welke sprinkhaan is dit?

Gestart door maria48_4, juli 02, 2007, 18:40:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Heb alle foto's bekeken die er zijn, ik herken hem niet. Gr.Maria

maria48_4

Citeer2e foto van deze sprinkhaan
Citeerwelke sprinkhaan is dit?

Mark van Veen

#2
Aanwijzingen:
halskielen: ingeknepen
vleugels: langer dan achterknie
genus: Chorthippus

Nu nog een poging :)

PS de overzichttabs van de soorten in het waarnemingendeel hebben kenmerken en een vergelijkingsmogelijkheid.
groet,

Mark van Veen

b.achterkamp

CiteerAanwijzingen:
halskielen: ingeknepen
vleugels: langer dan achterknie
genus: Chorthippus

Nu nog een poging :)

PS de overzichttabs van de soorten in het waarnemingendeel hebben kenmerken en een vergelijkingsmogelijkheid.
Dit noem ik toch eerder afgeknepen! Wel een afwijkend dier dus...Maar Marks opmerkingen blijven staan...
Bart


magnolia

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

maria48_4

Citeerof deze dan.
Is het een ratelaar? Maar dan met een smallere nek?

Mark van Veen

Citeer
Citeerof deze dan.
Is het een ratelaar? Maar dan met een smallere nek?
Geen Ratelaar, maar je zit heel goed in de richting. De andere twee hadden het goed: Bruine Sprinkhaan. Het verschil zit hem in de achtervleugels: lang en smal, duidelijk voorbij de achterknie stekend.

Voor de goede waarnemers: dit is een mannetje. Dan is het zaak naar de eerste cellenrij van de voorvleugel te kijken. Bij Ratelaar sterk vergroot, wat bij deze niet het geval is.
groet,

Mark van Veen

maria48_4

Citeer
Citeer
Citeerof deze dan.
Is het een ratelaar? Maar dan met een smallere nek?
Geen Ratelaar, maar je zit heel goed in de richting. De andere twee hadden het goed: Bruine Sprinkhaan. Het verschil zit hem in de achtervleugels: lang en smal, duidelijk voorbij de achterknie stekend.

Voor de goede waarnemers: dit is een mannetje. Dan is het zaak naar de eerste cellenrij van de voorvleugel te kijken. Bij Ratelaar sterk vergroot, wat bij deze niet het geval is.
Oke! Bedankt, ik zet de naam bij de foto. Groetjes Maria

ps. Durf het bijna niet te zeggen.... er staat nog een juffer op mijn vragen lijst, die stuurde ik in onder 'juffer'  onbekend.

Mark van Veen

Citeerps. Durf het bijna niet te zeggen.... er staat nog een juffer op mijn vragen lijst, die stuurde ik in onder 'juffer'  onbekend.
Heb je een link?
groet,

Mark van Veen

magnolia

#10
Dit is de waarneming. Ik heb even naar de zwervende pantserjuffer gekeken maar ik gok toch op de Houtpantser.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Jeroen Nagtegaal

CiteerDit is de waarneming. Ik heb even naar de zwervende pantserjuffer gekeken maar ik gok toch op de Houtpantser.
Nou het is een een Roodoogjuffer en wel een vrouwtje,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maria48_4

Citeer


Nou het is een een Roodoogjuffer en wel een vrouwtje,
Okee dan zet ik de roodoogjuffer onder de foto. Bedankt!

magnolia

:(  Met de odontabel in de hand ben ik de fout in gegaan. Ik blijf het lastig vinden. De verkeerde weg ingeslagen omdat ik vanaf de niet vergrootte foto dacht te zien dat het een lang pterostigma was. En dan die kleur die nog niet volwassen is. :(  
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Jeroen Nagtegaal

Bij een pantserjuffer is het pterostigma, 2x zo lang als breed, en aangezien dit een jong beest is kun je lang niet alles goed zien, maar wel is zichtabaar dat er op het borsstuk een doorlopende streep zit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeer


Nou het is een een Roodoogjuffer en wel een vrouwtje,
Okee dan zet ik de roodoogjuffer onder de foto. Bedankt!
Er zijn wel 2 soorten, de grote en de kleinewelke van de 2 kan ik je niet zeggen, mischien kun je het ook evne proberen in het Libellen topic,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

magnolia

#16
Jeroen, is dit die doorlopende streep (die nog zwart moet worden)?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

b.achterkamp

Citeer
Citeer
Citeerof deze dan.
Is het een ratelaar? Maar dan met een smallere nek?
Geen Ratelaar, maar je zit heel goed in de richting. De andere twee hadden het goed: Bruine Sprinkhaan. Het verschil zit hem in de achtervleugels: lang en smal, duidelijk voorbij de achterknie stekend.

Voor de goede waarnemers: dit is een mannetje. Dan is het zaak naar de eerste cellenrij van de voorvleugel te kijken. Bij Ratelaar sterk vergroot, wat bij deze niet het geval is.
Sorry, ik ga nog even lastig doen.
Smalle nek: Hoewel ik de opmerkingen van Hannie en Magnolia niet snap (verwijzigingen naar 2 topics met heel normale bruine sprinkhanen) mis ik aandacht voor de smalle nek ofwel de afwijkende zijkielen (waarop die witte lijntjes lopen) van het halsschild, deze horen in het midden het dichtst bijeen te liggen en vandaar uiteen te wijken; bij dit dier komen ze naar voren weer dichter bij elkaar, dat heb ik in mijn herinnering niet eerder gezien.
Mannetje: waarom? de achterlijfspunt is maar wazig te zien, maar wat ik zie lijkt eerder op de afbeeldingen van vrouwtjes dan van mannetjes (knnv veldgids). De cerci (korte uitsteeksels) wijzen een beetje omlaag; wijst ook het patroon in de roodkleuring (voornamelijk bovenaan) niet op vrouwtje?
Bart

RoyKleukers

#18
Dan doe ik ook maar een duit in het zakje. Het is zeker een Chorthippus, hoewel de zijkielen inderdaad afwijkend zijn. Het is naar mening een duidelijk vrouwtje, volgens mij zijn op de tweede foto zelfs vaag de eilegkleppen te zien. Ik heb honderden vrouwtjes van deze groep bekeken en alle kenmerken overlappen, dus verder dan Chorthippus spec. durf ik niet te gaan. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Jeroen Nagtegaal

CiteerJeroen, is dit die doorlopende streep (die nog zwart moet worden)?
Ja, hij word als hij ouders is nog wat duidelijker, maar een post in het libbelen topic, raad ik je wel nog even aan, voor het onderscheid van beide,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com