kaalslag in de Eemshaven

Gestart door gertjanvannoord, juli 17, 2014, 22:28:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Er zijn ergere dingen, zeker vandaag, maar ik was toch erg teleurgesteld vanavond toen ik zag dat in de Eemshaven een favoriet hoekje geheel op de schop is genomen. Het gaat om dit gebiedje:
https://waarneming.nl/user_area/info/18725

Hier heb ik de afgelopen jaren moeraswespenorchis en groenknolorchis gezien. Een paar weken geleden (21 mei) was er nog niets aan de hand, nu is er helemaal niets meer over.



Gertjan van Noord

rapunzel

Controleren of ontheffing is gekregen, anders melden bij de AID
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

René Bult

Voor de Eemshaven zijn afspraken gemaakt voor natuurcompensatieregelingen. Zie bijv. stukje krant http://www.eemskrant.nl/index.php?id=5131.
Oftewel beschermde soorten als orchideeën worden geacht zich te vestigen op de daarvoor aangewezen plaatsen.



met vriendelijke groet,
René

M.V.S

Citaat van: René Bult op juli 18, 2014, 10:47:18 AM
Voor de Eemshaven zijn afspraken gemaakt voor natuurcompensatieregelingen.

Dat betekent nog steeds niet dat je zonder ontheffing beschermde orchideeën mag platwalsen
Groetjes, Marc

gertjanvannoord

ik weet niet of er ontheffing is - hoe kom je daar achter?

Dat alternatieve compenserende natuurgebiedje - de Ruidhorn - is een heel ander gebied. Ingericht voor vogels, weinig flora te bekennen (maar wie weet komt dat nog?). De stichting die het beheert is eigendom van electriciteitsmaatschappijen en het havenbedrijf. En in de klankbordgroep zitten vertegenwoordigers van gemeente, het waterschap, de landbouw en de omgeving. Er lijkt dus niemand bij betrokken bij wie het belang van de natuur voorop staat?
Gertjan van Noord

René Bult

De nmf kan je vast verder helpen. Of de provincie als vergunningverlener.
met vriendelijke groet,
René

René Bult

met vriendelijke groet,
René

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

gertjanvannoord

antwoord van DR loket: je hebt niet alle verplichte velden van het formulier ingevuld, melding kan niet in behandeling worden genomen.

Klopt niet, want alle verplichte velden waren wel ingevuld.

Achteraan gebeld: web-formulier klopt niet. :-)  Ze willen weten wie de mogelijke overtreding heeft begaan, en wat de gewenste actie is... Ik weet niet wie het heeft gedaan, maar dat zal wel gewoon (in opdracht van) de eigenaar zijn. Gewenste actie? Tja.

Ze kunnen niet veel doen, alleen een waarschuwing sturen van het type "dit had nooit mogen gebeuren". Het DR loket is voor bestuursrecht, niet voor strafrecht. Dus als er dingen zijn gebeurd die niet hadden gemogen, kan ik bv wel naar de politie gaan. DR loket is dus geschikter om problemen voor te zijn, maar als de ellende al is geschied heb je er niets aan, lijkt me.

Ik heb ook NMF Groningen benaderd, misschien weten die meer over de zaak. Ik kan ook de provincie nog vragen.

Gertjan van Noord

Erik Simons

in ieder geval lovenswaardig dat je hier werk van maakt! :duim:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

gertjanvannoord

stille tijd van het jaar op het werk ;-)

provincie: "we gaan het voor u uitzoeken".

Later meer hopelijk.
Gertjan van Noord

HPM

"De provincie Groningen verzet zich hevig tegen het openbaar maken van 300 documenten rond de bouw van een kolencentrale in de Eemshaven. Bij de rechter zien de bestuurders nieuwe gevaren van transparantie."

http://www.nu.nl/binnenland/3496911/groningen-wil-onwelgevallige-rapporten-geheim-houden.html

http://nos.nl/artikel/675570-stukken-eemshaven-blijven-geheim.html
Herman van der Meer

gertjanvannoord

de gevaren van transparantie... ja, ja, dat gevaar bedraagt ongeveerd 1 miljard (de bouwkosten van de centrales waarvoor blijkbaar nog steeds slechts een tijdelijke vergunning is afgegeven)

Maar dat is Eemshaven Oost. Voordat die centrales gebouwd konden worden, bleken daar ook allerlei beschermde soorten voor te komen. Maar dat zou goed gekomen moeten zijn, als je deze site moet geloven: http://www.burobakker.nl/Projecten/EcostrookEemshaven.aspx

Gertjan van Noord

HPM

Ik ging er niet van uit dat het om hetzelfde ging maar ik moest er gelijk aan denken toen ik het verloop van je melding las. Bij geheimhouding past het moeilijk maken en aan het lijntje houden.
Ik heb eens een hele rij bomen bij Nootdorp gezien die kennelijk weg moesten voor een bouwproject. Zo te zien hadden ze nog geen kapvergunning want ze hadden alleen de kruinen afgezaagd. Maandenlang heeft er zodoende een rij pilaren gestaan, waar natuurlijk geen eksters meer in zouden gaan broeden.
Herman van der Meer

peterv

Ik heb dit topic verplaatst omdat het inhoudelijk niet over planten gaat maar meer over wet- en regelgeving.
Het "dilemma" van ruimtelijke ordening en natuurwetgeving versus wat de natuur zelf doet is hier wel heel mooi weergegeven.
Veel braakliggende bedrijventerreinen zijn interessante groeiplaatsen voor (ook bijzondere) pioniersoorten maar het gebied is uiteindelijk niet bedoeld als natuurgebied. Om niet in conflict te komen met soortenbescherming zie je soms als reactie van de grondeigenaar dat zo'n terrein met een hoge frequentie wordt omgeploegd om vestiging van beschermde soorten te voorkomen. In andere gevallen wordt de natuurontwikkeling "gedoogd" tot het moment waarop gebouwd gaat worden. Vaak worden hier vooraf al afspraken over gemaakt. Relevant is vooral dat broedvogels altijd beschermd zijn, dus in zo'n geval als bij de Eemshaven moet wel vaststaan dat er geen nesten zijn als de shovel zijn werk doet. Gelet op het tijdstip van deze ingreep zou ik daarover twijfels hebben. Voor planten geldt een dergelijke (bloeitijd)bescherming niet.


Als je in dit soort gevallen actie onderneemt zou ik overwegen:
- is het kwaad al gedaan of kan ik verdere schade voorkomen? Als de boel volledig plat ligt schiet je er niet veel mee op. Als je werkzaamheden kunt stilleggen om erger te vookomen (vooral bij vogels) heeft actie meer zin.
- heeft een actie preventief effect of werkt het juist nadelig? Als de reactie van grondeigenaren op een klacht/aangifte is dat ze in de toekomst de boel elke week omploegen om "gedoe"  te voorkomen, dan schiet de natuur er niets mee op. Zie ook dat voorbeeld van die bomen bij Nootdorp.
- hoe "vervangbaar" is deze natuur? Pioniersoorten zoals verschillende soorten orchissen die in dit soort terreinen opduiken kunnen zich gemakkelijk over grote afstand verspreiden. Het platwalsen van zo'n terrein geeft minder schade dan in een oud bos.


Praktisch gezien is het handig om in je eigen omgeving het telefoonnummer bij de hand te hebben van de provinciale ambtenaren/BOA's die de handhaving van "groene" wetten doen. Alle provincies hebben daar mensen voor, in sommige provincies is het ondergebracht bij een regionale uitvoeringsdienst maar die doen hetzelfde werk met dezelfde bevoegdheden. Vraag een telefonist(e) van de provincie gewoon naar een handhaver groene wetgeving.





Peter Venema

HPM

Ik heb me een paar jaar vermaakt met een opgespoten terrein van een hectare of vier, waarvan ik dacht dat het een uitbreiding van een natuurachtig groengebied was en dat het de bedoeling was dat het zich natuurlijk zou ontwikkelen. Totdat het vorig jaar eerst werd gemaaid en daarna geploegd. Toen ontdekte ik dat er een volkstuincomplex met grote parkeerplaats zou worden gevestigd. Balen natuurlijk, maar het had erger kunnen zijn.
Herman van der Meer

gertjanvannoord

Inmiddels heb ik een reactie gehad van NMF Groningen die het heeft uitgezocht en contact heeft gehad met Groningen Seaports. Op de betreffende plek wordt een uitbreiding van een havenbekken gemaakt. Hiervoor is een F&F ontheffing aangevraagd en verleend. Als compensatie zal in het oosten van de Eemshaven de ecostrook worden uitgebreid. Er is overwogen om de populatie groenknolorchis naar die ecostrook te verplaatsen, maar dat is niet duurzaam. In de afgelopen twee jaar is het namelijk niet gelukt om de omstandigheden in die ecostrook geschikt te houden voor de groenknolorchis vanwege "verandering van grondwaterstromen waardoor heel voedselrijk water de ecostrook in stroomt". Volgens Groningen Seaports is er ook nog in overleg met natuurmonumenten en staatsbosbeheer gekeken naar andere natuurgebieden, maar dat had geen toegevoegde waarde. 

Kortom: als compensatie is eerder een ecostrook aangelegd, en die wordt nu uitgebreid, maar die strook is niet geschikt voor groenknolorchis. Hopelijk is die wel geschikt voor andere soorten...
Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: gertjanvannoord op augustus 11, 2014, 12:05:17 PM
...
Kortom: als compensatie is eerder een ecostrook aangelegd, en die wordt nu uitgebreid, maar die strook is niet geschikt voor groenknolorchis. Hopelijk is die wel geschikt voor andere soorten...

Dan is het dus ook geen compensatie.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: gertjanvannoord op augustus 11, 2014, 12:05:17 PM... Op de betreffende plek wordt een uitbreiding van een havenbekken gemaakt. ... Als compensatie zal in het oosten van de Eemshaven de ecostrook worden uitgebreid. Er is overwogen om de populatie groenknolorchis naar die ecostrook te verplaatsen, maar dat is niet duurzaam. In de afgelopen twee jaar is het namelijk niet gelukt om de omstandigheden in die ecostrook geschikt te houden voor de groenknolorchis vanwege "verandering van grondwaterstromen waardoor heel voedselrijk water de ecostrook in stroomt". ...

Kortom: als compensatie is eerder een ecostrook aangelegd, en die wordt nu uitgebreid, maar die strook is niet geschikt voor groenknolorchis.

Dat is behoorlijk in tegenspraak tot  de eerdere, optimistische geluiden van Bureau Bakker:
De ecostrook blijkt goed te functioneren. Inmiddels staan er  honderden Groenknolorchissen. Dat zijn er veel meer dan er ooit in de Eemshaven zijn waargenomen.

Het gaat er dus om dat er voedselrijk water de ecozone in stroomt. Dat zal aangepakt moeten worden, anders is de hele compensatie (zowel de oorspronkelijke ecozone als de uitbreiding) één wassen neus. Waar hebben we dat eerder gezien? ...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Melchior van Tweel

Dat er 100en staan was alleen het eerste jaar  :'(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl