Orthetrum en dan???

Gestart door huysse, juni 24, 2007, 18:32:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim de Boer

#30
Is het niet zo dat er in Twente iemand heel veel planten invoert, of heb ik het dan verkeerd? Dat kan best wel veel invloed hebben op dat kaartje zegmaar.. Als ik mij niet vergis hoort kleine watereppe toch wel tot de 300 algemeenste soorten van Nederland?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

b.achterkamp

CiteerIk bedoelde niet zozeer het slootje op de foto alswel de slootjes waarover Bart het had in zijn onderzoeksgebied. Hieronder trouwens een plaatje met waarnemingen van kleine watereppe in dat gebied. Als je het kaartje van heel Nederland bekijkt, staan in dat gebied trouwens verreweg de meeste stippen. Overigens word ik niet gehinderd door enige plantenkennis, hoor.... ;) dus als dat spul overal staat.... vergeef me

http://waarneming.nl/plotgebnietregio.php?...t=0&werkgroep=6
Zal ik je dan ook maar vergeven dat je Twente en de Achterhoek door elkaar haalt? En inderdaad heb ik het ook bij die slootjes ook niet zozeer over die met een stenen bodem (je komt dit wel meer tegen); daar is natuurlijk voor Orthetrum larven ook niet zoveel te beginnen. Bart

b.achterkamp

#32
Hier nog wat foto's van dergelijke slootjes. Eerst eentje met (op 11 juni 2007) 1 man beekoever per 10 meter (verder enkele lantaarntjes en 1 tengere grasjuffer)
Daarna een detail: geen spoor van watereppe, wel oever maar nauwelijks watervegetatie; 15 cm diep en zeer slibrijk momenteel.
Op de volgende is te zien dat de russen vorig zomer omvielen waardoor je het water niet kunt zien (was toen, vorig zomer, uitgedroogd)
Als laatste de beste locatie van vorig jaar met indruk van vegetatie: vrij karig, maar er is (buiten de foto) af en toe wel een pluk (cf slanke) waterkers aanwezig. Vorig zomer als een van de weinige nog watervoerend en de enige in mijn onderzoek met bermpjes (een stroomminnend visje). Zou het meest in aanmerking komen voor Coenagrion mercuriale? Bart

b.achterkamp

Daarna een detail: geen spoor van watereppe, wel oever maar nauwelijks watervegetatie; 15 cm diep en zeer slibrijk momenteel.  

b.achterkamp

Op de volgende is te zien dat de russen vorig zomer omvielen waardoor je het water niet kunt zien (was toen, vorig zomer, uitgedroogd)  

b.achterkamp

#35
Als laatste de beste locatie van vorig jaar met indruk van vegetatie: vrij karig, maar er is wel wat (cf slanke) waterkers aanwezig. Vorig zomer als een van de weinige nog watervoerend en de enige in mijn onderzoek met bermpjes (een stroomminnend visje)
De kleine en wazige vlek in het midden is wel degelijk een beekoeverlibel.
Dit zou dan de beste plek voor C. mercuriale kunnen zijn, lijkt nog steeds niet op het plaatje wat ik in mijn hoofd heb maar ik heb de soort dan ook nooit gezien...Bart

huysse

#36
Citeereen van de meest voorkomende libellen nu (2006 en juni 2007).
Dat klopte dus mooi vandaag!

1 Heidelibel
1 Lantaarntje
4 Beekoeverlibellen

groet,
Marijke


huysse

Het slootje is ondertussen aan een kant gemaaid maar ze zitten er nog!
Zie foto!
Het vrouwtje heeft eitjes afgezet.

groet,
Marijke

grunsven

Bart, dat laatste slootje zou best kunnen volgens mij. Ik twijfel er niet aan dat je hem zou herkennen als je hem ziet. Hij is duidelijk anders en valt best wel op. Dus waarschijnlijk zat hij er niet toen je daar rondliep.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)