Trichius zonatus of trichius fasciatus ?

Gestart door streetkajohn, juli 01, 2007, 13:28:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

streetkajohn

Groetjes,


John :)

gardensafari

Ik kom uit op T. fasciatus door de combinatie van:
volledig wit behaard borststuk
de gele tekening op de dekschilden naar oranjebruin
de gele tekening loopt door tot aan de achterrand van de dekschilden

Maar het is en blijft lastig. Wacht eerst even af of ik medestanders krijg!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

streetkajohn

Ik ga ook voor Fasciatus.

De verwante soorten T.zonatus en T.secualis hebben geen tandachtig uitsteeksel
op de middelste scheen.


John.  :)  
Groetjes,


John :)

gardensafari

Dan heb je al twee forumleden overtuigt. Lijkt me genoeg, eigenlijk  :whistle:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JPH

Lijkt me niet genoeg. Na bestudering van de foto's ben ik niet overtuigd. Het klopt inderdaad dat bij T. fasciatus een tandachtig uitsteeksel op de middelste scheen aanwezig moet zijn, maar dat is op deze foto's niet te zien. Het enige wat ik zie is een verdikking, en die heb je ook bij T. zonatus. Kleur en beharing is voor het onderscheid tussen deze soorten geen belangrijk kenmerk. De dekschildpatronen zijn die van T. zonatus, al kan een 1e onderbroken band ook bij T. fasciatus voorkomen, maar dat ziet er meestal weer iets anders uit. Niet te omschrijven, maar meer ervaring. Daarnaast zie ik dat de vindplaats Limburg is. Daar is T. zonatus de algemeenste soort.

Wat bruikbaarder is voor de determinatie is een foto van de onderkant! Omdat we hier te maken hebben met een Trichius-man, zouden witte streepjes op de sternieten zichtbaar moeten zijn.

Groeten Jan-Pieter

gardensafari

CiteerDan heb je al twee forumleden overtuigt. Lijkt me genoeg, eigenlijk  :whistle:
Niet dus!
Misschien dat Jan of Theodoor nog iets te melden hebben?
Zijn notoire lastposten....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

streetkajohn

UUuhhhmm. :blink:

Dan zet ik hem effe op onzeker....


Groet john  ;)  
Groetjes,


John :)

jan cuppen

Jan-Pieter heeft al het beschikbare materiaal van Trichius in de collecties van Leiden en Amsterdam bestudeerd. Wanneer hij op basis van de foto niet tot een eenduidige determinatie kan komen dan kan ik dat ook niet. Jan-Pieter geeft de kenmerken aan waarop de beide soorten te onderscheiden zijn. Dat is helaas niet op basis van het vlekkenpatroon der dekschilden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gardensafari

#8
Excuses aan Jan-Pieter. Ik wist niet wie of wat hij was/is. Hij stond pas op 19 berichten. Ik ging er niet van uit dat hij een echte grootheid was, al was zijn bericht overtuigend genoeg om het beestje toch maar van een "?" te voorzien.
Jan Pieter, welkom hier. Hopelijk kun je nog vele misverstanden hier uit de weg ruimen.  Nogmaals mijn excuses. Kenmerk van deze site is dat was en halfwas door elkaar heenlopen. En ik beschouw mijzelf dan als een volgroeide kwartwas....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jan cuppen

Hoi Hans,

Jan-Pieter zal het je niet kwalijk nemen. Het is idd niet altijd duidelijk waar kennis begint en eindigt. Ik heb inmiddels gemerkt dat je, ondanks ervaring, met foto's toch wat gemakkelijker de mist in gaat dan met het dier onder een stereomicroscoop. Ben in elk geval wat voorzichtiger geworden met te zeggen dat een determinatie 100% zeker is.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gardensafari

Ach ja, we hebben nu eenmaal alles tussen de dagpauwoog en Donacia-soorten....
En dit zijn inderdaad lastige soorten die al tot hevige discussies aanleiding hebben gegeven, over geheel Europa.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.