Hoofdmenu

gps coordinaten

Gestart door skees75, augustus 05, 2014, 00:54:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

skees75

Hallo allemaal,
Ik heb pas een gps gekocht en ben dus een beginner op dit gebied, maar ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik had bij een plant die ik gevonden had op Texel de gps gegevens genoteerd die op mijn Garmin eTrex HC stonden vermeld. Maar als ik die vermeld in het vakje onder de kaart dan kom ik ergens midden in de Noordzee terecht. Wat doe ik nu toch fout?
Ik hoor graag  van jullie.
Met vriendelijke groet,
Simon-Kees
Groeten, Simon-Kees

Alex Kwak

#1
Waarschijnlijk heeft het iets met de notatie te maken.
Je hebt:
decimale graden: 52.123456
graden met decimale minuten: 52 12.23456
graden minuten seconden: 51 12' 34"

Wat heb je precies voor coordinaat ingevoerd?

NB. Met een van de mobiele app's had je deze moeite helemaal niet hoeven doen, die verwerken de gps-positie zelf wel...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

#2
In plaats van het coordinaat te noteren kan je de gps in je rugzak laten terwijl deze een tracklog van je wandeling opneemt. Met behulp van geotagging software combineer je die track met al je genomen fotos van die dag en voert vervolgens op waarneming.nl die fotos in dmv de optie "toevoegen waarnemingen dmv fotos met GPS informatie". 

Op de site van javawa  kan je geotag software vinden voor  windows en mac: http://www.javawa.nl/fotogeotag.html


Jeroen.

Melchior van Tweel

Citaat van: Lowieke op augustus 05, 2014, 11:21:34 AM
In plaats van het coordinaat te noteren kan je de gps in je rugzak laten terwijl deze een tracklog van je wandeling opneemt. Met behulp van geotagging software combineer je die track met al je genomen fotos van die dag en voert vervolgens op waarneming.nl die foto's in dmv de optie "toevoegen waarnemingen dmv fotos met GPS informatie". 

Op de site van javawa  kan je geotag software vinden voor  windows en mac: http://www.javawa.nl/fotogeotag.html
Wel voor zorgen dat de tijdsaanduiding van camera en GPS goed op elkaar zijn afgestemd (denk aan zomer/wintertijd).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

skees75

Dit had ik genoteerd qua coördinaten N53.04.169 en E004.44.004 Alex. Ik heb Obsmap wel gedownload op mijn mobiel maar als ik een waarneming invoer kan ik deze vervolgens niet opslaan. Dat gaat zeker alleen als ik online ben?
Lowieke! Hoe werkt dit dan precies ik heb namelijk geen fototoestel met gps.
En ik ben wat dat betreft een totale leek.
Groeten, Simon-Kees

Lowieke

#5
Simon-Kees,

Je kan met je Etrex je wandeling opnemen dmv een zogenaamde track of kruimelspoor. Zo'n track houdt dus bij waar je op een bepaald tjidstip was (zie pag 16 van de gebruikshandleiding). Voor een wandeling stel je bv in dat er elke 5m een punt moet worden opgeslagen. Een kruimelspoor kan 10.000 punten bevatten dus is in dat geval goed voor zo'n 50km. Zelf kies ik meestal voor een tijdsinterval, bv 5 seconden , genoeg voor  voor een hele dag buiten. Deze track kan je van je Etrex dmv de USB kabel en de bij de gps geleverde software (mapsource) overhevelen naar je PC. Je fotos bevatten exif metadata waaronder het tijdstip waarop de foto is gemaakt. De geotag software neemt nu dat tijdstip en vergelijkt het met de track en vindt de daarbij behorende positie en schrijft die vervolgens weg in de exif data van je foto. Die fotos kan je nu invoeren op waarneming.nl en er wordt een waarneming aangemaakt die de foto(s) bevat en de juiste positie (en tijd).

Het invoerscherm voor getagged fotos is nog niet zo uitgebreid als het normale invoerscherm. Zaken als aantal, geslacht etc kan nog niet direct worden ingevoerd maar hopelijk komt dat nog.  Ik denk dat Hisko eerst even aanziet of de huidige basisopzet  betrouwbaar werkt.

Met Obsmapp kan je offline ook waarnemingen opslaan, heb je wel de soortenlijsten gedownload? Er is een speciaal forumdeel voor Obsmapp.




Jeroen.

paulhoekstra

Citaat van: skees75 op augustus 05, 2014, 22:19:21 PM
Dit had ik genoteerd qua coördinaten N53.04.169 en E004.44.004


Die coördinaten zijn graden met decimale minuten, het invoerscherm van waarneming.nl werkt met decimale graden. Dus je moet of elke keer de coördinaten omrekenen naar decimale graden, of de instellingen van de GPS veranderen. Waarschijnlijk zit er wel een optie in de instellingen van de GPS om de coordinaat-weergave te veranderen, daar moet je dan decimale graden neerzetten (DD decimal degrees in het engels).


De langere weg is om elke keer de coördinaten om te rekenen. Dat kan je b.v. hier doen: http://rumkin.com/tools/gps/degrees.php voer daar de coordinaten in, dus 53 04.169 (let op, een spatie tussen het eerste en tweede getal) en dan krijg je 53.069483, ditzelfde doe je met de long-coordinaat (E004°44.004 = 4.7734). De coordinaten om in waarneming.nl te gebruiken zijn dus LAT 53.069483 en LNG 4.7334. Dat moet dus in de duinen ten zuiden van ecomare zijn?
groeten,
Paul

skees75

He Paul de lokatie klopt dan wel inderdaad in de duinen ten zuiden van Ecomare.
Heb mijn gps er even bijgepakt maar er zijn veel postie formaten.
hddd.dddddo
hddd0mm.mmm'
hdd0mm'ss.s
En dan nog iets van Ned. RD grid en vele andere landen grid moet ik hier dan iets veranderen of zit ik dan in de verkeerde richting te zoeken.
Ik hoor het graag
Groeten, Simon-Kees

paulhoekstra

Volgens mij moet je hddd.ddddd° nemen, de instellingen van het grid zou ik gewoon laten zoals ze nu zijn. Je kan ze eventueel ook veranderen naar RD-grid, dan krijg je coordinaten die je in waarneming.nl kan invoeren bij het stukje RDS. Maar die coördinaten werken alleen in NL, dus als je naar het buitenland gaat moet je dat aanpassen. Het grid dat je nu hebt werkt wereldwijd, dus hoef je niet aan te passen.
groeten,
Paul

skees75

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb nu de gps goed ingesteld denk ik, want als ik nu de coördinaten ingeef kom ik op de goede plekken uit. Voor wat betreft Obsmap daar moet ik me nog eens even verder in de handleiding verdiepen want dat wil offline nog niet echt vlotten. Maar tot zover in ieder geval nogmaals hartelijk dank.
Groeten, Simon-Kees

Alex Kwak

Citaat van: skees75 op augustus 05, 2014, 22:19:21 PM
Ik heb Obsmap wel gedownload op mijn mobiel maar als ik een waarneming invoer kan ik deze vervolgens niet opslaan. Dat gaat zeker alleen als ik online ben?

Zeker niet! ObsMapp is in het veld helemaal off-line te gebruiken.
Voor meer info zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=166.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

En met obsmapp kun je ook een track aanmaken en je foto's gelijk koppelen aan een waarneming . Kortom een losse gps is zonde van het geld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0