Hoofdmenu

Welke Kevers

Gestart door auk, juni 15, 2014, 09:16:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

auk

Deze kevers al paar jaar geleden gefotografeerd, maar nog nooit op naam gebracht.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Is er een goed boek verkrijgbaar over kevers in NL en/of Europa?

Bvd. Albert Meek
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

jan cuppen

De onderste is een Oedemera. De bovenste komt die uit Nederland?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

beetlestitch

oliekever mylabris spec. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#3
Hoi Albert,

Je vraagt naar een "goed" boek over kevers (en hier idem voor wantsen).

Dan moet je in principe eerst definiëren wat een boek goed maakt. Er zijn verschillende soorten "goed". Veel goede foto's? Nauwkeurige informatie om alle soorten op naam te brengen? Of juist boeken die ingaan op fenologie/ecologie/biologie? Je vindt het zelden samen in één boek en als dat al een keer wel zo is, dan gaat het boek noodgedwongen over een kleine subgroep. Zeker kevers, maar ook wantsen zijn er domweg teveel om alle soorten te kunnen behandelen, ongeacht wat je wilt behandelen.

Er zijn beginnersgidsen voor "insecten" of misschien ook wel alleen voor kevers, waarin in elk geval geprobeerd wordt om voor alle soortgroepen een representatief (aantal) voorbeeld(en) te geven, maar dat soort gidsen toont doorgaans een 100-500 soorten terwijl er duizenden zijn. Je kunt daarmee, in het begin, vaak snel een goede zoekrichting vinden en een aantal van de meest algemene soorten herkennen, maar er staat zelden goede info bij of er voor een afgebeelde soort nog dubbelgangers zijn en zo ja, hoe je die kunt onderscheiden.

Er is in het Nederlands niet heel erg veel te vinden en veel van de gidsjes die er zijn, zijn (vaak matige) vertalingen van Duitse of Engelse boekjes en soms met een bizarre keuze aan soorten (niet de algemeenste, of soorten die wel in Duitsland maar niet in Nederland voorkomen etc). Je bent dan, vind ik, vaak beter af met de originelen - dan is ook voor de lezer duidelijker dat je niet per se info over de Nederlandse fauna zit te lezen.


Wantsen
Er zijn bitter weinig Nederlandse uitgaven voor deze orde. Voor determinatie is bij de jeugdbonden een oude (maar nog bruikbare) "Boom en Bodemwantsentabel" en "Water- en Oppervlaktewantsen van Nederland"  van Ton en David uitgegeven. Voor verspreidingsgegevens zijn er de twee atlassen (deel 1/deel 2), maar de hele atlas is nog niet af (er moeten nog meer delen verschijnen voor andere families). Dit zijn allemaal eenvoudige zwart-wit uitgaven, maar ook betaalbaar. Maar tevens alleen voor een beperkt aantal families.

Ook in Nederland uitgegeven is de "Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region" (Aukema & Rieger) in 6 delen (1995-2013), verkrijgbaar bij de NEV. Boven mijn budget, en geen determinatie of fotowerk, maar wel een must-have als je serieus naar wantsen wilt kijken.

Als ik de eenvoudige Nederlandse zwartwit-tabellen noem, dan moet ik je ook attent maken op de "Stresemann Exkursionsfauna von Deutschland" en dan specifiek Band 2: Wirbellose: Insekten (Klausnitzer, 2011; 11e druk, 2 banden). Je hebt dan eenvoudige basistabellen met zwart-wit tekeningen voor alle insectenordes, al zal het voor sommige ordes niet altijd tot de soort gaan, maar tot geslacht of familie. Niet "bijna gratis", maar als je alternatief per orde/familie 5-10 Euro uit zou willen geven voor dergelijke tabellen (voor zover te vinden?) dan is de prijs niet te kloppen.

Ik ken geen Nederlands Wantsen-Fotoboek. Als het een fotoboek moet zijn, dan is vrijwel zeker de Duitse serie van Wachmann, Melber & Deckert je beste keuze (deel 1, 2, 3, 4, 5). In zijn geheel ook een klein fortuin, maar fantastische foto's van bijna(!) alle soorten. Maar let op: Niet geschikt voor determinatie (afgezien van plaatjeskijken).
Qua plaatjeskijken moet, ondanks dat het geen boek is, ook de Corisa-CD genoemd worden.

Als je wilt determineren is er denk ik nauwelijks iets effectievers te vinden dan de serie Franse boeken van Faune de France. Ook financieel een hele kluif als je alle wantsenfamilies wilt hebben, maar let op: Er zijn al enkele delen gratis als PDF te downloaden.

En daarmee zijn we bij de online te vinden dingen aangeland. Stroop dus vooral dit topic eens door en kijk hoe ver je komt met die websites/downloads. En kijk ook even bij de Wantsenwerkgroep van EIS.


Kevers
Er zijn al legio forumtopics over geweest. Ik ga ze nu niet allemaal opzoeken. Hier is een quote uit één ervan:
Citaat van: Arp op mei 25, 2011, 23:13:00 PM
.... zoals Toon al vertelde zijn er alleen al in NL duizenden keversoorten. Eén boek met "leuke plaatjes" en goede soortbeschrijvingen en sleutels om ze uit elkaar te houden is ondenkbaar en als het zou bestaan dan was 75 Euro een absolute weggeefprijs ;)

"Het" standaardwerk is "Käfer Mitteleuropas" van Freude, Harde en Lohse - meestal "FHL" genoemd. Dat zijn minstens 15 boekwerken van een Euro of 150 per stuk en er staat zogoed als geen enkele "leuke foto" in - alleen pentekeningen van determinerende kenmerken. Niet bepaald geschikt om kevers "van foto" op naam te brengen (is daar ook niet voor gemaakt).

Als je wilt beginnen is het vaak beter om je tot een paar specifieke, kleinere groepen te beperken zodat je in staat bent een beetje overzicht (in je hoofd) op te bouwen. Er zijn legio boeken beschikbaar voor bijvoorbeeld Lieveheersbeestjes, Boktorren, Prachtkevers etc. Vaak erg betaalbaar en soms ook in het Nederlands. Zo'n boek behandelt (in tegenstelling tot algemeen gehouden "kevergidsen") dan wel alle soorten binnen die groep, heeft vaak voor elke soort ook een uitgebreidere pagina met wetenswaardigheden en meestal ook kleurplaten van het hele beest zodat je je niet blind hoeft te staren op dat ene afgebeelde haakje tussen de tenen of een ander detail dat je nooit op een foto zult zien. Ook de Belgische en Nederlandse jeugdbonden (Jeugdbondsuitgeverij?) hadden altijd wat belachelijk goedkope determinatieboekjes voor diverse groepen - zou je eens langs moeten surfen. Heb je bij Vermandel gekeken? De Britten hebben ook heel aardige series, kijk misschien eens hierbij.

Afhankelijk van welke groepen je voorkeur hebben zal het mogelijk moeilijk worden om het Duits heen te komen (hier is een aardig ovezicht van vooral Duitstalige boeken). Voor o.a. Snuitkevers (Curculionidae) zijn een aantal boeken beschikbaar van Faune de France, waarvan enkele reeds gratis digitaal. Voor veel kevergroepen zijn ook tabellen/overzichten gepubliceerd in de eindeloze jaargangen van de entomologische tijdschriften van Europa. Een deel daarvan (steeds meer gelukkig) kun je ook digitaal op internet vinden. Vaak kun je je ook volledig digitaal "behelpen" met de uitstekende sites die voor steeds meer kevergroepen her en der ontspruiten. Voor veel hoofdzakelijk maar niet uitsluitend oude boeken en tijdschriften kijk je op BHL. Je vind daar onder andere de oude keverboeken van Reitter, Calwer (sorry ook Duits), (Y|Jakobson) etc. die totaal verouderd zijn, maar toch veel kenmerken en tekeningen bevatten die je met de nodige scepsis en voorzichtigheid nog steeds kunt gebruiken.

Ik ben geen keverkenner en heb dus de goede links en slimme tips niet bij de hand, maar als je een beetje slim leert zoeken op internet kom je al snel meer info tegen dan je ooit kunt lezen of wilt snappen. Dat vervangt geen "lekker boek" in de hand, maar is wel goedkoop...

Aanvullend:
Als serie boeken is het bijna onbetaalbaar, maar een deel van het standaardwerk "de FHL" is bewerkt tot sleutels op webpagina's die te vinden zijn op coleo-net.de. Het grootste deel van de serie delen voor imago's is (enigszins "verbazingwekkend"?!?) als PDFs online te vinden op een Tsjechische site (1-part, 2, 3, 4 (old), 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15).

Voor wie toch een boek wil: Ook hier zal de Stresemann (zie onder wantsen) vermoedelijk goede diensten kunnen bewijzen als een alternatieve "basissleutel", maar voor deze enorme groep uiteraard zelden tot op de soort (ik heb het boek niet, maar ken de delen/pagina's voor veel andere groepen).

Voor kevers zijn meer Nederlandse boeken/boekjes te verkrijgen. O.a. de Entomologische Tabellen voor boktorren, prachtkevers en goudhaantjes zijn aanraders, of bijvoorbeeld De Nederlandse Waterkevers. Voor wie serieuzer naar kevers wil kijken zal de kevercatalogus een must have zijn.

Voor kevers is de keuze aan buitenlandse boeken ook veel groter. Er zijn fantastsiche boeken en boekjes voor allerlei afzonderlijke groepen, maar vaak bijvoorbeeld wel alleen verkrijgbaar in het Duits, Frans, Italiaans of Spaans ofzo. Hier twee boekenlijstjes met meningen voor hoofzakelijk Duitstalige boeken van Kerbtier en Natur in NRW.

En er is ook heel veel meer (dan voor wantsen) online te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

auk

Bedankt voor de uitvoerige info. Ik ga eens op zoek gaan met deze info.

MvG, Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk