Geluid van stuiterend insect

Gestart door HPM, juni 30, 2014, 10:58:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

In een opname van een Bosrietzanger vond ik een onbekend geluid wat wel van een insect moet zijn. Gedurende vier seconde een versnellende serie tikken. Als een klein kogeltje wat op een stenen vloer stuitert. Erg zacht maar in denk dat het wel heel dichtbij zat. Ik heb er  in de rest van de opname van 24 minuten niet meer van gevonden.
In het opnamefragment heb ik zo goed mogelijk de vogelgeluiden weggepoetst en het geluid versterkt. Twee tikken heb ik weggeknipt omdat die te ernstig verstoord waren.
Het biotoop was ruigte met wat struiken.
Ik heb weing hoop maar heeft iemand een suggestie voor wat dit zou kunnen zijn?

De opname:  http://waarneming.nl/sound/4/30194.mp3

Het sonogram laat zien dat het frequentiebereik ongeveer 3-14 kilohertz is. De tikjes gaan wat langer door dan zichtbaar is omdat ze daar te zacht zijn.




In vergelijkbare omstandigheden heb ik al eens een geheimzinnig zacht geluid opgenomen maar dat was anders. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=230177.0

Herman van der Meer

Botervlieg

Herman,

Zou je het originele geluid ook willen plaatsen?

Het geluid is ook versterkt en heel schel. Normaal hoor je dat niet zo in de natuur.
Misschien als ik het 'normale' geluid hoor, zonder iets te versterken of weg te knippen, dat ik het dan wel herken.

Ik moet toegeven dat ik nu mede door de tekst "Als een klein kogeltje wat op een stenen vloer stuitert." moeite heb om een ander beeld te krijgen dan dat kleine kogeltje dat stuitert. Misschien helpt het om mensen "blanco" naar het geluid te laten luisteren, zonder al een beeld erbij te geven (noemen).

Groetjes, Marleen

HPM

Ik denk niet dat dat helpt, Marleen. In origineel is het veel zachter en dan moet je ook nog eens door een luidkeelse Bosrietzanger heen horen. Ik denk dat er ook niet zoveel kans is om dit geluid in de natuur te horen, juist omdat het zo zacht is. Ik vermoed dat het op minder dan een meter van de microfoon zat, misschien wel veel minder
Je kan het oorspronkelijke volume ongeveer benaderen door het op 40% van het volume af te spelen.

Herman van der Meer

Botervlieg

Hallo Herman,

Dat de originele opname zacht is en met een bosrietzanger erdoor maakt niet uit.
Dan hoor je het geluid in de juiste context.

Met de opname in je eerste bericht herken ik het niet.

Sommige mensen kunnen insecten wel horen. Ik hoor bijvoorbeeld wel eens etende rupsen.

Groetjes, Marleen


HPM

Citaat van: M. B. op juni 30, 2014, 11:22:25 AM
Hallo Herman,

Dat de originele opname zacht is en met een bosrietzanger erdoor maakt niet uit.
Dan hoor je het geluid in de juiste context.
...

Maar dan hoor je het nauwelijks, dus daar schiet je niets mee op. Ik heb het niet voor niets nodig gevonden om het te isoleren en te versterken.
Ik denk ook niet dat je dit geluid wel eens hebt gehoord in de context van een Bosrietzanger die op een meter of drie afstand zit te zingen. Het is gewoon een heel erg zacht geluid. Etende rupsen hoor je ook alleen maar van heel dichtbij.
Bij de eerdere opname die ik noemde stond de recorder vlak naast me in het gras en  het geluid hoorde ik toen ook pas achteraf.
Hier stond hij op een meter of 25 van me af dus nu had ik het helemaal niet kunnen horen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Hallo Herman,

Het maakt mij niet uit. Het was een vraag en als je het niet wilt is dat prima.
Dan kan ik je in elk geval niet verder helpen.

Succes met je zoektocht. Ik hoop dat iemand anders je vraag kan beantwoorden.
Ik ben ook benieuwd wat het is.

Groetjes, Marleen

HPM

Ik vind het wel leuk dat er kennelijk een geheime geluidenwereld is waarvan je met wat geluk alleen iets merkt als je ('s nachts) urenlang met gespitste oren in een bos brandnetels gaat liggen.
Herman van der Meer

Arp

Hoi Herman,

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets vallends/stuiterends is, maar dus wel bewust zo opgewekt door een organisme. Qua insect kan ik er niet meteen iets bij verzinnen - er zijn er niet veel die echt harde geluiden maken. Misschien eerst eens bij de sprinkhanen vragen, daar lijkt de kans me het grootst. Maar kan het niet ook iets van een vogeltje of hagedis ofzo zijn?

Zal ik (tijdelijk) bij de sprinkhanen neerzetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Ik geloof niet dat het een sprinkhaan is, of in ieder geval geen bekend geluid van een sprinkhaan, dus laat maar hier staan.
Overigens dacht ik natuurlijk niet dat het iets stuiterends was. Ik gebruikte dat alleen als vergelijking.
Herman van der Meer

belle

Intrigerend geluidje....  geen idee wat het zou kunnen zijn.

Het doet mij nog het meest denken aan een Grauwe gors, die zit hier al wekenlang te stuiteren. Maar het is onwaarschijnlijk dat je dat niet zou hebben herkend, en zacht is het ook niet.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

#10
Doodskloppertje? (Die maken dus meer een kloppend geluid https://www.youtube.com/watch?v=zj-vbuQe_ho&feature=youtu.be Dit geluid is meer tjilpend).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Belle, Grauwe gors is inderdaad veel harder en ook gevarieerder in toon.
Als daar een Grauwe Gors had zitten zingen zou je op de opname waarschijnlijk duidelijk het gat gehoord hebben wat ik dan in de lucht gesprongen zou hebben

Bart, dit geluid is zeker niet tjilpend. Het is eentonig en droog. Er zitten alleen een paar volumehotspots in, maar die beinvloeden alleen de waargenomen toonhoogte. Na sterk vergroten zag ik dat een paar van de tikjes tegen het eind in werkelijkheid uit twee of drie tikjes bestaan.
Overigens wel een leuk filmpje van dat doodskloppertje. Ik heb ze vroeger in huis gehad maar heb ze toen alleen gehoord.
Herman van der Meer

paulhoekstra

Misschien een spoorcicade (Delphacidae)? Maar de geluiden van de meeste soorten uit die groep zijn volgens mij onhoorbaar voor de mens.
groeten,
Paul

HPM

Citaat van: paulhoekstra op juni 30, 2014, 23:06:29 PM

Misschien een spoorcicade (Delphacidae)? Maar de geluiden van de meeste soorten uit die groep zijn volgens mij onhoorbaar voor de mens.

Interessante groep. Mijn geluid zou best eens in die richting kunnen zijn.
http://www.insectdrummers.com/#Home
De opnames daar lijken me vertraagd/verlaagd, maar informatie daarover kan ik op de site niet vinden, dus ik kan het niet reproduceren om mijn opname vergelijkbaar te maken.
Herman van der Meer

HPM

Als je het geluid in het oorspronkelijk opgenomen volume en in context wil horen, ga dan naar deze opname:
http://www.xeno-canto.org/184599/embed?simple=1
Het zit tussen de 37e en 45e seconde.
De opname is wel gefilterd, waardoor er bijna geen achtergrondruis (verkeer) meer is. Voor de hoorbaarheid maakt dat wel iets uit.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Er is ook nog een reeks van schorskevertjes wat tikkende geluiden maakt. Was het in een Dennenbos?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

#16
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 01, 2014, 19:41:22 PM

Er is ook nog een reeks van schorskevertjes wat tikkende geluiden maakt. Was het in een Dennenbos?

Zo'n beetje het tegenovergestelde. Een voormalige puinstort in weidegebied.

Ik heb geen foto online van de juiste plek maar dit is een plek 150 meter verderop die min of meer gelijkaardig is.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Boeiend! Ik weet niet veel van geluiden maar ik zou het ook in de hoek van de cicaden zoeken.
Misschien een mailtje sturen naar die Insect Drummers uit Wageningen? groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Ik heb antwoord gekregen van de 'drummers'. Een intrigerend geluid maar geen spoorcycade. Daar is het veel te hoog voor, want die zitten ver beneden de 1 kHz.
Het raadsel duurt dus voort.
Herman van der Meer

Botervlieg

Ik heb de indruk dat het bewegende vleugels zijn, bijvoorbeeld dekschilden van een kever.
Dat het dier bijvoorbeeld even vliegt en dan gaat zitten (snel getik naar langzaam).

Misschien dat de vleugels/dekschilden niet zozeer tegen elkaar en/of tegen de kever tikken, maar bijvoorbeeld tegen een droge rietstengel of iets anders.

Misschien sla ik de plank helemaal is, maar dit is waar ik aan denk als ik het geluid hoor.

Groetjes, Marleen