Bloedzuiger

Gestart door P. Kuijper, juli 20, 2014, 22:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Ik liep zojuist door het gras en voelde een beet in m'n been. Ik zag een zeer donkere bloedzuiger van ong. 1 cm lang die zich met de voor- en achterkant had vastgebeten. Welke soort kan dit zijn geweest?

http://waarneming.nl/waarneming/view/86512904
onzeker Bloedzuiger onbekend - Hirudinea indet. gezien op 2014-07-20 Kampen
Foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

Ton van Haaren

iets wat je beet/stak en maar 1 cm groot is lijkt een beetje onwaarschijnlijk voor een bloedzuiger. De enige 2 soorten die je zou hebben kunnen bijten zijn beiden zo'n 10-15cm lang : Haemopis sanguisuga en Hirudo medicinalis. Die eerste eet eigenlijk voornamelijk wormen en heeft maar kleine en vele kaakjes en laat, als hij je al zou pakken niet zo'n teken achter; die tweede kan je wel bijten maar laat 3 punten achter. Andere bloedzuigers kunnen je niet bijten want die hebben geen kaken en eten voornamelijk muggenlarven, wormen, slakken e.d. Bovendien hebben bloedzuigers alleen aan 1 zijde monddelen en aan de andere zijde alleen een zuignap, waarmee ze zicht vasthechten op het substraat. Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat het zou kunnen zijn is een of andere vliegenlarve (b.v. Therevidae).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

P. Kuijper

Ton bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad het beestje niet uitgebreid bekeken, maar m meteen met m'n vinger eraf 'geschoten'. Ik vond m niet meer terug. Wat ik kort heb gezien was een langwerpig, donker beestje, die aan 2 kanten vast zat aan m'n huid. Ik ging er meteen van uit dat het een bloedzuiger was en heb niet aan wat anders gedacht. Ik wist niet dat een bloedzuiger maar aan 1 kant monddelen had. In dat geval begrijp ik eigenlijk niet dat ik 2 wondjes zie. Voor zover ik mij herinner zat het beestje op beide wondjes tegelijk. Ik heb ook maar 1 steek gevoeld. In het geval het bijv. een vliegenlarve was zou je toch 2 steken en 2 larven verwachten.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Ton van Haaren

1 vliegenlarve heeft 2 kaken die vertikaal staan gericht en dus in 1 beet 2 vlak naast elkaar staande wondjes kunnen maken. Maar het is maar een wilde gok hoor, echt zeker ben ik niet.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

P. Kuijper

Het lijkt me dat de wondjes daarvoor wat te ver uit elkaar liggen, maar ik weet het niet. We zullen het nooit precies weten denk ik. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper