Oorwormpie

Gestart door jck, juni 11, 2014, 18:54:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Is deze verder te determineren?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85387397
Oorworm onbekend - Dermaptera indet. gezien op 2014-06-01 Apeldoorn - De Maten - Eglantier
Foto's:


James

Arp

Hmmpff.

Qua kleur zou ik het meest aan A.media denken, maar ik zie helemaal geen haren op kont en tang. Met de fotokwaliteit die jij recentelijk presenteert zou je het met twee vingers in de neus duidelijk moeten kunnen krijgen (scherpe close-up van tang!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Het is niet altijd een succes met de camera - deze was klein, weinig licht en hoog ISO. Anderzijds zijn het grote bestanden en dan heb je soms extra mazzel: is de bijlage wat je wilde zien?

James

Arp

'tis net niet optimaal, maar vooral op de kont zijn duidelijk lange haren te zien en op de tang zijn het er wel veel, al is niet helemaal duidelijk hoe lang. Samen met de kleur zou ik 'm maar wegzetten als A. media. Ik valideer 'm dan met hoge waarschijnlijkheid ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Dat van de haartjes wist ik niet - nuttig om te weten als ik hem weer tegenkom. Nogmaals bedankt, Arp.

James

Arp

Ik zal straks even kijken of ik wat recente kiekjes heb (m'n oude liggen op een schijf waarmee ik momenteel in gevecht ben) ...

Heb bij je waarneming een externe link naar dit topic toegevoegd. Misschien is het handig als je de tweede foto ook bij de wrn zet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Geen beste plaatjes, maar voor voor het idee hier alvast teemaal A. media. Forficula is veel "kaler" (moet ik straks even opzoeken, nu weg).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Foto aan de waarneming toegevoegd - mooie plaatjes van de tangen.

James

Arp

Okay, hier nog wat F.auricularia. Beide exemplaren van mij (A.media en F.aur. zijn iets ouder dan die van jou - een stadium verder - maar dat maakt voor de beharing niet wezenlijk uit.). A.media is gemiddeld genomen wat zwartiger bruin en vooral kop en punt abdomen steken vaak duidelijker donker af. F.auricularia is niet onbehaard, maar je moet heel veel meer moeite doen om de haartjes te zien: Ze zitten verspreider (behalve langs de buitenrand tang) en zijn kort.

Ter illustratie: De tweede foto is helemaal niet echt heel erg slecht, maar toch zie je amper wat. Voor de derde foto heb ik een stuk of wat pogingen vanuit verschillende hoeken en heen en weer schuiven met lampen moet doen. Beest bleef gelukkig zitten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Hoi Arp,

Er moet een soort formule denkbaar zijn voor determinatie (heb net met mijn liniaal zitten spelen).
1. Haren op laatste abdominalesegmenten talrijk + goed zichtbaar + in lengte 30% of meer dan de dikte van de tang = Apterygida.
2. Haren op laatste abdominale segmenten niet talrijk + slecht zichtbaar + 20% of minder dan dikte tang = Forficula.

Zou dat kloppen?

James

Arp

Niet te moeilijk doen met procentjes, veel van de haren op A. media zijn best wel erg lang (en duidelijk afstaand). Ik zou terplekke dit even verzinnen, maar daar kan vast nog aan geslepen worden (betere documentatie voor de nimfen is in de maak, maar duurt nog even):

  • A. media: Tang en abdomen geheel bezet met verspreid ingeplante, afstaande, lange beharing (ongeveer even lang of langer dan dikte tang)
  • F.auricularia: Tang en abdomen grotendeels kaal, met slechts plaatselijk wat korte, op tang meer aanliggende beharing (korter dan dikte tang)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Leuk - bedankt voor alle moeite die je doet, Arp. :duim:

James