Hoofdmenu

boshavikskruid?

Gestart door Monkje, juli 04, 2014, 18:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Monkje

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86013005
onzeker Boshavikskruid - Hieracium sabaudum gezien op 2014-07-03 Hazenbrink
Foto's:








het is waarschijnlijk geen boshavikskruid want die komt hier niet voor.

bij voorbaat dank Carla H
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

M.V.S

Ik moet havikskruiden ook zelf uitsleutelen. Blijft een lastige groep.

Boshavikskruid heeft een hele kenmerkende bloembodem. Kijk in de database op deze site maar eens naar de foto's.
Groetjes, Marc

Monkje

dank je Marc,

die bloembodem kun je denk ik het beste zien als de plant uitgebloeid is. ik zal over een paar weken nog eens gaan kijken. dit is waarschijnlijk geen boshavikskruid. ik maak er maar havikskruid spec. van. ze lijken inderdaad allemaal op elkaar.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Pieter Stolwijk

Boshavikskruid bloeit nog niet. Het is de laatste bloeier van de groep.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Monkje

dank je Pieter,

is de bloeitijd trouwens een hard gegeven? ik zie bij andere planten weleens dat ze veel te vroeg of te laat nog bloeien.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

rapunzel

Citaat van: Monkje op juli 04, 2014, 19:05:22 PM
dank je Marc,

die bloembodem kun je denk ik het beste zien als de plant uitgebloeid is. ik zal over een paar weken nog eens gaan kijken. dit is waarschijnlijk geen boshavikskruid. ik maak er maar havikskruid spec. van. ze lijken inderdaad allemaal op elkaar.
Als je goed kijkt vallen best wel een hoop verschillen op. Zoals het aantal blaadjes aan de stengel, het al of niet gesteeld zijn van de blaadjes, het al of niet aanwezig zijn van rozetbladen. Daarom zou je in het vervolg ook een foto van de hele bloeiwijze erbij moeten doen en een foto van de stengel zodat je goed de aanhechting van de blaadjes kunt zien.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Monkje

dank je Koos,

ik zal volgende week nog eens een poging gaan doen. er staan daar 2 soorten vlak bij elkaar. er mislukken nog weleens wat foto's en wazige foto's plaatsen heeft ook geen nut.
probleem bij mij is, dat als ik een nieuwe soort tegenkom ik geen idee heb welke kenmerken belangrijk zijn.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

M.V.S

Geeft niks, Carla. je leert iedere keer weer bij.
Groetjes, Marc

Monkje








vandaag nog even langsgefietst voor nieuwe foto's. planten zijn +/- 105 cm hoog. ze hebben 12 tot 15 bladeren, netjes over de stengel verdeeld, alhoewel bij sommige planten op het onderste deel van de stengel geen bladeren zitten.
na afstrepen blijven er drie over: bos hk, scherm hk en stijf hk.
bos hk valt af vanwege de bloeitijd en de bladeren staan omstreeks het midden van de stengel niet zeer dicht opeen.
scherm hk valt ook af vanwege de niet naar buiten gebogen omwindselbladeren en bladeren zijn vaak zeer smal en weinig getand.
blijft over stijf hk: blad in het midden vd stengel niet opvallend dicht opeen, dat klopt. blad in of iets onder het midden het breedst, klopt ook. omwindselbladeren vaak deels met een kort spitsje, dat is een moeilijke, klopt dat? en dan nog die tanden rondom de putjes van de bloemhoofdjesbodem, die snap ik niet helemaal, kun je dat al zien?
al met al, zit ik een beetje in de buurt met stijf havikskruid?

groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Rense Haveman

Dit is een typische stijf havikskruid: de vorm van de bladeren en de bladtanding, de kleur van de bloemen en de bekliering etc. en de vorm van de omwindselblaadjes wijst allemaal in die richting. Dus je laatste optie is meer dan ok, namelijk gewoon goed!
Groet! Rense

havikskruiden!

Monkje

dank je Rense,

dit was een moeilijke, de eerste havikskruid van mij.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Rense Haveman

ja, het is niet gemakkelijk, dat geef ik toe. maar de aanhouder wint, en uiteindelijk kun je het gewoon op habitus, als je weet vol te houden!
Groet! Rense

havikskruiden!

Pieter Stolwijk

Bloeitijd is geen hard criterium, maar kan een aanwijzing zijn. Bij de havikskruiden s.s. geeft het naar mijn ervaring een redelijke indicatie.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rense Haveman

Citaat van: Pieter Stolwijk op juli 11, 2014, 22:06:33 PM
Bloeitijd is geen hard criterium, maar kan een aanwijzing zijn. Bij de havikskruiden s.s. geeft het naar mijn ervaring een redelijke indicatie.

helemaal mee eens Pieter! er is wel wat overlap, en het weer doet ook een duit in het zakje, maar doorgaans zijn de bloeitijden zeer typisch. en Hieracium laevigatum is een hoogzomerbloeier...
Groet! Rense

havikskruiden!

Pieter Stolwijk

De seizoensvolgorde is dan: Hieracium murorum s.l., H. vulgatum s.l., H. laevigatum s.l., H. umbellatum en H. sabaudum s.l.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Monkje

dank je, dat is heel erg handig om te weten.
H. vulgatum s.l., H. laevigatum s.l. zouden dus wel tegelijkertijd kunnen bloeien. Kunnen ze ook (10 m. afstand) naast elkaar groeien?
zou een van jullie nog eens een blik op deze waarneming willen werpen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=284907.0
deze stond er nl. naast (10 m. afstand) . ik ben toch wel heel nieuwsgierig welke het zou kunnen zijn.
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Pieter Stolwijk

Het kan wel, maar ik zie het zelden.
Over je foto durf ik geen uitspraak te doen. Ik weet er wel wat van, maar ben zeker geen expert.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente