Herfstcrocus (?) invoeren

Gestart door mcbud, oktober 03, 2005, 13:04:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Vanmorgen bracht de gemeentelijke maaimachine een hele groep bloeiende crocussen aan het licht vanonder het lange gras in de berm van de Bergweg, langs de oostrand van de Kennemerduinen in Bloemendaal. Het lijken me verwilderde Herfstcrocussen (Crocus sativa) die zich in de wilde berm goed lijken te redden en daar -naar het lijkt - al jaren staan. Ze hebben drie grote meeldraden en een nogal wild krullende oranje stamper die inderdaad aan saffraan doet denken (zie plaatje). Er is één tuin op ongeveer honderd meter afstand, waarin (nu) geen herfstcrocussen. Gaat het inderdaad om Crocus sativa? Invoeren?

vr groet - Marc Budding

mcbud


han.endt

#2
Marc,

Het gaat hier niet om de Herfsttijloos, maar om de Droogbloeier, Colchicum byzantinum. Het beste kenmerk is duidelijk te zien op de overzichtsfoto op de bloem helemaal rechtsboven. De onderzijde vertoont een duidelijke lichte kiel. Verder zijn de bloemen te paars voor de 'wilde' vorm. We hebben hier te maken met een kweekvorm. Deze hoeven helemaal niet te zijn verwilderd uit een tuin. Ze worden nogal eens als bermbeplanting gebruikt. Ik zou er escape bij zetten.

Gr.
Han.

mcbud

Beste Han
Eerlijk gezegd  had ik ook niet aan Herfsttijloos gedacht  - ik heb vijf nazomers lang midden tussen weiden vol herfsttijloos gewoond in Noord Spanje - ik dacht meer aan Crocus sativus ivm de drie meeldraden en saffraankleur van de krullende stamper ( zie bijv ook http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/200...us_sativus.php).
Omdat C. sativus niet in de soortenlijst van waarneming.nl voorkomt had ik de foto dan maar ingevoerd onder Colchium autumnalis.
De berm in kwestie is trouwens buiten de bebouwde kom en - voor zover ik kon nagaan - nooit door de gemeente  ingeplant.  Misschien een goedbedoelende flora-vervalser?  
Ik begrijp dat het in ieder geval niet om een wilde plant gaat en zal de lichte kiel goed onthouden.

Dank voor je hulp.
Marc

han.endt

#4
Nee, je hebt gelijk dat is een stommiteit van mij. Ik zag colchicus staan en toen heb ik alleen op die lichte kiel gelet. Zo te zien hebben de bloemen een donkere ader. Het zou dan om Crocus speciosus gaan, één van de meest gekweekte herfstcrocussen. Ik zal deze, als hij er niet bij staat, toevoegen dan kan je invoeren als escape.
Crocus sativus heeft tijdens de bloei al bladen en die zie ik niet, heeft een opvallend donkere keel (de keel is hier juist lichter) en veel langere stempels, die niet zo rommelig vertakt zijn.

Gr.
Han.