Kleine Karekiet? Bosrietzanger?

Gestart door lfoulon, juni 26, 2014, 11:07:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

lfoulon

Graag zou ik willen weten of deze waarneming klopt?

m.v.g. Louis

KorHaan

De tertials steken uit t.o.v. de armpennen, dus dan moet het haast wel een Bosrietzanger zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Kees van Oers

Even als achtergrondinfo: deze foto en een andere is ook op een Facebook group gepost.


Mijn mening over deze vogel is dat het niet met 100% zekerheid is te zeggen. maar:


- lange puntige snavel duidt op kleine karekiet
- gelige poten op bosrietzanger
- vleugelprojectie op bosrietzanger
- witte punten van handpennen op bosrietzanger
- verschil kleur staartdekveren en rug op kl karekiet


Helaas is de plaats waar de handpennen smaller worden niet goed te zien, dat is voor mij in de hand altijd een goed kenmerk.
Het algehele gevoel op Facebook forum was kleine karekiet.


Ben heel benieuwd naar andere mensen hun mening.

frankneijts

Citaat van: Kees van Oers op juni 26, 2014, 23:01:17 PM
Even als achtergrondinfo: deze foto en een andere is ook op een Facebook group gepost.


Mijn mening over deze vogel is dat het niet met 100% zekerheid is te zeggen. maar:


- lange puntige snavel duidt op kleine karekiet
- gelige poten op bosrietzanger
- vleugelprojectie op bosrietzanger
- witte punten van handpennen op bosrietzanger
- verschil kleur staartdekveren en rug op kl karekiet


Helaas is de plaats waar de handpennen smaller worden niet goed te zien, dat is voor mij in de hand altijd een goed kenmerk.
Het algehele gevoel op Facebook forum was kleine karekiet.


Ben heel benieuwd naar andere mensen hun mening.

Ik ken die "andere" foto waar Kees 't over heeft niet en dat vind ik best vervelend eigenlijk. Als je dit forum serieus neemt moet je de discussie-deelnemers ook alle informatie geven die er is. 't Is prima dat de discussie ook op een ander podium wordt gevoerd maar voorzie dan beide podia van evenveel en dezelfde informatie. Anders heb ik er weinig behoefte aan om me hier uit te sloven.
Zo is bijv. op basis van de foto hier (de vogel zit immers schuin voor de camera) over structuurkenmerken zoals snavellengte en "vleugelprojectie" (Kees bedoelt mogelijk "handpenprojectie"?) niet zoveel zeggen. Het kenmerk van de 'tertialprojectie' (toppen tertials reiken voorbij toppen handpennen) is hier echter wel te zien/beoordelen en dat wijst zoals Ronald al zegt, sterk richting Bosriet. Die "gele poten" zie ik dan echter weer niet maar een 'kleur' als van deze poten zegt niet zoveel: daarmee kun je beide kanten op.
Voor een beter oordeel is het echter wenselijk dat ook die "andere" foto hier wordt geplaatst en als er nog méér zijn, ook die graag.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lfoulon

Citaat van: frankneijts op juni 26, 2014, 23:47:06 PM
Citaat van: Kees van Oers op juni 26, 2014, 23:01:17 PM
Even als achtergrondinfo: deze foto en een andere is ook op een Facebook group gepost.


Mijn mening over deze vogel is dat het niet met 100% zekerheid is te zeggen. maar:


- lange puntige snavel duidt op kleine karekiet
- gelige poten op bosrietzanger
- vleugelprojectie op bosrietzanger
- witte punten van handpennen op bosrietzanger
- verschil kleur staartdekveren en rug op kl karekiet


Helaas is de plaats waar de handpennen smaller worden niet goed te zien, dat is voor mij in de hand altijd een goed kenmerk.
Het algehele gevoel op Facebook forum was kleine karekiet.


Ben heel benieuwd naar andere mensen hun mening.

Ik ken die "andere" foto waar Kees 't over heeft niet en dat vind ik best vervelend eigenlijk. Als je dit forum serieus neemt moet je de discussie-deelnemers ook alle informatie geven die er is. 't Is prima dat de discussie ook op een ander podium wordt gevoerd maar voorzie dan beide podia van evenveel en dezelfde informatie. Anders heb ik er weinig behoefte aan om me hier uit te sloven.
Zo is bijv. op basis van de foto hier (de vogel zit immers schuin voor de camera) over structuurkenmerken zoals snavellengte en "vleugelprojectie" (Kees bedoelt mogelijk "handpenprojectie"?) niet zoveel zeggen. Het kenmerk van de 'tertialprojectie' (toppen tertials reiken voorbij toppen handpennen) is hier echter wel te zien/beoordelen en dat wijst zoals Ronald al zegt, sterk richting Bosriet. Die "gele poten" zie ik dan echter weer niet maar een 'kleur' als van deze poten zegt niet zoveel: daarmee kun je beide kanten op.
Voor een beter oordeel is het echter wenselijk dat ook die "andere" foto hier wordt geplaatst en als er nog méér zijn, ook die graag.

Frank ik neem de boel zeer serieus!! maar mijn vriendin, van wie de foto''s zijn wist niet wat ze gekiekt heeft, er staat nog een ander, hier die je ook bekeken heb, maar zal de foto's bij elkaar zetten, en ze zou nog meer foto's naar mij toe sturen, die ik er dan ook bij zet!

Hoogachtend Louis

lfoulon

#5
Aanvullende info, Richard Reijnders, vogel ringer, heeft ook op FB gereageerd op foto 3.commentaar staat erbij.

gr Louis

Kees van Oers

Mooi ook die andere foto's!

@Frank: Waarom zo geirriteerd? Het doel is nergens elkaar elkaar in de weg te zitten. En ja, ik bedoelde handpenprojectie.

Mooie bosrietzanger

Vriendelijke groet,

Kees