welk insekt is dit?

Gestart door Houtekster, juni 12, 2014, 10:14:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Houtekster

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85404768
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2014-06-11 Trimunt en Jilt Dijksheide
Foto's:




bij voorbaat dank John
Met vriendelijke groeten:
John

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Vrijwel zeker Chrysopa perla maar niet helemaal hard te maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Hallo;
dan wordt het Chrysopa spec.?
Met vriendelijke groeten:
John

Henri van Dodeweerd

Of onzekere Chrysopa perla
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Houtekster

Ok,
welk detail zou wel de doorslag geven?
kan ik volgende keer rekening mee houden.
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Voor deze is de tekening op kop en halsschild (dorsaal) van belang, maar aangezien je van tevoren niet weet welke soort het is zorg je beter dat je dit scherp hebt:

  • Koptekening op neus (voor antennes) dorsaal en lateraal (foto schuin van boven/voor/zijkant op kop)
  • Tekening tussen antennes, op achterhoofd en halsschild (dorsaal), het beste terwijl het beest de kop wat naar voren/beneden houdt zodat het achterhoofd vrij zichtbaar is.
  • Thorax van opzij
  • Vleugeladering scherp en zonder teveel glans (niet recht op de vleugel flitsen maar schuin eroverheen) - vooral de adering in de eerste helft van de vleugel (bij de schouder) is van belang. Ligging van aders, maar heel belangrijk ook de kleur (wel geen zwarte vlekjes aan uiteinden van groene dwarsaders; miniem zwart vlekje op voorrand vleugel nabij schouder etc.)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Ok, bedankt voor de info;
dan denk ik dat ik toch een echte macrolens nodig zal hebben;
mvrgr John
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Als dit de maximale resolutie is dan wordt het voor veel gaasvliegen moeilijk, al zou deze soort nog wel kunnen lukken. Als je deze nog verder zou kunnen croppen, dan kom je voor de Groene Gaasvliegen (Chrysopidae) en dingen als Schorpioenvliegen en Kameelhalzen een heel eind (Hemerobiidae wordt lastig). Belangrijker is dat je het goede perspectief te pakken hebt en geen bewegingsonscherpte. Deze foto is niet duidelijk groter dan die van jou, maar toont de juiste dingen.

Voor een Euro of 20 (10-30 Euro?) koop je alternatief een voorzetlensje van +8 of +10 dioptie (eventueel met adapterring) waarmee je bijna net zo goed geholpen bent als met een macro-objectief van een paar honderd Euro. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Die foto is echt superscherp-
toevallig heb ik een setje tussenringen maar die was ik gisteren dus vergeten- resultaten van die tussenringen vind ik prima-
van de voorzetlenzen heb ik nogal eens gelezen dat die ten koste gaan van de kwaliteit...
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

#10
Tja, met een tussenring verlies je ook lichtsterkte. Ik gebruik goedkope voorzetlensjes (5-15 Euro) en ook duurdere (Raynox, circa 60-80 Euro) op verschillende "bridge" camera's en moet heel erg veel moeite doen om verschil te zien. De resultaten zijn prima te gebruiken en voor een lens van 10 Euro onnoemelijk veel beter dan zonder. Als er geen ander objectief op kan (compact/bridge) of als je geen zin hebt om X-100 Euro op te hoesten is het een meer dan acceptabel alternatief.

Zie o.a. hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=281058.msg1634168#msg1634168
http://waarneming.nl/user/photos/12318  (foto's van de laatste maanden)

Veel daarvan is met een bridge camera van 15 Euro (2e Hands) en een voorzetlensje van een tientje.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

volgens mij heb je met een tussenring de zelfde lichtsterkte want het is in feite een ring zonder iets er in waardoor je een vergroting krijgt- de Raynox lenzen zijn die ook geschikt voor Canon Eos?
De fotos zijn zeer goed!
Punt is wel dat je bij het fotograferen van insekten het best toch redelijk afstand kunt houden anders zijn ze gevlogen...
Bedankt voor je info.
mvrgr John
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Hoi John,

Ik weet zo goed als niks van spiegelreflexspul en tussenringen enzo, mijn laatste spiegelreflex was een analoge Zenith zo'n 35-40 jaar geleden, maar het lijkt me dat als ik door een lange buis kijk dat ik dan minder licht heb dan wanneer ik door een korte buis kijk (?)

Het verschil tussen de "goedkope" voorzetters en de Raynox is de kleurechtheid en kleurfranjes. De Raynox dingen bestaan uit een stuk of 3-4 stukken glas waarbij de ontwerpers hun best hebben gedaan om het geheel achromatisch te krijgen. De goedkoopste voorzetters zijn gewoon één dunne lens met matige coating en geven heel iets kleurverschuiving, die van mij iets blauw, maar dat is er met software probleemloos uit te draaien.

Een ander verschil is, dat de Raynox-dingen in één afmeting te leveren zijn. De populaire DCR250 (+8 dioptrie) heeft meen ik een 43mm draad en de lensdiameter is dus ook niet groter dan dat. Schroef je die (met een adapterring) voor een objectief met grotere diameter dan zie je dus een zwarte rand. Die verdwijnt snel als je wat inzoomt (wat je toch meestal wil), maar met een grotere goedkope voorzetlens heb je dat niet. Ik heb bijvoorbeeld een 55mm voorzetter met een 46-55mm step up ring op een 46mm filterdraad op een bridgecamera en dan heb je dus ook volledig uitgezoomd geen randen meer. Afgezien van het prijsverschil nog een overweging om een goedkopere lens met grotere diameter te nemen. Die zijn er overigens ook "achromatisch", maar dan zijn ze weer duurder en komen snel bij de Raynox in de buurt (ik meen iets van 30-50 Euro ofzo).

Kijk gewoon wat voor filterdraad er op je objectief zit en koop om te beginnen daar een goedkoop lensje voor, of desnoods een slag groter met een step-up ring. Kun je geen buil aan vallen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Dat klopt id. de lichtsterkte neemt wel af met een tussenring.
http://www.wilmakarels.nl/natuurfotografie/macro-hulpstukken.php

De voorkant van mijn lens heeft een diameter van 68mm.
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

Heb id. goede recensies gelezen over de Raynox; http://www.fotokonijnenberg.nl/raynox-dcr-250-super-macrolens
en ook nog heel goedkoop in verhouding met een macro; ga ik meteen bestellen;
bedankt.
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

#15
Hey John,

Let even op: De klemhouder die erbij zit zal op een 68mm filterdraad niet of niet stevig genoeg klemmen. Bovendien is het een beetje een hopeloos gedrocht en de klemvoetjes breken vaak af. Zorg dus liever dat je een passende adapterring erbij neemt en de lens gewoon daarmee op je filterdraad schroeft. In dit geval dus een  step down ring 68-43mm (is het niet 67mm??!?), voorzover die verkrijgbaar is (lijkt moeilijk, dus waarschijnlijk moet je dan in twee stappen gaan). Controleer goed wat het filterdraad op je objectief echt is, want bijvoorbeeld 62-43mm is makkelijk te vinden ...

Of desnoods een step-down ring naar iets waar de Raynox-klemdinges wel goed op zit (58 of 62mm ofzo)?

Maar denk ook nog even over andere opties na:

1) Ik weet niet hoe groot de glasdiameter van je objectief is, maar als dat veel meer dan 43mm is verlies je wellicht een hoop. Als je even zoekt vind je goedkope lensjes met 67 of 72mm doorsnede (of desnoods 77mm) die dus veel dichter bij jouw diameter liggen:
http://www.cameratotaal.com/close-merkloos-c-29_112_233_238.html  +8 = zelfde als DCR250
http://www.cameratotaal.com/close-merkloos-c-29_112_233_239.html  +10 = een tikje sterker en nog goedkoper ook
of hier (iets duurder):
http://www.cameranu.nl/nl/c11532/filters/close-up-filter/travor-close-up-8
http://www.cameranu.nl/nl/c11542/filters/close-up-filter/travor-close-up-10

Wellicht kun je ze ook nog goedkoper vinden of juist beter/duurder, maar even voor het idee ...

2) Als je al tussenringen hebt, werken die dan niet goed genoeg? De foto's in dit topic waren zonder toch?

P.S. Weet je zeker dat jouw filterdraad 68mm is en niet 67? Ik kom die afmeting nergens tegen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Beste,
Had ik 67 mm gezegd als diameter? Dat is een vergissing want het is 62 mm doorsnede- het is een Tamron lens 70-300mm SP; ik weet niet of de voorzetlens beter bevalt op standaardlens van 18-55mm maar dat is een kwestie van even wat oefenen.
De tussenringen werken ook al goed hoor maar ik wil toch nog net een stukje meer macro bereiken.
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Ha John,

Je had dit gezegd en ik had aangenomen dat je het schroefdraad bedoelde, wellicht onterecht ;)
Citaat van: Houtekster op juni 12, 2014, 22:12:36 PM
De voorkant van mijn lens heeft een diameter van 68mm.
68mm draad kon ik nergens vinden, wel 67mm, maar 62mm is beter - minder verschil (onbelichte rand) en makkelijker voor verloopringen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Hoi,
nee 62 mm is de doorsnede van de voorkant van de lens- dus beter is met een verloopring?
Zou zonde zijn dat die klemmetjes snel afbreken;
ik ben benieuwd naar deze voorzetlens en hoop spoedig wat mooie plaatjes te kunnen laten zien...
Vandaag ook nog weer wat foto's gemaakt van een Chrysopa gemaakt.
Opvallend vond ik dat dit exemplaar mij veel kleiner leek.
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

#19
Ha John,

Ja, de Tamron SP 70-300 schijnt 62mm filterdraad te hebben.

Daar past de klemfitting van de Raynox wel prima op. Zeker in het begin zal dat prima werken en het is sneller op/af dan schroeven, maar ik heb van diverse mensen gehoord dat de voetjes snel afbreken. Sterker nog: Ik heb die DCR250 alleen omdat ik 'm van iemand gekregen heb waarbij de fitting alweer was afgebroken en hij een nieuwe inclusief lens van Raynox gekregen had. Zelf heb ik de voorzetlens er soortvan permanent op, dus snelheid is niet van belang en dan is een geschroefde step-down ring veeeeeel eleganter en steviger ;)  Step-down ringen van 62-43mm zijn ook makkelijk als één stap/ring te krijgen.

Er zijn zo'n 20 soorten Chrysopidae in Nederland. Die verschillen per soort, maar ook individueel (binnen de soort) behoorlijk in grootte.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Je kunt gewoon beginnen met de klemfitting, kijken hoe dat bevalt. Als je filterdraad 68mm was geweest, dan ging dat niet, omdat de klemmetjes maar tot 67mm naar buiten komen (volgens specificatie).

Zo'n ringenset is geen goed plan, je moet er dan 3-4 op elkaar schroeven voor de juiste overgang (en deze specifieke set heeft geen 43mm, dus past helemaal niet!!). Wel handig om bij de hand te hebben als je veel filters bezit in verschillende afmetingen (van oude camera's of voor verschillende objectieven gekocht), maar als je weet welke aanpassing je nodig hebt dan is één passende ring een betere oplossing (zowel praktisch als beeld-technisch).

Dus gewoon één passende 62-43mm step down ring. Bijvoorbeeld zoiets, maar zoek absoluut zelf nog even of je iets beters of goedkopers kunt vinden - ik prijs niks aan, alleen een voorbeeld.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Prima; ik zal me even orienteren op de mogelijkheden.
Nogmaals dank voor de nuttige informatie.
John
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

Hoi,
wat foto's van een gaasvlieg geplaatst,
hopelijk is deze wel te determineren.
Met vriendelijke groeten:
John

Houtekster

Beste,
heb de lens inmiddels ontvangen en er wat mee geoefend- voor mij een groot nadeel is dat ik erg dicht op het onderwerp moet komen- dat gaat bij veel insekten zoals, vlinders en libellen niet lukken lijkt mij- dat is jammer want kwalitatief is het wel een goede lens; kan hem gelukkig wel retour sturen-
voor echte macro dan toch maar sparen voor een Tamron 90 mm f2.8 schijnt wel zo;n beetje de beste te zijn qua prijs/kwaliteit en met 90mm kun je redelijk afstand houden.
mvrgr John
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Ha John,

Tja .... ik heb jaren m'n kiekjes gemaakt met een eenvoudige compact van Olympus (u480) en later een Canon 100SX. Met beide camera's moest je de beesten dicht op de huid kruipen om nog een beetje macro/resolutie over te houden: Afstand beest-objectief ongeveer 10-30mm (ja millimeter). Daar heb ik heeeeeel veel leuke foto's mee kunnen maken met opvallend goed resultaat voor de schamele 4Mpx van het eerste cameraatje. Je moet de beesten wel wat rustig/voorzichtig benaderen uiteraard. Bijkomend voordeel was dat je vanwege de korte focusafstand de camera makkelijk "op het oog" kon mikken en op de autofocus vertrouwen (dus niet met eigen dikke hoofd tegen de camera, maar camera op gestrekte arm naar beest). Daarmee was het ook mogelijk om de camera om een hoekje, achter de tak etc etc te houden, waar je met je hoofd niet tussenkomt. Op die manier kon ik vaak shots wel krijgen, die het reisgezelschap met spiegelreflex en macroobjectief niet kon maken. Zij waren op andere punten dan weer in het voordeel.

Momenteel gebruik ik twee bridge camera's, allebei met voorzetlens. Met de ene zit ik, zoom redelijk aangetrokken, op een afstand van 25-35cm. Ik vind dat persoonlijk irritant veraf omdat het erg lastig wordt om "af te steunen" en uit de losse hand met beest op bewegende tak/halm is het bijna geen doen om het in focus te krijgen. Met de tweede camera zit ik (afhankelijk van de voorzetlens) op een 5-10cm afstand van het beest. Ik vind dat veeeeeel prettiger, want nu kan ik m'n linker hand als "statief" gebruiken, of bijvoorbeeld de tak vasthouden en de camera op die hand afstutten zodat de boel niet (ten opzichte van elkaar) heen en weer zwabbert. Veel gemakkelijker om de focus vast te houden.

De camera met 30cm afstand gebruik ik nu alleen nog thuis met beest op tafel zodat ik ergens op tafel af kan stutten.

Het is maar wat je prettig vind denk ik. Als je voorzichtig bent kun je veel beesten best tot op 1cm benaderen met je lens, maar uiteraard nemen ze ook wel eens de benen en als je van een meter afstand ook een strakke plaat kunt maken is dat soms handiger, soms ook niet (want je hebt die ruimte niet altijd).

Mocht je problemen hebben om de Raynox weer in te leveren laat het dan even weten, dan kan ik 'm wel overnemen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Hoi,
10 tot 30mm is echt dichtbij; nu moet ik zeggen dat ik niet heel veel ervaring heb met het fotograferen van insekten maar zoals ik al zei zijn het vooral libellen en vlinders die moeilijk te benaderen zijn ook al ben je erg voorzichtig; ook veel roofvliegen gaan er vandoor binnen pak hem beet 30 cm; eigenlijk is het met de tussenringen best wel prettig want je kunt dan op ongeveer 50 cm goede opnames maken- het is ook maar net wat je wilt; ik hoef bijvb. niet een oog van een insekt beeldvullend en scherp te hebben maar wil wel graag de kleinere insekten lekker scherp op de foto krijgen; vind je met spiegelreflex werken niet prettig?
denk niet dat ik problemen krijg met retourneren staat nl duidelijk op de bon- overigens was het ook nog een aanbieding- 54,95 bij foto Konijneberg....
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Citaat van: Houtekster op juni 16, 2014, 21:30:03 PM
vind je met spiegelreflex werken niet prettig?
Daar heb ik weinig ervaring mee (een doodenkele keer met een leentoestel op pad geweest) en het gaat nevernooitniet in m'n budget passen, maar ik ben heel tevreden met wat ik nu heb :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Dat is belangrijk: dat je tevreden bent met wat je hebt!
een bridgecamera is toch een tussentoestel tussen compact en spiegelreflex?
Heb zelf een tweede hands toestel gekocht canon 350d voor 150 euro- dat valt dus wel mee, alleen de lenzen dat is een ander verhaal; overigens heb ik ook heel wat mooie fotos gemaakt met een simpele canon powershot,
Met vriendelijke groeten:
John