Wat voor rups in de tuin? > Blijkt Bladwesp

Gestart door Peanutsss, juli 04, 2007, 21:18:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peanutsss

Sinds kort (april/mei) heb ik een geënte katjesboom (treur katjes waterwilg/salix caprea staat er op het kaartje)in de tuin staan. Al snel was hij mooi vol.....niet alleen met blaadjes maar vooral met rupsen.

Kleine lichtgroene rupsen zonder haartjes, met zwarte ononderbroken lengtestrepen, een gele nek (of is dat al de kop?) en een zwarte kop (of zijn dat de ogen?) Ze zijn ca 1 a 1,5 cm lang.

Ik heb uren ik weet niet hoeveel rupsen en vlindersites afgezocht en ontelbare rupsen gezien. Maar niet die ik hier in de tuin heb. Ik heb helaas geen foto. Heeft iemand enig idee wat voor rups dit zou kunnen zijn?
Links misschien zodat ik zelf kan vergelijken?

Groetjes Peanutsss...

linda

Zoek eens op: Nematus....(salicis, pavidus, miliaris). Dit zijn drie soorten bladwespen die in grote groepen op wilg kunnen voorkomen en goed aan je beschrijving voldoen.

Groeten,

Linda

Peanutsss

Heb geprobeerd een foto te maken. Ik kan natuurlijk niet tippen aan jullie mooie foto's maar misschien herkent iemand toch om welke rups het gaat ;o)

Peanutsss

nieuwe poging de foto te plaatsen ...

linda

Ja, dat zijn inderdaad bladwespen, een Nematus soort. Het lijkt op Nematus pavidus, maar daar ben ik niet erg zeker van, er zijn een aantal Nematus soorten die erg op elkaar lijken.
Groeten,

Linda

Peanutsss

Thnx Linda.....het lijkt er op dat het een Nematus capreae (N. miliaris) is. Of heet het een weidebladwesp...of -larve? Ik heb er totaal geen verstand van.




Maar wat moet ik hier nou mee? Ik bedoel ...ieder beestje heeft recht op een plekje ...maar het hoeven er geen paarhonderd in mijn boompje te zijn. Mijn boom is kaal nu....er kruipen nog een handje vol rupjes rond. Ik heb geen idee waar ze zich gaan inkapselen en wat er straks uit komt. Kan het kwaad? En hoe kan ik herhaling voorkomen? Iemand tips?


linda

Weidebladwesp is de Nederlandse benaming voor N. miliaris, maar zoals ik al zei is vanaf deze foto waarschijnlijk niet echt met zekerheid een soort te noemen. De larven noem je gewoon bladwesp larven (of schijnrupsen)

Ik snap dat het vervelend is, ze kunnen de boel behoorlijk kaal vreten. De boompjes zullen zich wel weer herstellen, maar de kans op herhaling is wel groot. Voorkomen zal denk ik niet lukken, maar je kunt de schade wel beperken. Als de larven net uitgekomen zijn bevinden ze zich nog op 1 blad. Doordat ze in groepen leven zijn ze dan al vrij makkelijk te vinden(let op 'geperforeerde' blaadjes). Je kunt de aangetaste blaadjes dan gewoon verwijderen(een stuk milieuvriendelijker dan met gif spuiten)  
Groeten,

Linda

Peanutsss

Wederom bedankt voor je uitleg Linda. De boom is inmiddels zo goed als kaal, als er nog 20 rupsen in zitten is het veel. Maar het waren er echt honderden....of meer. Mijn zorg is nu meer.....waar zijn die naar toe? Ik las ergens dat ze zich ondergronds ontpoppen? En weer ergens anders dat ze zich ergens in de boom of onder de takken ingraven/inkapselen.

Komen er dus straks honderden wespen in mijn tuin tevoorschijn? Ik heb 2 kleine kinderen, dus dat vind ik niet echt iets om naar uit te kijken.

Kan ik er nu nog iets aan doen om te voorkomen dat deze inmiddels verstopte larven (waar ze ook zitten) uiteindelijk ontpoppen tot wespen?

Ik ben ik niet zo van de chemische middelen, liever op een natuurlijke manier. Maar ik wil wel graag dat mijn kindjes veilig in de tuin kunnen spelen. Het boompje staat notabene naast de zandbak.

Kun je me nog een keer adviezen geven?  

Northwinds

Deze bladwespen zijn volkomen ongevaarlijk. Lijken helemaal niet op de "limonade-wespen". Kunnen ook niet steken.
Wat dat betreft is er dus niets aan de hand.

Gr.
Peter

Peanutsss

#9
Thnx voor de info Northwinds. Dan ben ik weer enigzins gerustgesteld ;o)

Ik heb me nooit zo met deze beestjes bezig gehouden, maar mijn interesse is wel gewekt. Weet iemand een goeie site waar wat meer over dit soort "rupsen" en wespen? Waar ik kan lezen hoe ze er als rups/larve uit zien en later als wesp. Hoe en waar ze zich verpoppen? In wat voor bomen ze zitten en wat ze eten en zo?

Niet alleen ik maar ook mijn oudste vind dat namelijk nu erg interessant. Maar ik ben tot nu toe nog niet veel sites over dit type tegen gekomen. Misschien zoek ik wel verkeerd.

Groetjes Peanutsss...


PS. Vraag ook geplaats op wespen-subforum.

linda

Hoi Peanutsss,

Er is nog niet zo heel veel bekend over de bladwespen(Symphyta), dus het is vrij lastig om goede/complete informatie te vinden.
Er is een yahoo groep voor de bladwespen, waar heel veel informatie op staat.

http://tech.groups.yahoo.com/group/sawfly/

Helaas wel in het engels, maar het is zeker de moeite waard om je daar aan te melden.

Groeten,

Linda

Peanutsss