Hoofdmenu

Kanaaljuffer?

Gestart door Thomasr, augustus 03, 2014, 17:50:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomasr

Hallo, ik vond deze foto van een libel in de tuin. Ik heb gezocht in mijn gids en vind de kanaaljuffer er nog het meeste op lijken. Wat mij opvalt is dat de rugstreep erg dun is. Weet iemand welke soort het is? De foto is niet zo scherp.

Bedankt,
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

JohanvantBosch

Citaat van: Marmoratus op augustus 03, 2014, 17:50:55 PM
Hallo, ik vond deze foto van een libel in de tuin. Ik heb gezocht in mijn gids en vind de kanaaljuffer er nog het meeste op lijken. Wat mij opvalt is dat de rugstreep erg dun is. Weet iemand welke soort het is? De foto is niet zo scherp.

Bedankt,
Thomas

Hallo Thomas,
Hij lijkt op kanaaljuffer, maar is het niet. De kanaaljuffer heeft het laatste en een-na-laatste achterlijfssegment blauw. De juffer op jouw foto heeft het een- en twee-na-laatste segment blauw. Dat past op de juffers van het geslacht Coenagrion en op Watersnuffel. Wil je zelf nog even verder zoeken? In dat geval: Watersnuffel is het niet, let op het zwarte tekentje bovenop het achterlijf, net na het borststuk.

Thomasr

Hallo Johan, ik heb nog even gezocht en vind alleen de azuurwaterjuffer en de variabele waterjuffer die zo'n soort tekentje achter het borststuk lijken te hebben, maar voor de rest vind ik ze er niet op lijken. Misschien is de foto niet goed genoeg
Met vriendelijke groet,
Thomas

JohanvantBosch

Citaat van: Marmoratus op augustus 03, 2014, 21:07:45 PM
Hallo Johan, ik heb nog even gezocht en vind alleen de azuurwaterjuffer en de variabele waterjuffer die zo'n soort tekentje achter het borststuk lijken te hebben, maar voor de rest vind ik ze er niet op lijken. Misschien is de foto niet goed genoeg

Dan ben ik benieuwd wat je niet vindt lijken, want je zoekt precies in de goede richting. Dat komt goed met deze foto.

Azuur heeft vrijwel altijd een volledige blauwe schouderstreep, een zwart hoekig u-tje net achter het borststuk en wat meer blauw op het achterlijf dan variabele
Variabele heeft meestal een onderbroken blauwe schouderstreep (uitroepteken), een steeltje aan het tekentje achter het borststuk (stemvorkje), en minder blauw op het achterlijf dan azuur.

Lukt het zo?

Thomasr

Azuur dan? ik kijk in mijn gids en het is een beetje lastig vergelijken want de foto's in de gids zijn in een iets andere hoek genomen dan mijn foto. Mij lijkt o.a de zwarte schouderstreep van de libel op mijn foto wat dunner dan die van de azuurjuffer in mijn gids.
Met vriendelijke groet,
Thomas

JohanvantBosch

Citaat van: Marmoratus op augustus 03, 2014, 21:42:42 PM
Azuur dan? ik kijk in mijn gids en het is een beetje lastig vergelijken want de foto's in de gids zijn in een iets andere hoek genomen dan mijn foto. Mij lijkt o.a de zwarte schouderstreep van de libel op mijn foto wat dunner dan die van de azuurjuffer in mijn gids.

die gedachte kan ik me voorstellen. Toch is azuur  :right:

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas