Rijkste km-hok van Nederland

Gestart door RutgerB, juni 19, 2014, 17:52:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Ik was wel benieuwd naar het rijkste hok in Nederland. Mensen die een inlogcode hebben voor de Verspreidingsatlas.nl kunnen een overzicht downloaden van het 'aantal soorten per hok sinds V'. Nu heb ik moeten aanvinken dat ik niets van die gegevens prijs geef, maar ik mag waarschijnlijk wel vertellen dat er maarliefst 53 hokken in Nederland boven de 500 soorten scoren. 18 hokken scoren boven de 550. Het hoogste aantal is zelfs 603 soorten.

Mijn 'home-hok' is inmiddels 499 soorten rijk en ik dacht daarmee toch wel vrijwel iedereen te hebben 'verslagen' in de BENELUX. Maar dit blijkt in Nederland alleen al maar op plaatsje 54 (gedeeld met vier van het zelfde aantal) te komen. Nog even doorzoeken dus.




rapunzel

Moeten we eerst afspreken hoe en wat je telt.
Koos
Koos Ballintijn

WimV

De heer Peter Venema kan hier het een en ander over vertellen, neem ik zo aan  ;D ;D

Groetjes,
Wim

RutgerB

#3
Citaat van: rapunzel op juni 19, 2014, 18:40:46 PM
Moeten we eerst afspreken hoe en wat je telt.
Koos
Je bedoelt misschien alle spec.'s ? Ja, die zou ik niet meetellen. Geen idee of die bij die aantallen van Floron worden meegeteld.

Als die er nog af moeten bij Floron, kruip ik waarschijnlijk hoger op de ladder  ;-)  Maar als de ondersoorten er bij mij af moeten zak ik weer.. En als de exoten niet mogen meetellen blijven er bij mij van de 499 misschien 250 over...

Citaat van: WimV op juni 19, 2014, 19:12:56 PM
De heer Peter Venema kan hier het een en ander over vertellen, neem ik zo aan  ;D ;D

Groetjes,
Wim
Vermoed ik ook!

Een andere befaamde streper beweert dat een hok pas bij 400 soorten-plus enigszins goed bekeken is..


peterv

Citaat van: WimV op juni 19, 2014, 19:12:56 PM
De heer Peter Venema kan hier het een en ander over vertellen, neem ik zo aan  ;D ;D

Groetjes,
Wim


Tsja, als je verwilderde soorten mag meerekenen kom je ver: mijn persoonlijke top 3 is dan: 611, 699 en 732 soorten !
Peter Venema

RutgerB

Huh, wat???  732 soorten in 1 hok ??   :rolleye: :rolleye: :rolleye:

Bij die 499 van mij zit gewoon ALLES behalve aanplant en verwilderingen nog in tuinen. Verwilderd elders doet bij mij gewoon mee. Maar ik ga er echt niet nog eens 233 soorten bij vinden. Die laatste 30 was al een hele klus..  732 soorten is toch wel heel errug veel.

Tello Neckheim

Ik denk dat in Amsterdam een hok is dat tegen de 1000 soorten aan komt. De noordelijke Oeverlanden, in wn.nl is niet alles ingevoerd.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

petraw

Rutger,

Mijn huis-hok heeft maar 471 sinds 1990 en vanaf 2000 452. Ben wel heel kritisch wat ik opschrijf. Alleen als het echt verwilderd is mag het erop. Gewone agrimonie, Stalkaars, Stijf hardgras, Grasklokje en Glanzige ooievaarsbek, die inmiddels uit mijn tuintje de straat in zijn ontsnapt, staan er niet bij. Verder nog 11 die als spec zijn opgeschreven, blijven over 460 soorten. De enige spec. die nog blijven staan zijn Sterrenkroos, Slanke en/of Witte waterkers en Tenger/Klein fonteinkruid, want iedere keer als ik wil gaan kijken of er vruchten, zijn dan is de maaiboot weer langs gekomen in de beek. Haal je die er af dan zijn het er 457.

Ik zou ook niet weten waar ik nog moet gaan zoeken om boven de 500 te komen, ken inmiddels toch wel elk straatje, hoekje, slootje en bosje.
Groet, Petra

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

mgeven


peterv

Citaat van: petraw op juni 22, 2014, 16:44:50 PM
Ik zou ook niet weten waar ik nog moet gaan zoeken om boven de 500 te komen
Je kunt je in alle wanhoop natuurlijk ook nog in de bramen gaan verdiepen om een paar extra soorten te vinden, maar ik zou zeggen: stop met zoeken. Wees gelukkig met wat je allemaal hebt gevonden (best veel) en laat je verrassen door elke toevalsvondst die op je pad komt.


Peter Venema

petraw

Douwe, Michel en Peter,

Woon in een nieuwbouwwijk met weinig platte daken. Daarnaast zijn de straatkolken en putten van beton of kunststof, dus weinig richels voor varens.

En genieten doe ik iedere dag, ga gewoon in een ander km-hok zoeken waar veel minder van bekend is
:blink:

Groet, Petra

Hinko

ik heb kort geleden een steekproef gedaan (een km-hok) naar de overeenkomsten tussen mijn waarnemingen op Wrn.nl en in de NDFF. Het bleek dat 5-10% van de waarnemingen niet over komt. Gedeeltelijk komt dit doordat de naamgeving niet aansluit etc. Maar ook een goedgekeurde waarneming van bijv. Kikkerbeet is niet in de NDFF gekomen.
mvgr, Hinko

Hinko

ik kan alleen aantallen per atlasblok vinden  :huh:
mvgr, Hinko

Yeronimo

Leuk kaartje Hinko! Heb je hier ook een legenda bij? Dan weet ik over wat voor aantallen we het hebben bij de verschillende atlasblokken :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

ejslootweg


ook per 5x5 hok. En de twee waar Wageningen in ligt met het hoogste aantal soorten. :)
Hoewel de hokken waarin de Tenella plas en Thijsse's hof liggen ook hoog scoren.

groeten, Erik


groeten, Erik

peterv

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 23, 2014, 20:24:33 PM
http://waarneming.nl/gmap_biodiv.php?g=10 deze geeft een idee voor hier..
Voor zover ingevoerd op waarneming.nl natuurlijk. Wat is ingevoerd op telmee.nl of rechtstreeks op streeplijsten naar Floron is gestuurd tref je niet aan op 'ons' kaartje. Dat geeft wel een zekere vertekening.
Peter Venema

Douwe van der Ploeg

Een vermindering, maar ik weet niet of het relatief zoveel invloed zou hebben op welke hokken meer divers (of onderzocht) zijn.
Douwe van der Ploeg

RutgerB

#19
Citaat van: Tello Neckheim op juni 21, 2014, 21:50:03 PM
Ik denk dat in Amsterdam een hok is dat tegen de 1000 soorten aan komt. De noordelijke Oeverlanden, in wn.nl is niet alles ingevoerd.

We hebben het natuurlijk wel steeds over wat is ingevoerd per kilometerhok en terug te vinden is in de databases. Over welk kilometerhok gaat het in Amsterdam? 116,483 ?
Dit geldt natuurlijk eigenlijk ook voor de 732 soorten van Peter; Waardoor komt het dat je dat niet uit de Floron-statistieken kunt halen? Problemen met soorten die niet invoerbaar zijn? Of zit het in twee databases?

Met deze link kun je overigens zien wat er per kilometerhok is ingevoerd in waarneming.nl;
http://waarneming.nl/hokken/species_list/24317?g=10&from=1900-01-01&to=2014-06-24&s=0&u=0  Het nummer van het hok kun je achterhalen door hier http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php een hok in te vullen en uit het volgende scherm in de link het nummer op te vissen.

Resultaat bijvoorbeeld van 175,441 (= Wageningen onderlangs, zie link boven) : 528 soorten !!

Vis ik alweer een hok meer achter het net.  ;)

Citaat van: petraw op juni 22, 2014, 16:44:50 PM
Rutger,

Mijn huis-hok heeft maar 471 sinds 1990 en vanaf 2000 452. Ben wel heel kritisch wat ik opschrijf. Alleen als het echt verwilderd is mag het erop. Gewone agrimonie, Stalkaars, Stijf hardgras, Grasklokje en Glanzige ooievaarsbek, die inmiddels uit mijn tuintje de straat in zijn ontsnapt, staan er niet bij. Verder nog 11 die als spec zijn opgeschreven, blijven over 460 soorten. De enige spec. die nog blijven staan zijn Sterrenkroos, Slanke en/of Witte waterkers en Tenger/Klein fonteinkruid, want iedere keer als ik wil gaan kijken of er vruchten, zijn dan is de maaiboot weer langs gekomen in de beek. Haal je die er af dan zijn het er 457.

Ik zou ook niet weten waar ik nog moet gaan zoeken om boven de 500 te komen, ken inmiddels toch wel elk straatje, hoekje, slootje en bosje.

Petra,
Dat geeft toch ook wel weer aan dat een 'willekeurig hok', namelijk daar waar je woont, toch stevig boven de 400 komt. Nu is ook al lang duidelijk dat hokken met bebouwing en wat groen heel hoog scoren. Meer natuurlijk dan een vierkante kilometer heide en naaldbos.. 

Over verwilderingen; Ik tel ook mee wat er uit mijn tuin naar de overkant van de straat verwildert. Ik laat dat niet expres verwilderen, dus een willekeurige andere florist, die allicht ook best doorheeft dat dat is verwilderd, zou dat ook noteren. Ook noteer ik minder voor de hand liggende verwilderde tuinplanten. Ik zie wel eens gebeuren dat men wel Late guldenroede en Bonte gele dovenetel noteert omdat dat zeer bekende ontsnapte planten zijn, maar de Pachysandra of Waldsteinia die ernaast staan niet. Die zijn er toch op een zelfde manier gekomen en toch ook echt verwilderd.










WimV

Ik ben van mening dat vrijwel elk stedelijk hok boven de 500 soorten komt na optelling van een aantal jaren. Eigenlijk vind ik dat dus dan al een stuk minder interessant. Km-hokken die in 1 jaar boven de 400-500 soorten komen zijn naar mijn mening veel interessanter. En ook een stuk moeilijker te realiseren, is mijn ervaring....

Groetjes,
Wim

petraw

Wim,

Citaat van: WimV op juni 24, 2014, 13:17:35 PM
Ik ben van mening dat vrijwel elk stedelijk hok boven de 500 soorten komt na optelling van een aantal jaren. Eigenlijk vind ik dat dus dan al een stuk minder interessant. Km-hokken die in 1 jaar boven de 400-500 soorten komen zijn naar mijn mening veel interessanter. En ook een stuk moeilijker te realiseren, is mijn ervaring.... Groetjes, Wim

Daar ben ik het mee eens, een km-hok wat tijdens een eerste bezoek richting 350 soorten gaat, dat is zeer interessant om nog een tweede en een derde keer te bezoeken. Er zit zo'n km-hok hier in Roosendaal dit jaar, ben benieuwd of we over de grens van 400 gaan.

Rutger,

Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2014, 10:16:39 AM
Petra, Dat geeft toch ook wel weer aan dat een 'willekeurig hok', namelijk daar waar je woont, toch stevig boven de 400 komt. Nu is ook al lang duidelijk dat hokken met bebouwing en wat groen heel hoog scoren. Meer natuurlijk dan een vierkante kilometer heide en naaldbos.. 

Over dat laatste kan ik ook meespreken. Jaren geleden tijdens het Witte Gebieden Plan van FLORON stond er een hok in de lijst met iets meer dan 20 soorten met heide en naaldbos. Ik dacht dat ga ik weleens eventjes ophogen tot zeker 100. Niets was minder waar na 2 uur sjokken in de hitte nog maar 23 soorten. Gelukkig had Defensie nog twee vierkante meter grond aangevoerd en daar stonden de overige 44 soorten. Inmiddels is er in het hok gerommeld en geplagd en zijn er 87 soorten.

Groet, Petra

peterv

Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2014, 10:16:39 AM
Dit geldt natuurlijk eigenlijk ook voor de 732 soorten van Peter; Waardoor komt het dat je dat niet uit de Floron-statistieken kunt halen? Problemen met soorten die niet invoerbaar zijn?
Inderdaad, veel planten die geen standaardlijstnummer hebben staan niet in de FLORON database, het bleek niet mogelijk om die in te voeren. De scope van FLORON gaat in essentie niet verder dan de standaardlijst. Andere soorten 'bestaan niet'. Op waarneming.nl kunnen tegenwoordig veel meer soorten worden ingevoerd dan FLORON aankan.



Peter Venema

petraw

Beste Peter,

Citaat van: peterv op juni 29, 2014, 09:58:30 AM
Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2014, 10:16:39 AM
Dit geldt natuurlijk eigenlijk ook voor de 732 soorten van Peter; Waardoor komt het dat je dat niet uit de Floron-statistieken kunt halen? Problemen met soorten die niet invoerbaar zijn?
Inderdaad, veel planten die geen standaardlijstnummer hebben staan niet in de FLORON database, het bleek niet mogelijk om die in te voeren. De scope van FLORON gaat in essentie niet verder dan de standaardlijst. Andere soorten 'bestaan niet'. Op waarneming.nl kunnen tegenwoordig veel meer soorten worden ingevoerd dan FLORON aankan.

Dat herken ik niet. Als ik waarnemingen heb gezien die ingevoerd worden via het FLORON-excelbestand, bijv. voor Het Nieuwe Strepen dan worden die gewoon meegenomen. Een nummer is niet nodig een naam volstaat dan. Datzelfde geldt trouwens ook voor Telmee.nl. Daar zijn inmiddels veel soorten toegevoegd, stuur ik gewoon een mailtje met de vraag om de soort toe te voegen.
Groet, Petra

RutgerB

#24
Citaat van: petraw op juni 29, 2014, 12:37:02 PM
Dat herken ik niet. Als ik waarnemingen heb gezien die ingevoerd worden via het FLORON-excelbestand, bijv. voor Het Nieuwe Strepen dan worden die gewoon meegenomen. Een nummer is niet nodig een naam volstaat dan. Datzelfde geldt trouwens ook voor Telmee.nl. Daar zijn inmiddels veel soorten toegevoegd, stuur ik gewoon een mailtje met de vraag om de soort toe te voegen.

Wat Petra zegt kan ik beamen. Ik heb ook al met succes gevraagd toe te voegen. Dat is ook hier lichtelijk te volgen; http://www.verspreidingsatlas.nl/planten Daar staan momenteel ook al een aantal taxa die op waarneming.nl niet beschikbaar zijn...

Iets anders; wat zou het best werken bij het opwaarderen/verbeteren van de hokscores? 

- Gewoon 'dom' opnieuw strepen en achteraf dan maar kijken wat nieuw is
- Met de lijst het veld in van wat al gezien is en alleen bijstrepen wat nieuw is
- Een lijst meenemen van algemene soorten die je nog niet zag en die proberen te vinden + mogelijke aanvullingen.

peterv

Citaat van: petraw op juni 29, 2014, 12:37:02 PM
Dat herken ik niet. Als ik waarnemingen heb gezien die ingevoerd worden via het FLORON-excelbestand, bijv. voor Het Nieuwe Strepen dan worden die gewoon meegenomen. Een nummer is niet nodig een naam volstaat dan. Datzelfde geldt trouwens ook voor Telmee.nl. Daar zijn inmiddels veel soorten toegevoegd, stuur ik gewoon een mailtje met de vraag om de soort toe te voegen.
Nou dat is goed nieuws. Ik refereerde aan hokken die ik inmiddels al > 10 jaar geleden heb onderzocht. Toen bleef dat spul gewoon liggen (papieren tijdperk). Mooi dat er nu meer invoer mogelijk is geworden.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Rutger Barendse op juni 29, 2014, 14:46:38 PM
Iets anders; wat zou het best werken bij het opwaarderen/verbeteren van de hokscores? 


Ga uit van de soortenlijst van het uurhok (5x5 km) en probeer met de groeiplaatskennis die je hebt om alle soorten van het uurhok binnen je km-hok te vinden. Een aanzienlijk deel van de soorten die in een uurhok bekend zijn kan je ook in een km-hok daarbinnen vinden. Slechts een kleine aantal zeldzaamheden heeft een echt beperkte verspreiding. In de meeste km-hokken is het m.i. mogelijk om 90% van alle soorten te vinden die bekend zijn uit het betreffende uurhok. Kost wel veel zoektijd natuurlijk.
Peter Venema

J.E.Dijkhuis

Hallo Peter,

Dat je in Drenthe niet alle soorten kwijt kon hing ook samen met het gebruik van TV als database voor het opslaan van provinciale data, een systeem dat zowel de provincie als WFD gebruikt. De soortenlijst daarin liep en loopt nog steeds achter bij de Heukels en de nieuwste ontwikkelingen waardoor veel van jouw soorten als opmerking bij de streeplijsten zijn verwerkt. Dat heeft als nadeel dat je ze dus vervolgens niet meer kunt ontsluiten...

Groeten

Edwin

RutgerB

Citaat van: Hinko op juni 23, 2014, 10:43:23 AM
ik heb kort geleden een steekproef gedaan (een km-hok) naar de overeenkomsten tussen mijn waarnemingen op Wrn.nl en in de NDFF. Het bleek dat 5-10% van de waarnemingen niet over komt. Gedeeltelijk komt dit doordat de naamgeving niet aansluit etc. Maar ook een goedgekeurde waarneming van bijv. Kikkerbeet is niet in de NDFF gekomen.

Dit verdient toch zeker wat meer aandacht en elke niet doorgekomen soort/waarneming zou een reden moeten hebben. Ik weet niet hoe zo'n doorgifte precies werkt maar eigenlijk zou iedere afgeketste soort/waarneming een soort foutmelding moeten krijgen en zou je daarmee verbeteringen moeten kunnen aanbrengen. Bij ontvanger of verzender. Zo kan het dat het streepje in de naam van Kikkerbeet Hydrocharis morsus-ranae al een probleem oplevert. Ik verzin maar wat natuurlijk. Het zou belachelijk zijn, maar ok.

Ik heb de soortendatabases van verschillende bronnen al eens tegen die van waarneming.nl/-en.be aangehouden en je schrikt van de hoeveelheid verschillen. Op voorstellen tot verandering wordt niet of na minimaal een jaar gereageerd. Wat ik zinvol vind om te veranderen aan de kant van waarneming.nl , bijvoorbeeld duidelijke fouten, verander ik meteen, maar er zijn veel 'probleemgevallen' waarvoor overeenstemming en een definitieve beslissing nodig is. Die beslissingen blijven uit. Als er een beslissing is moet deze ook consequent worden doorgevoerd.

Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je bij een kruising of verzamelsoort de hele naam uitschrijft. Bij online/obsmapp ingave beïnvloed dat namelijk de keuze.
Voorbeeld: Klein kaasjeskruid + Rond kaasjeskruid - Malva neglecta + Malva pusilla
Levert in veel zoekopdrachten iets anders op dan:  Klein + Rond kaasjeskruid - Malva neglecta + M. pusilla.

Die laatste oplossing kan nooit consequent worden toegepast omdat de combinaties niet altijd qua Nederlandse naam op elkaar lijken of zelfs maar van hetzelfde genus zijn.

Citaat van: peterv op juni 29, 2014, 22:58:17 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juni 29, 2014, 14:46:38 PM
Iets anders; wat zou het best werken bij het opwaarderen/verbeteren van de hokscores? 


Ga uit van de soortenlijst van het uurhok (5x5 km) en probeer met de groeiplaatskennis die je hebt om alle soorten van het uurhok binnen je km-hok te vinden. Een aanzienlijk deel van de soorten die in een uurhok bekend zijn kan je ook in een km-hok daarbinnen vinden. Slechts een kleine aantal zeldzaamheden heeft een echt beperkte verspreiding. In de meeste km-hokken is het m.i. mogelijk om 90% van alle soorten te vinden die bekend zijn uit het betreffende uurhok. Kost wel veel zoektijd natuurlijk.

Momenteel leuk ik een aantal hokken op bij mij in de buurt door zowel een lijst mee te nemen met wat ik al zag (ooit in een hok) als een lijst met wat ik aan algemene soorten daarvan nog zou moeten zien. Hoe langer de lijst met wat ik al zag, hoe handiger de lijst met wat ik nog moet. Die methode wijst je ook op je eigen eventueel blinde vlekken (algemene grasjes bijvoorbeeld) of zelfs; wat je eerder misschien verkeerd determineerde.  Eerste conclusie: Het is eigenlijk eng om te zien wat er allemaal verandert (lees bijkomt) op een paar jaar tijd in een willekeurig hok, want veel wat nieuw is, is niet te wijten aan seizoen/zoekinspanning/route/kennis, maar simpelweg door tuinafvaldump, wegenwerken, bouwgrondjes, gekapt bos, aanleg poel (natuurontwikkeling), omzetting van grasland naar akker etc. etc. Veel nieuwe soorten,  dat maakt het dan wel weer leuk.




Windekind

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 23, 2014, 20:24:33 PM
http://waarneming.nl/gmap_biodiv.php?g=10 deze geeft een idee voor hier..


Leuk die kaartjes. Wat ik niet begrijp is dat als je zo een hok aanklikt de kilometr coördinaten helemaal niet kloppen. Er er lijkt geen constante verschuiving, want als je een hok er naast klikt heb ik ineens een coördinaat van een hok zoveel kilometer verderop. Hebben jullie dat ook ? klopt de kaart nu wel ? Hoort aantal en kleur nu bij het hok dat ik aanklikte of bij het hok waarvan de coordinaten worden opgegeven ???



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins