Aziatische roodborsttapuit?

Gestart door paulrossel, juli 04, 2014, 20:29:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulrossel

Bij het Buurserzand, omgeving Haaksbergen/Buurse maakte ik bijgevoegde foto's.
Via iemand van vogel en natuurwacht Zuid Flevoland (Karel Mauer) werd ik getipt dat het mogelijk een Aziatische roodborsttapuit zou kunnen zijn.
Graag jullie mening.

HPM

Met zulke uitgebeten plaatjes en zonder ondervleugels lijkt me dat toch moeilijk te bepalen.

Herman van der Meer

paulrossel

#2
De foto's zijn van een afstand genomen en inderdaad niet zo scherp. Ik zal kijken of ik betere kan produceren.
Dank voor je reactie!

bendk

Betere foto's met name van de ondervleugels zijn een must.
De vogel op de foto lijkt heel sterk op een vogel die ik op 16 april in de tuintjes op Texel fotografeerde.Ik dacht toen ook een aziatische roodborsttapuit maar was niet zeker ondanks dat de ondervleugeldekveren zeer donker waren en de vogel maar een heel kleine bleekrode borstvlek,een ver op het achterhoofd doorlopende witte halsvlek,een geheel witte ongestreepte stuit,een grote witte vleugelvlek en zeer donkere bovendelen had.
Dit voorjaar zag ik weer aziatische roodborsttapuiten in het uiterste zuid-oosten van Turkije(ondersoort armenicus) die zeer sterk leken op de Texelse vogel.Ik voeg een foto toe van de diagnostische zwarte ondervleugeldekveren.Misschien wordt het eens tijd om opnieuw aandacht te vragen voor het herkennen van mannetjes van de verschillende vormen van de (aziatische)roodborsttapuiten.
Ben de Kruijff


frankneijts

Ben, de vogels van dit voorjaar op Texel (http://waarneming.nl/waarneming/view/83465087) zijn terecht niet goedgekeurd als (mogelijke) Aziaat. Bij het mannetje van dat paartje zijn de ondervleugeldekveren niet echt zwart, de halsvlek wit (bij Aziaat in april met duidelijke rossige tint), de borstvlek te groot en vaag begrensd; het wijfje is te donker, heeft een donkere ipv lichte keel en het vleugelpanel te klein. Al met al is dat zoals de admin al suggereerde, een heel normaal paartje gewone Roodborsttapuit.


Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bendk

Frank-Bedankt voor je reaktie.Na een aantal jaren  in het voorjaar de mannetjes (aziatische)roodborsttapuiten in Oost-turkije(grensstreek met Armenie,Iran en Irak ) bekeken te hebben en de relevante literatuur gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat er een behoorlijke variatie is in het verenkleed met name voor wat betreft de omvang en begrenzing van de rode borstvlek en de hoeveelheid wit op de zijhals.Het is om die reden dat ik denk dat het goed zou zijn een keer aandacht te vragen voor de precieze begrenzing van de vverschillende vormen/ondersoorten.Ik ben ook van mening dat het mannetje wat ik op Texel zag geen zekere aziatische roodborsttapuit was zekere gezien het feit dat het vrouwtje een gewone roodborsttapuit was.
groet
Ben

paulrossel

Dank voor jullie reactie. Helaas heb ik geen andere foto's die de ondervleugels laten zien. Deze pose is de enige.
Ik schrijf hem weg als roodborsttapuit.