Agressieve watersnuffels

Gestart door Marc Bulte, juli 01, 2007, 22:44:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Vandaag nabij Oldenzaal dit vast weten te leggen: 2 watersnuffels en ook andere juffers vielen een vrouw grote keizer lastig terwijl ze eitjes aan het leggen was. Ik had het nog nooit eerder gezien. Is dit bekend gedrag van watersnuffels (juffers)?

Ook was hier een man zuidelijke keizerlibel tp.

Gr Marc

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

Net een koraaljuffer gezien die een heidelibel verjoeg, iets andere orde, maar toch...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

apus

Net kraaien die een gier verjagen (qua grootte dan), ook zou het een soort verdediging van ovipositieplekken kunnen zijn?

Watersnuffels zijn sowieso erg agressief. Zo was ik vorig week bezig met een paarkeuze experiment met lantaarntjes, waar een paar keer een voorbijvliegende man watersnuffel een tandem probeerde te vormen met een gynomorph vrouwtje lantaarntje.
Martijn Hammers

J&L


grunsven

Het lijkt me niet zozeer het proberen te verjagen van een grotere libel maar het simpel weg zoeken van een zitplek. Watersnuffels zitten graag op dingen die een stukje boven het water uitsteken, bijvoorbeeld, takjes stukjes riet. Of de vleugel van een Anax vrouwtje. Je ziet vaak dat ze proberen te landen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Hathor

Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

kroonp

CiteerHet lijkt me niet zozeer het proberen te verjagen van een grotere libel maar het simpel weg zoeken van een zitplek. Watersnuffels zitten graag op dingen die een stukje boven het water uitsteken, bijvoorbeeld, takjes stukjes riet. Of de vleugel van een Anax vrouwtje. Je ziet vaak dat ze proberen te landen.
Het lijkt er op dat hij toch echt wel zijn kaken aan het gebruiken is. Dus het lijkt mij toch echt agressief gedrag.
Groet

Peter Kroon