Klein bleekpaars gazonplantje

Gestart door M.V.S, juli 04, 2014, 21:55:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Dit vond ik vandaag. Ik keek er bijna overheen, zo klein is het. Het groeit midden in een grasveld in Etten-leur (waarschijnlijk een tuinvlieder). Ietwat getand blaadje. Kleine, bleekpaarse bloemen (lastig op foto vast te leggen zo laat op de dag). Het kruipt heel laag door het gazon.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86046239
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-07-04 Etten-Leur
Foto's:






Groetjes, Marc

Hinko

mvgr, Hinko

M.V.S

Googlend lijkt die er goed op ja.

Zelf zoekend kwam ik op Isotoma fluviatilis uit. Ik krijg een identiek plantje te zien in de zoekresultaten. Ik weet dat dat minder betrouwbaar is dan in een flora kijken, maar toch.

Volgens theplantlist zijn Isotoma fluviatilis en Pratia pedunculata geen synoniemen van elkaar. 
Groetjes, Marc

M.V.S

Andere sites geven het wel als synoniem voor elkaar aan. Het zal dus wel allemaal dezelfde plant zijn. Deze synoniemen ben ik tegengekomen:

Synonym:Isotoma fluviatilis
Synonym:Laurentia fluviatilis
Synonym:Lobelia fluviatilis
Synonym:Pratia puberula

Groetjes, Marc


M.V.S

Ah. Daar kende ik hem dus van. Ik wist dat ik hem al eens ergens op een aatje had gezien.
Groetjes, Marc

Edwin Dijkhuis

Ik denk dat Leni wel graag materiaal van Pratia zou willen ontvangen.
Dus mocht je nog wat kunnen plukken en opsturen, graag!


Groeten


Edwin Dijkhuis
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

M.V.S

Ik heb hem nog in mn flora zitten. Zal het bewaren!
Groetjes, Marc

Monkje

leuk plantje. daar heb ik een heleboel van in de tuin staan. nu weet ik eindelijk wat het is.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

petraw

Marc,

Mooi, ik had al willen vragen om materiaal te verzamelen. Dus als het droog mag het wat mij betreft hier bij de grote stapel, kan alles in ene naar Naturalis.
Groet, Petra

M.V.S

Groetjes, Marc

henkjacobs18

Voor tweede jaar in ons gazonnetje, klein blauw bloemetje. Na lang zoeken ken ik de naam: pratia puberula, blijkt te gaan over de lobelia pedunculata, in gewoon nederlands de graslobelia, een oprukkende exoot. Meer info: http://www.stadsplanten.nl/tag/lobelia-pedunculata/