wat voor tor is dit??

Gestart door jurgen74, juli 22, 2014, 23:33:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86566248
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-07-18 Tricht - De Regulieren
Foto's:




bij voorbaat dank Jurgen, Geven

beetlestitch

spinnende waterkever. wil je de grootte altijd bij een vraag op het forum zetten. groeten toon
Toon Keukelaar

jurgen74

Hoi Toon

Dankjewel voor determinatie en tip

Groeten Jurgen

jurgen74

Hoi Toon

Ik heb gekozen voor de grote spinnende watertor deze is namelijk bij waarneming bekend


Groeten Jurgen

Douwe van der Ploeg

Slechte redenatie, er is ook nog H. caraboides. Toon vraagt niet voor niks om het formaat..
Douwe van der Ploeg

jurgen74

Ik heb voor deze gekozen i.v.m. de grote van ongeveer 3 a 4 cm

Groeten Jurgen

jan cuppen

Beide Hydrophilus-soorten kunnen slechts met een scherpe foto van de onderzijde (van het abdomen) gedetermineerd worden!!!!! Je kunt de kever het beste wegschrijven als een onzekere Hydrophilus piceus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Frank van de Putte

Die 2 Hydrophilus soorten verschillen toch ook niet veel qua formaat? Volgens Kerbtier resp. 35-50mm (piceus) en 34-43mm (ateririmus).
Groetjes,

Frank van de Putte

jan cuppen

Citaat van: Frank van de Putte op juli 23, 2014, 18:29:05 PM
Die 2 Hydrophilus soorten verschillen toch ook niet veel qua formaat? Volgens Kerbtier resp. 35-50mm (piceus) en 34-43mm (ateririmus).
Hydrochara caraboides is een ander genus dat veel kleiner is dan Hydrophilus. Dit is zeker geen Hydrochara. Voor de beide Hydrophilus-soorten is er geen relevant onderscheid in lengte.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen