Verklaring gezocht?

Gestart door Henri25, juni 29, 2014, 13:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Kan je dieren goed beschermen zonder ze ooit te determineren?

Als ik jou goed begrijp, zouden ook voor andere soortgroepen dan vogels foto's waarbij verstoord is verboden moeten worden (en dus ook alle foto's van ringvangsten van vogels)? Dus ook alle gevangen kevers, wantsen, vliegen op speldjes, en ga zo maar door?

Even ter toelichting: Alleen voor zoogdieren al gaat je dat vrijwel alle betrouwbare data (op enkele doodvondsten of uitzonderlijke toevalsfoto's na) kosten voor minstens de volgende soorten (NB: dit lijstje is even los uit m'n hoofd):
- Bechstein's vleermuis
- Brandt's vleermuis
- Baardvleermuis
- Grijze grootoorvleermuis
- Vale vleermuis
- Aardmuis
- Veldmuis
- Dwergspitsmuis
- Veldspitsmuis
- Grote bosmuis
- Hazelmuis
- Wilde kat
... om nog maar niet te spreken van alle extra data die je krijgt door te vangen: leeftijd, geslacht, sexuele status (zogende vleermuis of erg jong dier betekent kolonie in de buurt).

Tot slot: Het onderzoek naar deze dieren gebeurt toch wel, dus kan je net zo goed als waarneming.nl open staan voor de data die aangeboden wordt. Dit is TOTAAL anders dan mensen die er een hobby van maken om vogeltjes op het nest te gaan zitten verstoren. Niet te vergelijken. Het overgrote merendeel van de zoogdierfoto's waarbij een dier is gevangen dat ik langs zie komen, zijn waarnemingen van mensen die wél die ontheffing hebben om de beesten te vangen. Jouw mening dat waarneming.nl "Dat niet door de vingers moet zien" komt op mij over als typisch Nederlands: de huidige regeltjes (F&F-wet) zijn niet genoeg, of jij ziet persoonlijk niet gehandhaaft worden, dus moeten we gewoon méér regeltjes.
Douwe van der Ploeg

Henri25

Nee; ik ben gewoon bang dat waarnemers op ideeën gebracht worden, helemaal als admins er zo luchtig mee omgaan?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Citaat van: Henri25 op juli 23, 2014, 16:30:04 PM

Nee; ik ben gewoon bang dat waarnemers op ideeën gebracht worden, helemaal als admins er zo luchtig mee omgaan?

Ik denk niet dat er veel mensen ooit toevallig in de gelegenheid zullen zijn om een levende wezel in een potje te stoppen, laat staan dat ze speciaal op pad zouden kunnen gaan om dat te doen. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik dat zou moeten doen, maar als het me zou lukken (wezel vinden, te pakken krijgen, potje bij me hebben) zou ik er waarschijnlijk wel een foto van bij mijn waarneming zetten. Dan zou ik er natuurlijk wel de omstandigheden bij vermelden.
Ik ben verschillende keren in de gelegenheid geweest om een levende wezel in een potje te stoppen, en een keer zelfs twee tegelijk, maar toen had ik geen geschikt potje bij me. Ik moet nog ergens een dia hebben met een in de hand, en op Waarneming staat een zeldzame geluidsopname die ik eens toevallig heb kunnen maken. Ook daarvan zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten herhalen.
Herman van der Meer

Henri25

Citaat van: HPM op juli 23, 2014, 18:16:33 PM
Citaat van: Henri25 op juli 23, 2014, 16:30:04 PM

Nee; ik ben gewoon bang dat waarnemers op ideeën gebracht worden, helemaal als admins er zo luchtig mee omgaan?

Ik denk niet dat er veel mensen ooit toevallig in de gelegenheid zullen zijn om een levende wezel in een potje te stoppen, laat staan dat ze speciaal op pad zouden kunnen gaan om dat te doen. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik dat zou moeten doen, maar als het me zou lukken (wezel vinden, te pakken krijgen, potje bij me hebben) zou ik er waarschijnlijk wel een foto van bij mijn waarneming zetten. Dan zou ik er natuurlijk wel de omstandigheden bij vermelden.
Ik ben verschillende keren in de gelegenheid geweest om een levende wezel in een potje te stoppen, en een keer zelfs twee tegelijk, maar toen had ik geen geschikt potje bij me. Ik moet nog ergens een dia hebben met een in de hand, en op Waarneming staat een zeldzame geluidsopname die ik eens toevallig heb kunnen maken. Ook daarvan zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten herhalen.

Ja, ik weet het niet, maar ik heb er een naar gevoel bij, alsof Waarneming.nl het koud laat wat er precies gebeurd met de beesten, gezien de reactie van Maurice op de foto... Zorg iig voor dat er wel navraag wordt gedaan bij rare foto's!?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland