Oostenrijk, leuke soorten te zien?

Gestart door Adri Clements, juni 25, 2007, 20:14:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Hoi,

Begin Augustus ga ik naar oostenrijk, omgeving ötztal. Er zullen leuke soorten vlinders zitten naar ik aanneem, maar zijn er ook nog orchideeën, andere leuke planten/vogelsoorten te zien?

Alv. bedankt voor je reactie.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

redmar_woudstra

Bovenop de Timmelsjoch-pas (volgens mij aan het einde van het Ötztal) broedden toen ik er was (2002) een paartje Alpenheggemus.

groeten Redmar
groet,
Redmar

Adri Clements

Dank voor je reactie.
Weet iemand of er in/bij het Ötztal orchideën groeien?  
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

g.j. keizer

#3
CiteerWeet iemand of er in/bij het Ötztal orchideën groeien?

Adri,
Voor orchideën ben je (in augustus) aan de late kant. Ik was drie jaar geleden eind mei in de omgeving van Serfaus (noordelijk van het Ötztal) en daar stonden toen vele soorten orchideën (Orchis, Dactylorhiza, Platanthera, Listera, Epipactis) in bloei en bij sparren stond Koraalwortel. Twee weken geleden was ik in de omgeving van Golling (ten zuiden van Salzburg) en daar vond ik, naast een viertal niet zo zeldzame orchideënsoorten, het Rood bosvogeltje en de Zomerschroeforchis en zeldzame Bremrapen als de Klavervreter (massaal) en hier en daar zelfs de Centauriebremraap.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Adri Clements

@ Gerrit:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Het is voor orchideën zeker wat aan de late kant, maar hopelijk zijn er wat late orchideën die dan bloeien.

In watvoor biotoop stonden de orchideën die jij zag?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

g.j. keizer

#5
Adri,
In meer of minder kalkrijke, vochtige, schrale of venige gras- en hooilanden, in beekstroomdalen en Klammen (ook Turkse lelie en Gele monnikskap), in open gemengd bos (Rood bosvogeltje) en bij oude sparren (Koraalwortel), die bepaalde ectomycorrhizavormende macrofungi aan zich hebben weten te binden. Zie mijn eerste bericht voor foto's van het Rood bosvogeltje en de Klavervreter.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen