Hoofdmenu

Geelvlek?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 24, 2007, 09:52:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoi,

Gister even al mijn gewoen foto's gecheckt van libellen, zo kwam ik nog verschillende libellen met Blauwe oogjes tegen maar het leek me bij 1e gedachte echter een geelvlek zonder gele vlekken,

Kan dit?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim de Boer

Als je een foto hebt waarom post je hem er dan niet bij?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jeroen Nagtegaal

#2
CiteerAls je een foto hebt waarom post je hem er dan niet bij?
omdat hij niet digitraal is, en ik meen dat ze uit 04-06 zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Faasen

Sympetrum flaveolum forma hyalinata heet de vorm met hele kleine gele vlekken...

zijn altijd vrouwtjes trouwens...

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Jeroen Nagtegaal

CiteerSympetrum flaveolum forma hyalinata heet de vorm met hele kleine gele vlekken...

zijn altijd vrouwtjes trouwens...

grtz,
Tim
De vorm ken ik, maar het het me om de oogkleur, of die ook blauw kan zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Blauw-geel aan de onderkant is vrij normaal (dacht overigens dat dat groen was). Dit is het meeste blauw wat ik kan vinden (en is waarschijnlijk deels te wijten aan de schaduw). Je foto kun je toch inscannen (of er een foto van maken)?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer
CiteerSympetrum flaveolum forma hyalinata heet de vorm met hele kleine gele vlekken...

zijn altijd vrouwtjes trouwens...

grtz,
Tim
De vorm ken ik, maar het het me om de oogkleur, of die ook blauw kan zijn,
normaal gesproken wijzen blauwe onderogen op Zwervende. Ik zou zeggen scan de foto en plaats hem op het forum.

Jeroen Nagtegaal

#7
ik heb meteen maar alles ingescand en zet ze dan maar hier neer, deels blijkt toch gewoon geel te zijn, mischien was het toch iets te laat voor het uitzoeken,

Vlodrop station (Limburg) 08-04
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#8
geelvlek,

Vlodrop station 08-04
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#9
idem

De Doort, Echt (Limburg) 08-04
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#10
Paardebuiter

Turfkoelen Limburg 08-05
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#11
Blauwe glazenmaker.

Turfkoelen 08-05
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#12
zwervende?

De Doort 08-04  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#13
Idem

08-05 De doort
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#14
Idem

08-05 De doort
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

#15
volgens mij kan ik in alle determinaties meegaan t/m de eerste zwervende.

Goyatlah

Lijkt me een heel duidelijke zwervende, alleen de kleuring van de aders voor op de vleugels is niet zichtbaar. Niet zo gek met een uitsluiper. Lijkt me een hele mooie waarneming, toen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#17
laatste 2 lijken me wel Geelvlek, maar de foto's zijn erg donker.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#18
De laatste twee 'zwervende' doen me eigenlijk wat meer aan een Vuurlibel denken. maar ik vind het lastig te zien op deze foto's

Jeroen Nagtegaal

#19
CiteerDe laatste twee zwervende, doen me eigenlijk wat meer aan een Vuurlibel denken. maar ik vind het lastig te zien op deze foto's
Ik kan me van die dag wel herineren dat we een vuurlibel hadden, Ik zal nog even de maand en het jaar en de plaats erbij vermelden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Ook de laatste 2 zijn Zwervende: achterlijf te slank en te weinig intensief rood. Bovendien is bij beide (ook bij de 1 na laatste al is het maar nèt) blauw op de onderkant van de ogen zichtbaar. Vuurlibellen zijn 'massief' rood op alle fronten (bijna).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#21
CiteerOok de laatste 2 zijn Zwervende: achterlijf te slank en te weinig intensief rood. Bovendien is bij beide (ook bij de 1 na laatste al is het maar nèt) blauw op de onderkant van de ogen zichtbaar. Vuurlibellen zijn 'massief' rood op alle fronten (bijna).
Ik zal uitleggen  waarom ik twijfel...
- vooral bij de tweede foto vind ik het achterlijf nogal plat ogen
- dat intensieve rood hoeft niet wanneer het om een niet-volledig uitgekleurd exemplaar gaat.
- ik mis de lichte (blauwige) veeg op de zijkant van het borststuk
- ik heb de laatste tijd wel vaker foto's van vuurlibellen gezien met blauw op de onderogen
- ik vind het borststuk heel rood overkomen
- de poten zijn erg licht
- ik mis een duidelijke snor
- ik mis rode vleugeladering bij de tweede en zie alleen gele adering bij de eerste. Ik vind in de vleugel vooral de gele basisvlek opvallen.
- ik twijfel of het voorhoofd niet te 'geheel rood' is voor zwervende, die lichte zijkanten heeft.


tegelijkertijd twijfel ik ook aan vuurlibel en neig naar zwervende door:
- de blauwe onderkant van de ogen
- ik zie wat zwarte tekening op het borststuk (maar ben dat ook op andere foto's van vuurlibel tegengekomen)
- twijfel of de poten wel licht genoeg zijn voor vuur....
- bij foto 1 vind ik de vorm van het lijf meer op zwervende passen.


Oh ja... en ik denk dat de hamulus van nummer 2 meer op een vuurlibel past. Maar ik heb de ballen verstand van hamuli (ussen), dus dat is helemaal glad ijs.
Het stomme is... ik sta af en toe raar te kijken dat mensen deze twee soorten door elkaar halen (hoewel begrijpelijk), maar nu weet ik het zelf ook niet.

JohanvantBosch

#22
Bijgaande heeft bijvoorbeeld niet de intens rode kleur, wel 2 zwarte vlekjes op het achterlijf, op dezelfde plek zwart op het borststuk en ook blauw op de ogen.
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=173836

bijgaande is wat jonger (minder uitgekleurd) dan de twee in dit topic, maar heeft zeer  veel blauw op het oog. Volgens mij komt het vooral voor bij nog niet volledig uitgekleurde exemplaren.
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=158117

en ook deze heeft blauwe onderogen:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=70045


Platbuik

Die fotoos met dikke vingers er op doen alle gratie van de libel teniet, vind ik. Ben je daar klaar mee, Jeroen, of gaat dat nog steeds zo door?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Sticht

CiteerDie fotoos met dikke vingers er op doen alle gratie van de libel teniet, vind ik. Ben je daar klaar mee, Jeroen, of gaat dat nog steeds zo door?
Citeer

Helemaal eens. Ziet er vreselijk uit.

frankneijts

Helemaal waar van dat minder intensieve rood van niet uitgekleurde dieren en het blauw op de ogen bij Vuurlibel! Daar had ik langs gekeken (en bij een echte uitgekleurde Vuurlibel ziet 't je meestal rood voor de ogen en kijk je niet verder...).
Behalve dat ik die laatste 2 nog steeds geen Vuurlibellen vind op basis van de 'jizz', lijken de poten gestreept: Vuurlibel heeft lichtere, egalere poten. Het gemis van de rode vleugeladering op nr. 2 is volgens mij een fotografisch effect.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

CiteerHelemaal waar van dat minder intensieve rood van niet uitgekleurde dieren en het blauw op de ogen bij Vuurlibel! Daar had ik langs gekeken (en bij een echte uitgekleurde Vuurlibel ziet 't je meestal rood voor de ogen en kijk je niet verder...).
Behalve dat ik die laatste 2 nog steeds geen Vuurlibellen vind op basis van de 'jizz', lijken de poten gestreept: Vuurlibel heeft lichtere, egalere poten. Het gemis van de rode vleugeladering op nr. 2 is volgens mij een fotografisch effect.
kan best dat je gelijk hebt, maar ik blijf nog even twijfelen....  :wacko:  

Jeroen Nagtegaal

Ik vang nog af en toe, dit jaar dnek ik maar 10 pantsers, om ze te leren van anderen verder was dit op een excursietje waar we nooit zijn met zekerheid zijn uitgekomen, ik vang sinds 06 alleen als het echt nodig is, en dat zal in de meeste gevallen ook alleen Juffers zijn, Verdeer heb ik nu een digitale spiegelreflex met 300mm Macro lens dus dan kun je al meer met de foto's doen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

even nog 2 plaatje gedigitaliseerd door een foto van een foto te maken,

ze komen zo hopelijk lukt het daar ook mee,

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com