Wandelen bij Maastricht

Gestart door Lanjouwrob, juni 17, 2014, 12:41:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lanjouwrob

Waar kan je leuk wandelen bij Maastricht? We gaan nl. op vakantie in de zomervakantie, dicht bij Maastricht. En welke dieren zou je op die plekken kunnen zien?

Groetjes Rutger(11 jaar)

Melchior van Tweel

Wat wil je zien? Encigroeve is leuk, Pietersberg ook.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

bas waanders

#2
Een mooi uitstapje is richting Ternaaien , ten zuiden van Maastricht . Je volgt gewoon de Maas naar het zuiden , aan de Belgische grens . Daar is een sluis en naar het Westen loopt het Albertkanaal . Hoge mergelwanden met een aparte vegetatie en natuurlijk fauna . Heb er zelf ooit een Koninginnepage gezien en vliegende herten . Ook de st Piersberg is natuurlijk een apart stukje Nederland ..................
Misschien is het fort Eben Emael ook interessant voor jullie : http://www.fort-eben-emael.be/   veel plezier :-)
http://www.amazingmacro.com

Lanjouwrob

We gaan jammer genoeg niet op vakantie in de weken dat Fort-Eben-Emael open is :(

We lopen het liefst over paden die al een beetje zijn uitgezet, want we komen er nooit en ik heb geen zin op 4 uur rondjes te lopen tot je de plek vindt waar je auto staat. Zijn er op de Pietersberg of bij de ENCI nog paden van ongeveer 4 km ofzo die uitgezet met paaltjes???

bas waanders

Dat zou ik je niet kunnen vertellen . Langs het Albertkanaal is natuurlijk een pad / fietspad . De sint Pietersberg zelf is bereikbaar via verschillende paden , google earth laat dat mooi zien , m.vr.gr. Bas

Lanjouwrob

Ok, bedankt. Ik denk dat ik voor nu even genoeg weet maar ik heb nu een andere vraag. Zijn er ook nog leuke natuurgebieden op minder dan een uur van Vaals?

Groetjes Rutger(11 jaar)

Alvast bedankt

bas waanders

Je kunt bijv. de Ardennen in , of Moresnet richting Baraque Michel ( stuwmeer/dam ) . Richting Heerlen/Brunssum heb je de Brunssummerheide met als uitgangspunt bezoekerscentrum Schrieversheide . Allemaal op het www te vinden :-) Richting Duitsland is er natuurlijk de Eifel , net als de Ardennen een laaggebergte met veel naald en loofbossen . Voor alle smaken is er wel wat :-)

Lanjouwrob

Ok, bedankt en Moresnet is 10 min. rijden van waar we zijn, dus Baraque Michel is denk ik wel leuk. Brunsummerheide moet ook leuk zijn, dus ik denk dat ik genoeg weet.

Groetjes Rutger(11 jaar)

Lanjouwrob

Mag ik vragen waar Baraque Michel is? Ik kan wat vinden tussen Malmedy en de Hoge Venen, maar Moresnet is dichterbij. Gelukkig maakt het niet uit als het iets langer rijden is.

Groetjes Rutger(11 jaar)

jva

Misschien, gezien je leeftijd, ook leuk om op een zaterdag naar groeve 't Rooth te gaan. Is niet zo ver van Maastricht/Vaals en je kunt er leuk wandelen, fossielen zoeken en bovendien zitten er leuke soorten.
Over je leeftijd gesproken; dat je 11 jaar bent is me wel duidelijk gezien je onderschrft, kan ook in je profiel hoor (overigens kom je me niet als elfjarige over...).
Succes en veel plezier wat je ook gaat doen (met je ouders neem ik aan... ::) )
Jelle

Lanjouwrob

Ok, het Rooth lijkt me leuk, eens kijken wanneer dat open is.

Gr. Rutger

jva

Citaat van: Lanjouwrob op juni 19, 2014, 07:30:09 AM
Ok, het Rooth lijkt me leuk, eens kijken wanneer dat open is.

Gr. Rutger

Groeve 't Rooth is alleen op zaterdag geopend, in de maanden april tot en met oktober van 9 tot 15.30 uur.

Le Baraque Michel ligt trouwens HIER. Leuk wandelen daar (vele kilometers aan wandelpad) en als je geluk hebt ook wat leuke soorten. Kijk bijvoorbeeld ter voorbereiding ook maar eens op waarnemingen.be.
Jelle

bas waanders

Baraque michel word omgeven door veel bossen en in de buurt natuurlijk de hautes fagnes , hoge vennen . Ik ben er vaak geweest , maar dat is een poos geleden voordat ik me ging toeleggen op macrofotografie . Direct naast het stuwmeer is een uitkijktoren met een restaurantje/cafetaria waar je een geweldig uitzicht hebt op de hele omgeving :-)
Groeve 't Rooth ...... ik ben er in het verleden héél vaak geweest . Alleen inderdaad op zaterdagmorgen kun je erin en heb je de mogelijkheid om fossielen te zoeken , daar had ik een hele verzameling van die nu deels in Maastricht ligt :p . Neem wel een stevige tas , een hamer en wat beitels mee :-) Altijd handig . Maar de groeve is natuurlijk ook een kalkrijk gebied waar ook alweer een hele aparte flora en fauna is .
Zoals je ziet is er echt veel te beleven in deze streken , alleen mooi weer meenemen hahahahaha , veel plezier !

Lanjouwrob

Dat lijkt me leuk en nu hebben we er weer wat ideetjes bij voor op vakantie

Groetjes Rutger

SlechtValk

Het zuidelijkste deel van het Pieterpad ligt in dit gebied (eindigt op de Sint-pieterberg) je zou daar een deel van kunnen doen.

Ook heb ik deze nog niet langs zien komen: https://www.natuurmonumenten.nl/route/wandelen-op-de-sint-pietersberg-bij-maastricht

en ook hier zijn wandelroutes in verschillende lengtes te vinden: http://sintpietersberg.org/wandelen/wandelen-map.html
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Lanjouwrob