klein spinnetje

Gestart door lreyns, juni 29, 2007, 23:09:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

lreyns

Heeft iemand een idee hoe dit spinnetje heet? Het lijfje is ongever 4 mm groot.
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

spinnenvrouw

Een jonge kruisspin, Araneus diadematus
Jacomijn Prinsen

lreyns

Bedankt voor de snelle reactie Jacomijn.
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

Macrospider

Ik denk dat het ook een jonge A. quadratus kan zijn?
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoƶrdinator van Spinnen In Terraria vzw

spinnenvrouw

Het kruis is inderdaad niet erg duidelijk, maar de vier vlekken die A. quadratus moet hebben zijn ook niet duidelijk, met name niet ovaal genoeg. Voor mij geeft de doorslag dat het achterlijf vooraan enigszins hoekig is.  Dat pleit voor A. diadematus en tegen A. quadratus.
Jacomijn Prinsen

Macrospider

Dat hoekig zijn vooraan het abdomen heb ik nog niet als kenmerk gebruikt, maar het klinkt interessant. Of het echt betrouwbaar is of enkel de gok kleiner maakt weet ik niet.
Hier een fotootje van een quadratus die wat ouder is dan dit spinnetje. Ik zie dat ze in jong stadia toch ook meer hoekig zijn.



Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoƶrdinator van Spinnen In Terraria vzw

spinnenvrouw

Hallo macrospider,
ik vind de hoekigheid een heel prettig kenmerk.
De A. quadratus die jij als voorbeeld afbeeldt heeft geen hoekig maar een ovaal achterlijf. Op de foto van Ireyns zie je de hoekigheid op de linkerschouder  (dus rechts op de foto)  tussen poot III en IV.
En nu we toch bezig zijn, heb je nog tips voor het onderscheid tussen quadratus en marmoreus?
Jacomijn Prinsen