Wat is dit voor insect?

Gestart door Nicap, juni 24, 2007, 13:02:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nicap

Hallo, ik kom deze beestjes te vaak tegen in huis. Vooral op de ramen bij de roosters. Ik heb gezocht maar kan niet vinden wat het voor beestje is. Ik neem aan dat dat voor de mensen op deze website geen probleem is.

Het is een vliegend insect.



ik hoop dat ik hem in de juiste categorie heb gezet. Zo niet, excuses.

Tim Faasen

#1
Een spektor (Dermestidae)... welke precies durf ik niet te zeggen.

grtz,
Tim

P.s. 'k verhuis 'm even naar de kevers...
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Imperator

CiteerEen spektor (Dermestidae)... welke precies durf ik niet te zeggen.

grtz,
Tim

P.s. 'k verhuis 'm even naar de kevers...
Citeer

die heb ik liever niet in huis..
vriendelijke groet,

Trees

jan cuppen

Kun je een (nauwkeurige) opgave doen van de lengte van deze kever? Heb je eventueel nog andere foto's? Zit dit exemplaar zwaar onder het stof?
Het lijkt me geen spektor, maar wel iets anders wat je beter niet in huis kent hebben, tenzij je een open haard hebt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Nicap

#4
Hij is ongeveer 3 a 4mm lang. En we hebben idd een openhaard. We hebben toen het zo warm was deze beestje ook even buiten gehad in de tuin. Maar ze waren een paar dagen later ineens verdwenen. Waarschijnlijk het huis in gegaan.

Hij lijkt me niet onder het stof te zitten, maar het lijken wel vlekjes wat op op z'n rug zit.

Ze zijn dus nogal klein en goede foto's ervan maken lukt me niet zo best. Maar ik zal het nog eens proberen.

OK, beter dan lukt me echt niet met deze camera. Ik heb m'n scanner ook nog geprobeerd, maar dat lijkt helemaal niks.






Nicap

Ik heb in een andere post hier op de site een link gevonden naar allemaal plaatjes van de dermestidae. Het waren erg veel plaatjes maar ik zag hem er niet echt tussen staan. De meest lijkende zijn deze twee, maar die komen hier niet voor en kunnen het dus eigenlijk niet zijn:

http://www.dermestidae.com/Anthrenusverbascinebulosus.html

http://www.dermestidae.com/Anthrenuskucerai.html

Jan Cuppen, kun je  misschien wat duidelijker zijn met wat je bedoeld over: tenzij je een open haard hebt?

J&L

Hoi,

Ik denk mi.dat je ze daar dan in kan doen om ze te verbranden.
Schadelijk voor je hout en of huis.

Nicap

#7
Ik zou het wel graag zeker willen weten.
Als ik ze opzuig met de stofzuiger zijn er na een uur net zoveel nieuwe die op de ramen zitten. Dat is ook de enige plek waar ze zitten. Enkel op de ramen. Bij de openhaard is niets te zien.

EDIT:
We hebben net het hout wat onder de openhaard lag weggehaald. In sommige blokken zaten allemaal kleine gaatjes. Toen alle blokken weg waren lag er veel "zaagsel" op de grond.

We hebben de blokken naar buiten gebracht. Het feit dat ze op de ramen met roosters zitten lijkt me dat ze dan naar buiten willen.

jan cuppen

Zo te zien zijn het Scolytidae die in het hout voor je open haard zitten. Beter daar dan ergens anders in huis, want dan kun je een echt probleem hebben. Welke soort het is durf ik niet te zeggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Het is inderdaad een scolytide en wel van het genus Leperisinus. Twee moeilijk te onderscheiden soorten in Nederland en je hoeft niet bang te zijn voor je huis: ze leven in dode verse essenstammen en -takken ...

Theodoor

Nicap

ik dank u vriendelijk voor het antwoord. Ik heb gezocht op plaatjes van deze soort en het zijn inderdaad de kevers die u noemt.