Hoofdmenu

Mestkever

Gestart door Thomasr, augustus 03, 2014, 17:02:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomasr

Hallo, ik heb deze mestkever vandaag bij Kwintelooyen gezien. Ik durf geen zekere soort op te geven als ik een mestkever zie, want volgens mij zijn er een paar soorten die op elkaar lijken. Deze heeft dan gegroefde dekschilden en een glad halsschild met kleine putjes, formaat rond 1,5 cm. Is zo te bepalen welke soort het is? Ik denk dan aan Geotrupes stercorosus.

Bedankt,
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

beetlestitch

a. stercorosus. groeten toon
Toon Keukelaar

Thomasr

Bedankt Toon, zijn er geen gelijkende soorten?
Met vriendelijke groet,
Thomas

beetlestitch

niet direkt. groeten toon.
Toon Keukelaar

Thomasr

Hallo Toon,

Bedankt. Weet je of er een tabel of literatuur voor de determinatie van de verschillende mestkevers (in Nederland) bestaat? Ik zou graag willen weten hoe ik verschillende mestkevers uit elkaar kan houden. Waren er geen gelijkende soorten van stercorosus door de aanwezige punctuering op het halsschild en de afwezigheid van twee kuilen aan de zijkanten bovenop het halsschild? Weet je ook hoeveel soorten mestkevers er in Nederland voorkomen?

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

"Mestkevers" is een vrij vaag begrip.. Dit is een soort uit de familie Geotrupidae, waar maar 7 soorten van zijn in Nederland (http://waarneming.nl/familie/view/1569). Er zijn echter ook andere genera die bekend staan als mestkevers, waaronder Aphodius en Onthophagus.

Voor literatuur: even zoeken naar FHL deel 8 voor complete sleutels (wel in het Duits), maar online is op http://coleo-net.de/coleo/html/start.htm ook erg veel te vinden.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Hallo Douwe, bedankt voor je bericht. Sorry, met mestkevers bedoelde ik de Geotrupidae. Nu dat ik weet dat er maar 7 soorten in Nederland zijn moet het denk ik verder wel lukken.

p.s. Ik heb Der Kosmos Käferführer dus daar kom ik al een eindje mee.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Thomasr

Hallo,

Ik zou nog een vraag willen stellen. Hoe zit het met g. stercorosus en g. stercorarius en a. stercorosus? is a. stercorosus de nieuwe naam voor g. stercorosus? Of is g. stercorarius een alternatieve naam voor a. stercorosus? En wat zijn de verschillen tussen de soorten als het verschillende soorten zijn? Met plaatjes kijken kom ik er niet uit. http://www.alamy.com/stock-photo-Dor-beetle-Geotrupes-stercorarius-or-Anoplotrupes-stercorosus-23989410.html ''Stock Photo - Dor beetle (Geotrupes stercorarius or Anoplotrupes stercorosus)''

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Voor Nederland kan je dat soort dingen vaak handig checken op www.nederlandsesoorten.nl.

Kort samengevat:
- Geotrupes stercorosus en Anoplotrupes stercorosus zijn dezelfde soort. In Nederland heeft de eerste naam de voorkeur, dus de tweede is een synoniem daarvan.
- Geotrupes stercorarius is een andere soort.

De verschillen zitten onder andere in het aantal haarlijsten op de achterscheen (2 volledige of 3 volledige), en de diepte van de streping op de dekschilden. Zie ook bijvoorbeeld een eerdere discussie over één van mijn kevers: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=226187.0
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Bedankt Douwe, raakte even in de war door de tekst op die pagina ''Stock Photo - Dor beetle (Geotrupes stercorarius or Anoplotrupes stercorosus)''. Zo lijkt het alsof Geotrupes stercorarius dezelfde soort is als stercorosus maar het kan ook zijn dat ze bedoelen dat g. stercorarius OF g. stercorosus op de foto staat. Dat topic van je is zeer nuttig. Ik ga er nog eens naar kijken. Dank!
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

jan cuppen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 02, 2014, 22:57:05 PM
Voor Nederland kan je dat soort dingen vaak handig checken op www.nederlandsesoorten.nl.

Kort samengevat:
- Geotrupes stercorosus en Anoplotrupes stercorosus zijn dezelfde soort. In Nederland heeft de eerste naam de voorkeur, dus de tweede is een synoniem daarvan.
- Geotrupes stercorarius is een andere soort.

De verschillen zitten onder andere in het aantal haarlijsten op de achterscheen (2 volledige of 3 volledige), en de diepte van de streping op de dekschilden. Zie ook bijvoorbeeld een eerdere discussie over één van mijn kevers: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=226187.0

De geldige genusnaam bij stercorosus is op dit moment Anoplotrupes. Geotrupes stercorosus is een synoniem van Anoplotrupes stercorosus en die naam hoort niet meer gebruikt te worden.
Geotrupes stercorarius is een andere soort.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Thomasr

Bedankt voor je informatie Jan.
Met vriendelijke groet,
Thomas

jan cuppen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 02, 2014, 23:33:42 PM
Dan klopt het Nederlands soortenregister dus niet (meer)?: http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=154119
Het Nederlands Soortenregister geeft idd Geotrupes stercorosus (evenals de Nederlandse kevercatalogus en Klasse). Bij Fauna Europaea en Koleopterologie.de zie ik Anoplotrupes stercorosus. Ik ben mezelf afgevallen want ik houd de naam die binnen Klasse (database-programma dat binnen de NEV veel gebruikt wordt) altijd aan. Hoe het ook is, slechts een van twee namen kan de geldige zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Thomasr

Hallo, dit is wat ik heb gevonden:

G spiniger heeft als enige lobje op buitenrand kaken
G stercorarius en A stercorosus uit elkaar te houden door lijsten op achterscheen
G mutator heeft een V vormige inkeping aan de voorkant van het halsschild
G/Trypocopris vernalis heeft als enige vrijwel gladde dekschilden
G niger ?

Klopt dit zover? Na het lezen van het forum van Douwe snap ik nog steeds niet precies waar ik dan naar moet kijken op de achterscheen en wanneer het dan welke soort is. Ik heb hier nog een dode mestkever dus die kan ik bekijken met de loep of binoc. Hoe is de herkenning met G. niger? Kan iemand mij ook vertellen aan de hand waarvan te zien is dat A. stercorosus op mijn foto's staat? Is er gekeken naar de schenen?

Dank alvast,
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Ik stuur je even een PM.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Hallo Douwe (of anderen), heb inmiddels de dode mestkever die ik thuis heb liggen onder de binoculair gelegd. Hij heeft 7 strepen op het dekschild tussen de naad en schouder als ik het goed doe. Ik denk 3 haarlijsten te zien. De buik is volgens mij volledig gepunctueerd en behaard. Ik kom uit op stercorarius. Ik heb eens geprobeerd om foto's te maken door de lens van de binoc heen. Zou je even willen kijken of de door mij aangegeven punten ook echt de lijsten zijn waar ik naar moet kijken? Denk jij ook dat het stercorarius is?

Bedankt alvast,

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

beetlestitch

stercorarius is goed volgens mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Denk ik ook, maar ik pruts ook maar wat aan en zit minstens de helft van de tijd fout.. Dat Toon het ook denkt scheelt een hoop dus ;)

Nog wat tips:
- Probeer altijd datum, locatie en lengte van de kever te geven. Datum en locatie kan makkelijk door de waarneming eerst in te voeren (bijvoorbeeld als kever onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken. Scheelt ook ruimte omdat de foto's dan slechts één keer op de server staan.
- Probeer ook altijd een foto van de gehele kever van boven gezien mee te leveren, voor het overzicht. Immers: keverkenners zullen de kevers in hun verzameling het meest vanaf boven zien en dus het snelste wat herkennen.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Hallo Douwe en Toon, bedankt voor jullie antwoorden. Douwe, dit was een kever die ik al 2 jaar heb liggen, ik weet niet meer waar ik hem heb gevonden, vandaar dat ik hem niet heb ingevoerd en niet ''via het forum determineren'' heb gekozen. Is het mogelijk om in een bestaand topic nog foto's in een bericht te zetten op de server vriendelijke manier? Jij weet dus ook niet zeker dat de punten die ik heb aangegeven de lijsten zijn waar naar gekeken dient te worden? Ik vraag me ook welke lijst ik niet mee moet tellen, in de tabel staat dat stercorarius 2 lijsten heeft (3 als je de achterrand meetelt).
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Wat je kan doen is gewoon de bijlage verwijderen en handmatig een linkje naar de foto toevoegen (de determineren-knop en dan alleen de [ img] gedeeltes selecteren). Maar als de waarneming niet ingevoerd kan worden, is zoals het nu is ook prima!

De lijsten kijk je naar de goede, alleen sommige lopen niet geheel door (zit alleen een richeltje op de hoeken, het moet een doorlopend randje zijn). Ik zal zo even proberen een voorbeeldfoto'tje te maken.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Ah ok, bedankt, ik wacht op je foto.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

#22
Even quick en dirty (ik ben niet zo goed in overzichtjes als Arp ;)), maar ik hoop dat het wat duidelijk maakt. Zo zit het volgens mij, maar als ik volgens de echte kenners fout zit, verbeter me gerust!
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Bedankt voor de foto en je uitleg Douwe. Stercorosus heeft dus 3 lijsten, waarvan 1 onvolledig en Stercorarius heeft 3 volledige lijsten. Wel lastig hoor.. lijkt me in het veld al helemaal moeilijk.
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Thomasr

Dan vraag ik me toch af hoe Toon aan mijn oorspronkelijke foto's bovenaan het topic kon zien dat het stercorosus betrof. Het lijkt me sterk dat je daarop de lijsten kunt zien. Misschien ziet hij aan het totaalaanzicht meteen al welke soort het is.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Thomasr

Weer een dode mestkever gevonden, deze lijkt maar 1 complete lijst te hebben, klopt dat? onderzijde is echter geheel gepuncteerd en behaard dus zou stercorarius moeten zijn..
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Probeer ook altijd een foto van het hele beest van boven te geven, voor het overzicht.. Determineren moet bij voorkeur op meerdere kenmerken, dus staar je vooral niet blind op alleen die lijsten.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Hallo Douwe, het gaat me nu alleen even om het oefenen met de lijstherkenning. Zou jij aan de hand van mijn foto zeggen dat hij maar 1 volledige lijst heeft? of dienen er nog meer foto's gemaakt te worden van andere aanzichten?
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Ik durf van deze foto niks te zeggen.. ben zelf ook nog maar wat aan het aanprutsen, en van foto is toch altijd net wat lastiger dan zelf zien.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Ok, jammer dat Toon ons nog niet heeft verhelderd. Ik pruts nog maar wat aan. ;)
Met vriendelijke groet,
Thomas