Hoofdmenu

Welke boktor is dit?

Gestart door Jeroen Brandjes, juli 04, 2014, 11:21:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Brandjes

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86028457
Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2014-07-03 Hoge Veluwe - Oud-Reemst
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Brandjes

PS: de lengte was ca. 17 mm exc. voelsprieten.

Thomasr

Hallo Jeroen,

Ik denk Corymbia Rubra vrouwtje, als de achterscheen licht is en de achterkant van het dekschild spits is uitgetrokken, maar dat is lastig op de foto te zien.

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

beetlestitch

is goed alleen een man. groeten toon.
Toon Keukelaar

Jeroen Brandjes


jfbouwmeester

Corymbia 

Op mijn lijstje staat; Leptura rubra rode smalbok.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Dag Jan,

De namen van de boktorren zijn enigzins in beweging (en ik geloof dat er bij deze groep meerdere meningen zijn over de onderverdeling), daarom kan je op verschillende bronnen verschillende (genus)namen tegenkomen.
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

Bedankt,

dan hebben we het dus over dezelfde boktor.
Wel onhandig want ik ga er altijd van uit dat de Latijnse naam de belangrijkste is. Dus hier zou juist overeenstemming in moeten zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

#7
Tsjah, er wordt voortdurend nieuw onderzoek gedaan, dan gebeurt dat.. Voor zover ik het begrijp zou er tussen waarneming.nl overeenstemming moeten zijn met de kevercatalogus, en via dat ook met het nederlands soortenregister, maar dat is helaas nog niet altijd zo (maar over het algemeen wel!).. Nu heb ik de kevercatalogus zelf niet, en ik ben wat huiverig om gewoon soorten te gaan aanpassen als ik niet weet of het soortenregister helemaal correct is / de geaccepteerde vorm bevat.
Douwe van der Ploeg

Henk Soepenberg

kevercatalogus: Stictoleptura rubra (Linnaeus, 1758)
Vriendelijke groeten,
Henk

Thomasr

mannetje bedoelde ik, sorry. Bedankt Toon!
Met vriendelijke groet,
Thomas