Iemand een idee wat dit is?

Gestart door bas.drost96, juni 15, 2014, 20:34:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Hallo iedereen,

Ik kwam gisteravond deze plant tegen. Ik weet zelf heel weinig van planten, heeft iemand een idee welke soort het is? Ik

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85512155
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-06-15 Wageningen - Wageningse Bovenpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Bas Drost
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Ik heb even op internet gezocht. Het was, dacht ik, geen smalle rolklaver, die heeft te smalle kroonbladeren. Dan blijven de moerasrolklaver en gewone rolklaver over. Ik vond hem het meest op de gewone rolklaver lijken. Is het deze soort?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Pieter Stolwijk

Ik kan het niet zien. Je moet vaststellen of de kelktanden geheel tegen de kroonbuis aanliggen of meer of minder teruggekromd zijn. Het beste te zien aan bloemen in knop.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

bas.drost96

O, daar heb ik niet op gelet. Dan voer ik hem maar in als rolklaver spec.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Monkje

welke van de twee heeft de kelktanden geheel tegen de kroonbuis aanliggen?
ik kijk nl. altijd naar de bloemen. volgens mijn boek heeft gewone rolklaver 2 tot 5 bloemen en moerasrolklaver 7 tot 15.
ik doe het dus altijd verkeerd.

groeten Carla
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

Pieter Stolwijk

#6
Het harde kenmerk zijn de naar buiten gekromde kelktanden van Moerasrolklaver. Het aantal bloemen is naar mijn idee een weinig betrouwbaar kenmerk. Volgens de Heukels heeft Moerasrolklaver 4-14 bloemen en Gewone rolklaver 1-8 bloemen. De overlap is dus veel te groot voor een zekere determinatie.
Het loont de moeite om de foto´s van beide soorten eens goed op dit kenmerk te bestuderen.




Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Willemien Troelstra

De uitstaande kelktanden bij de knoppen zijn het hardste kenmerk voor Moerasrolklaver, maar sterke aanwijzigingen in die richting zijn: een holle stengel, lange afstaande behaard langs de bladrand.
groet, Willemien Troelstra

Datura

#8
Er staat me iets bij dat als de bloemen in knop rood verkleurd zijn het (vrijwel?) altijd Gewone rolklaver is (al kijk ik ook voornamelijk naar de kelktanden voor determinatie). Indien niet rood, dan kan het sowieso beide zijn. Iemand een idee hoe hard dit  kenmerk is (als in: heeft iemand ooit zekere Moerasrolklaver met rode knoppen gezien?).

Edit: net even wat fotos van moerasrolklaver op wn bekeken en de rode knoppen zijn zeker geen hard kenmerk helaas :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

The vegetative key to the British Flora zegt voor de blaadjes
bij L. pedunculatus  veins of 2nd order visible
bij L. corniculatus    veins of 2nd order obscure
Ik vind dat dat goed werkt.
Gr.
Koos

Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

En zo staat het ook in de Heukels.
Werkt beter dan beharing en bloemkleur.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

bas.drost96

Sorry, maar ik weet echt heel weinig van planten. Ik ken het woord vein als ader. Heeft het bij planten een andere betekenis? Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat kelktanden zijn. Is er dus eigenlijk geen precieze naam aan te geven? Wel grappig, ik ben nu op deze plant gaan letten, en nu zie ik ze ineens op heel veel plekken :blink:.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Willemien Troelstra

Vein=nerf
De (vaak groene) kelk van een bloem is wat er om de (vaak gekleurde) bloemblaadjes zit.
Die kelk heeft bij rolklaver punten/tanden.
groet, Willemien Troelstra

bas.drost96

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 17, 2014, 20:13:44 PM
Vein=nerf
De (vaak groene) kelk van een bloem is wat er om de (vaak gekleurde) bloemblaadjes zit.
Die kelk heeft bij rolklaver punten/tanden.

Bedankt! Ik denk dat ik het nu snap. Jammer dat de nerven en kelken niet op de foto staan, het blijft dus maar een rolklaver spec.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

René Bult

Een tweetal foto's van Peter Meininger geplaatst op deze site laat trouwens fraai het verschil in zichtbaarheid van de secundaire nerven (dwz de nerven die ontspringen uit de hoofdnerf die zelf helemaal over de gehele lengte van het blad tot de top doorloopt)  zien tussen Moerasrolklaver en Gewone rolklaver.

Dit verduidelijkt wellicht nog het 1 en ander wat meer.
Moerasrolklaver: http://waarneming.nl/fotonew/0/6377840.jpg
Gewone rolklaver http://waarneming.nl/fotonew/5/5223705.jpg
met vriendelijke groet,
René

bas.drost96

Echt heel erg bedankt! De volgende keer dat ik een rolklaver zie gaat het lukken hem me te determineren  O0!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Pieter Stolwijk

De holle stengel van Moerasrolklaver heeft maar een beperkte waarde, aangezien er een cultivar van Gewone rolklaver bestaat (veelvuldig uitgezaaid) die ook een holle stengel heeft.
De beharing is weinig betrouwbaar want Gewone rolklaver is in dit opzicht erg variabel.
Rood aangelopen kroonbladen (in de knop of niet) hebben geen diagnostische betekenis. Zie bijgevoegde foto waarop duidelijk de teruggekromde kelktanden te zien zijn.
Er zijn dus m.i. 2 doorslaggevende kenmerken, die onafhankelijk van elkaar, determinatie mogelijk maken: de kelktanden en de nervatuur.
NB De nervatuur van de onderkant van het het blad is op de foto niet te zien, maar in het veld gecontroleerd.



Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente