weet niet waar en wanneer.
Ze doen mij denken aan de larven van een leliehaantje.:)
gr.Jan

Arp

Hoi Jan,

Is het niet jouw foto dan?

Ja, ze doen mij ook aan Leliehaantje denken, maar het blad eronder niet. Ze lijken ook wel wat op larfjes Oulema sp., maar het blad eronder niet. Voor Nederland schieten me niet meteen andere van dergelijke viespeuken te binnen, dus dat wordt puzzelen ... maar dan moeten we wel weten in welke richting.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Hoi Arp
Ik ben al langdurig aan het zoeken geweest waar ik de foto vandaan heb maar kan het niet terugvinden .
Ik heb de foto een maanden geleden aangetroffen op internet en ik dacht dat hij in Nederland was gemaakt.
Ik kan mij nog herinneren dat de eigenaar van de foto ook niet wist wat het was.
Ik ben toen zelf gaan zoeken maar kon ze ook niet vinden.
En nu na een paar maanden wilde het weer oppakken.
Gr.Jan



Arp

#5
Dat wordt een lastige puzzel Jan, nou ja, voor mij tenminste ... ga ik geen werk van maken.

Ik ken dergelijke slijmjurken van enkele kevers, allemaal in de subfamilie Criocerinae en van enkele bladwespjes, maar die hebben een andere habitus. Misschien zijn er andere groepen, maar dan ken ik die niet. Ik zou dus zoeken bij de Criocerinae

Als je van Nederland uitgaat dan zijn dat deze. De larfjes van Crioceris zijn niet zo glibberig. De andere zouden kunnen.

Van de foto zou ik aannemen dat de larfjes zitten te eten en dus op hun waardplant zitten. Je kunt op het plantenforum navragen of ze een idee hebben bij welke plant het blad hoort en je kunt in de BRC-database kijken of er gegevens zijn van Criocerinae (of nauw verwant) op die plant.

Mocht het niet uit Nederland zijn, dan wordt het een speld in een hooiberg ben ik bang (meer planten, meer insecten).

P.S. Als het niet je eigen foto is, en je weet niet meer van wie wel, dan is het in principe niet handig om aan te nemen dat je toestemming hebt om deze zelf te publiceren/vermeinigvuldigen op het forum ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

ARP bedankt voor  al je informatie.
Ik wil kijken of ik achter de maker van de foto kan komen.:)
Gr.Jan

Arp

Hoi Jan,

Ik zag je berichtje op VV - tot en met pagina 100 ofzo (augustus 2012) ben ik ze niet tegen gekomen (tussen alle rupsen, eitjes, cocons, kevers, wantsen ...). Misschien was het niet van die site, of in elk geval niet van het subforum geledeedpotigen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Hoi ARP
Ook ik heb tot pagina 50 gezocht maar niet gevonden.
Waarschijnlijk de leeftijd dat ik niet meer weet wie de vraag had gesteld.
Misschien gaat het nog lukken, je hebt mij in ieder geval al een stuk op weg geholpen met je informatie over de familie van de larf.:)
Gr.Jan