Schorzijdebij ?

Gestart door Floppy, juli 03, 2007, 22:10:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze bij gezien in de slufter bij de kerncentrale Borsele.
Is dit een Schorzijdebij (Colletes halophilus) ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

xenion

Doet mij eigenlijk denken aan een Pluimvoetbij (Dasypoda hirtipes).
Groeten,
Martin

Floppy

Tja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik ben helaas bepaald geen bijenkenner. De Kalootslufter is echter een bekende verblijplaats van de Schorzijdebij en voor mijn (leken-) oog heeft deze er veel van weg. Vandaar mijn vraag.
Weet je zeker dat het om een Pluimvoet gaat of kan iemand dat anders bevestigen (ontkennen) ?  -_-
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

xenion

Ik ben ook geen expert natuurlijk, maar mij lijken de strepen op het achterlijf van de Schorszijdebij toch anders over te komen en lijken de poten daarvan minder behaard.
Misschien kan je hier nog wat nuttige informatie uit halen: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=28900
En hopelijk kan iemand anders het nog bevestigen danwel ontkennen :)
Groeten,
Martin

corzonneveld

#4
Ik denk dat de vleugeladering nuttige informatie oplevert. Ter vergelijking hier een Colletes waar ik wel zeker van ben (zij het niet van de soort). Er zijn drie zg. cubitaalcellen zichtbaar. Ik heb die cellen met lijntjes aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#5
en hier de pluimvoetbij. Hier slechts twee cubitaalcellen.

De vleugeladering van de bij uit Borsele is vrijwel identiek aan die van deze pluimvoet. De bij uit Borsele is daarom volgens mij een Pluimvoetbij.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#6
Hier nog een zijdebij met een duidelijk beeld op de adering. Wel een mannetje, maar dat is dacht ik irrelevant voor de vleugeladering.

Je ziet overigens ook dat de haarbandjes van het mannetje minder fraai zijn dan die van het vrouwtje, en wel wat weg hebben van die van de pluimvoet. Maar de vleugeladering is als kenmerk meer betrouwbaar dan de slijtbare beharing!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

wilde

Floris, het kan de schorzijdebij nu nog niet zijn. Die komen pas uit in de 2e helft augustus. Dit lijkt me een mannetje Pluimvoetbij (2 cubitaalcellen). Ze vliegen graag op bezemkruiskruid wat daar nu volop bloeit.
Je zou als je er nog eens komt eens moeten letten op de Colletes fodiens (Duinzijdebij), die wel omsteeks deze tijd begint te vliegen en er ook voorkomt.
Plaatjes van de Schorzijdebij zijn te zien op mijn site.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Floppy

Xenion, Cor en Albert,

Hartelijk dank voor de hulp en uitvoerige toelichting en raad.
Merci !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Jelle

#9
Mooie uiteenzetting. Ik kan enkel nog toevoegen dat de 2e en 3e cubitaalcel bij Colletes sp. even groot zijn en dat de tweede teruglopende ader S-vormig is.
Op de eerste foto van Corzonneveld is dit goed te zien. De laatste foto toont deze kenmerken niet. Het gaat daar dan ook om een Andrena sp.

corzonneveld

Oeps, weer een flatertje!  :wacko: Bedankt voor de correctie. Ik ga nog eens beter kijken naar de verschillen die je noemt, wellicht via nieuwe foto's.

Mannetje grasbij misschien, die laatste foto?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Jelle

Lijkt inderdaad zeer goed op mannetje Grasbij (Andrena flavipes).