Eerste vliegje in oog

Gestart door Pim, maart 29, 2004, 17:22:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmorgen op de fiets naar Durgerdam gereden. Mijn eerste stop was aan het einde van het dorp bij IJdoorn, in de Kinsel een veertigtal kluten en langs het water liep een mooie waterpieper. Ze zijn nu goed te herkennen naarmate de dagen langer worden. Een bontbekplevier scharrelde wat heen en weer op een modderig gedeelte van het plasje.

Bij IJdoorn meerdere bontbekplevieren, waterpiepers, pijlstaarten, wintertalingen en tussen de bonte strandlopers zat een kleine strandloper. Verderop richting Marken zaten langs een greppel vier bokjes, ze waren best van dichtbij te aanschouwen en vertrouwden op hun schutkleur. Nog veel kolganzen en ook honderden grauwe en brandganzen. Nabij Uitdam zag ik een grote zilvrreiger overvliegen, voor mij een unicum in Waterland. Op Marken een groep van duizenden goudplevieren, wat waren de mannetjes in zomerkleed een pracht. Langs de dijk diverse vlinders (kleine vossen en citroenvlinders) en een massa aan witte kwikstaarten (geen rouwkwik kunnen ontdekken). In het riet veel opvallende rietgorzen. Twee lepelaars vlogen voorbij.

Op een weiland zag ik iets wits golven, snel mijn verrekijker in positie. Het was een prachtige hermelijn in winterkleed. Soms keek hij om zich heen en hobbelde weer verder.

Vandaag ook weer het eerste Markermeervliegje dat ik uit mijn oog moest peuteren. Lekker dagje zo. :D
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

-Arthy-

Klinkt zeker als een lekker dagje :D

Vooral die 4 bokjes  :blink:  
Rick Gevers

Pim

Inderdaad die zie ik niet dagelijks, ze zijn soms zo moeilijk te vinden die boefjes! :P

vogelgroet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

Pim,
om jouw forum nog meer te promoten zou je ind e bijzonderheden van je waarnemingen een link kunnen opnemen naar het excursieverslag
http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=29
voor deze.
Heeft wel als nadeel dat je eerst je excursieverslag moet typen en dan pas je waarnemingen kan invoeren.
En ik moet zeggen je verslagen lezen als een spannend stuk proza
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

#4
Bokjes.. ja het zijn boeven... maar in de hand...
O... O.... O.... Wat zijn ze schattig.
Foto's Bokje in de hand die ik met nog iemand had gevangen met mistnetten ;)
Gegroet :D  :D  :D  :D :D  :D  :D  :D :D
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bob Hogeveen

Leuk zo'n verslagje van Waterland Pim!
Ik heb heel wat vogeluurtjes in Waterland doorgebracht in het verleden, je verslagje doet me daar met weemoed aan terugdenken...
Oorsponkelijk afkomstig uit Amsterdam heb ik zo'n 12 jaar in Broek in Waterland gewoond. Veel gevogeld, o.a. inventarisatie gedaan voor de Atlas van de Nederlandse Vogels (ja, ja dat is lang gelden).
Ook toendertijd heb ik er een keer een Grote Zilverreiger (30 maart 1987) gezien, toen nog wel wat meer bijzonder dan nu.

Ik mis Waterland echt, maar Drenthe is ook prachtig (eigenlijk veel mooier...;-)

Bob

Erik Kleyheeg

Bob (W), ga nou niet zitten opscheppen he! Pim is hardstikke blij met z'n waarneming en dan ga jij dat weer proberen te overtreffen!  ;)  :P  Met een mistnet kan ik dat ook! (punt is da'k er geen heb :P )

Leuk verslag Pim! :D

Groeten,
Erik

Pim

CiteerBokjes.. ja het zijn boeven... maar in de hand...
O... O.... O.... Wat zijn ze schattig.
Bob probeer je hiermee het spreekwoord "Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht"  te illustreren. :D

groetjes,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

;) Had ik nog niet aan gedacht, maar nu je het zegt  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Erik Kleyheeg

CiteerBob probeer je hiermee het spreekwoord "Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht" te illustreren. 

Ohja, natuurlijk :D

Vanochtend overigens alleen maar Watersnippen gezien...